Review: Westworld – Seizoen 1

Regisseur: , , ,

Acteurs: , , , , , , ,

Speelduur: Tien afleveringen van circa 60 min.

4 total ratings

HBO's Westworld biedt een interessante en visueel prachtige leefwereld met een schitterende cast en een geslaagde mix van menselijke emoties en diepzinnige thema's. Opeenstapeling van onverwachte plotwendingen.

“These violent delights have violent ends.” Met namen zoals Anthony Hopkins en James Marsden, maar ook J.J. Abrams en Jonathan Nolan kon Westworld niet anders dan excellent zijn. En dat was het ook! Onze recensie van de schitterende HBO-reeks en de beste nieuwkomer op televisie dit jaar kan je hier nalezen!

Posted 05/12/2016 by

These violent delights have violent ends.

Met het onvermijdelijke einde van Game of Thrones op HBO in zicht is de Amerikaanse televisiegrootmacht in allerijl op zoek naar een volgende kaskraker om de televisiewereld mee te veroveren: Westworld. Met producenten zoals J.J. Abrams (Star Wars: The Force Awakens), Jonathan Nolan (broer van Christopher Nolan) en Lisa Joy Nolan, maar ook acteersensaties zoals Anthony Hopkins, Ed Harris en James Marsden kon deze adaptatie van de iconische sci-fi-film uit 1973 haast niet teleurstellen. Brainfreeze keek, schreef en zag dat het zo verdomd goed was.

Westworld 1

Welkom in Westworld, een ongewoon amusementspark waar je als klant jouw diepste verlangens kan vervullen en meest intieme dromen kan beleven. In deze replica van het Wilde Westen zijn de gasten – of ook wel “de nieuwkomers” – heer en meester over deze gewelddadige en tot de verbeelding sprekende leefwereld en hun inwoners. Deze marionetten van dienst, waaronder de goedlachse Dolores (Evan Rachel Wood), cynische Maeve (Thandie Newton) en moedige Teddy (James Marsden), zijn hoogtechnologische, humanoïde robots, die elk een eigen verhaallijn volgen en dag in dag uit hetzelfde patroon vervullen – tenzij beïnvloed door de gasten.

Daarnaast focust de reeks ook op het dagelijkse bestuur van het park met de zogenaamde scheidsrechters van het speelveld, de geleerden, centraal in de schijnwerpers. Sommigen van hen hebben aandacht voor de ethische waarden bij hun controversiële werk, waaronder de sympathieke Bernard (Jeffrey Wright). Anderen zoals de bazige Ms. Cullen (Sidse Babett Knudsen), hebben dan weer meer interesse voor de financiële kant van de zaak. En dan is er nog de nostalgische baas van Westworld, Ford (Anthony Hopkins) die alles vanop een afstand bekijkt.

Westworld 7

In een technologisch paradijs en visueel hoogstandje van de AI-software weet het creatieve team de menselijkheid nooit uit het oog te verliezen. Hoe interessant de machinale productie van de robots en hun software of hardware ook is, een sci-fi-reeks heeft meer nodig dan een interessante opzet. Gelukkig kan je niet anders dan medelijden hebben met de technologische creaties, die eigenlijk maar al te menselijk zijn. Ook met het concept van de dagelijkse patronen wordt in het verhaal diepzinnig omgesprongen, wat enkele ongemakkelijke kijkervaringen oplevert. Daarbij komt dat doorheen de tien afleveringen Westworld voortdurend weet te anticiperen op het verwachtingspatroon van de kijker en hem/ haar continu op het verkeerde been durft te zetten. Niets is immers wat het lijkt…

Die ervaringen en plotwendingen worden des te meer geloofwaardig dankzij de sublieme sterrencast die HBO wist te strikken voor Westworld. Hollywoodacteurs Anthony Hopkins, James Marsden en Ed Harris als de verdorven Man in Black zetten zoals verwacht schitterende prestaties neer, maar het is vooral actrice Evan Rachel Wood als androïde Dolores die de serie draagt en ondanks de repetitieve scènes, telkens iets nieuw en interessant weet toe te voegen. Vooral wanneer haar dagelijkse sleur wordt doorbroken, toont ze zich een meer dan bekwame protagoniste. Daarnaast moet ook Thandie Newton worden vermeld als een van de betere actrices onder de al excellente cast, dewelke een heuse transformatie ondergaat.

Westworld 5

Natuurlijk blijft Westworld in alle opzichten een traditionele HBO-reeks in navolging van onder meer Rome en spirituele opvolger Game of Thrones. Verwacht dan ook de nodige portie naakt, (onvrijwillige) seks en geweld. Niet enkel in het park, maar ook door de machtspolitiek binnen het bedrijf wordt de spanning voortdurend opgebouwd. De parallellen met bovenstaande voorgangers zijn dan ook makkelijk te trekken bij onder meer de begingeneriek en muziek door Ramin Djawadi of de Hollywoodkwaliteit waarmee Westworld in het leven is geroepen.

Met Westworld heeft HBO alweer een sensationeel succes weten te creëren. Het acteerwerk, de verschillende verhalen en de voortdurende focus op menselijke emoties in een voor ons zo vreemde, maar steeds herkenbare wereld maken van deze sci-fi-reeks de televisiereeks om de komende (bevestigde) seizoenen in de gaten te houden. Jawel, HBO’s Westworld krijgt simpelweg de perfecte score na dit schitterende televisiedebuut!

westworld-poster