Review: “Invasion!” – Cross-over tussen Supergirl, The Flash, Arrow, DC’s Legends of Tomorrow

7 total ratings

Epische, grootschalige en tot nog toe ongeziene cross-over tussen DC's populaire superhelden. De emotionele 100e aflevering van "Arrow" is wellicht een van de beste uit de hele reeks. Heel wat actie en geslaagde humor.

De onduidelijkheid tussen een drie- of vierdelige cross-over. Budgetlimieten.

Een invasie van ruimtewezens? “Earth’s Mightiest Heroes” die elkaar ontmoeten? Neen, het is niet Marvel’s “The Avengers”, maar wel DC’s epische vierdelige cross-over tussen Arrow, The Flash, Supergirl en DC’s Legends of Tomorrow! Onze recensie kan je hier nalezen!

Posted 02/12/2016 by

Aliens!

Afgelopen week vormde voor fans van DC‘s televisie-universum een tot nog toe ongezien hoogtepunt. Immens populaire reeksen Arrow, The Flash, DC’s Legends of Tomorrow én Supergirl ontmoetten immers elkaar opnieuw (of sommigen zelfs voor de eerste keer) in een “vierdelig” superheldenepos, getiteld Invasion! naar de gelijknamige DC Comics-verhaallijn uit de jaren 80.

the-flash-season-3-ratings-invasion-heroes-vs-aliens-crossover-214453

Openen deed de cross-over met Medusa, de achtste aflevering van het tweede seizoen van Supergirl. Of dat was toch de bedoeling. Slechts de laatste tien seconden (met enkele subtiele aankondigingen doorheen de episode) gaven mee dat onder meer The Flash en Vibe de hulp van DC’s meisje van staal uit Earth-38 nodig hadden. Het volwaardige debuut kregen we te zien in Invasion!, de achtste aflevering van het derde seizoen van The Flash, waarin DC’s Scarlet Speedster een team superhelden samenstelt om de grootschalige invasie van de “Dominators”, een kwaadaardig ras ruimtewezens, te stuiten. Uiteraard komen hier ook de onderlinge conflicten na Flashpoint, die zowel fysiek als mentaal worden verdergezet, even aan bod.

Vervolgens was het de beurt aan de crossoveraflevering in het ondertussen vijfde seizoen van Arrow, die opnieuw heel wat intiemer was en terugkeerde naar de meer grounded aspecten die de Green Arrow en zijn avonturen zo populair maakten. Deze honderdste episode van de reeks rond DC’s residente boogschutter besloot immers de ultieme fan-service-aflevering te creëren, bovendien op een binnen de cross-over verantwoorde manier. Ten slotte volgde het grootse eindgevecht in het tweede seizoen van DC’s Legends of Tomorrow met enkele interessante implicaties voor de toekomst van DC’s televisie-universum…

invasion-crossover-2

Ondanks de vier verschillende reeksen met hun eigen verhaallijnen weet Invasion! een coherent verhaal en (tot op zekere hoogte) zonder voorkennis te volgen relaas naar het kleine scherm te brengen. Dat niet elke reeks daar even sterk in slaagde, is niet meer dan logisch. Zo had Supergirl een eigen verhaal af te ronden in diens “mid season-finale” en moest Arrow haar emotioneel ingrijpende en hartverscheurende honderdste aflevering weten te integreren. Vooral in The Flash en DC’s Legends of Tomorrow werd de invasie van de Dominators dus in beeld gebracht en afgehandeld.

Aan actie is er natuurlijk geen gebrek in de strijd tussen deze mini-Justice League of “Earth’s Mightiest Heroes“, zoals ze zelf zeggen (en dan bedoelen we dus niet Marvel’s Avengers), en de honderden ruimtewezens. Budgetrestricties zijn natuurlijk wel af te lezen in de ondermaatse of doorzichtige visuele effecten, maar ook de uitschakeling van bepaalde ijzersterke personages wordt vaak op een weinig subtiele manier opgelost. De mensen met pijl en boog moeten natuurlijk ook nog iets te doen hebben. Daarnaast krijgen ook de achtergrondpersonages zoals Felicity of Cisco enkele welverdiende momenten in de schijnwerpers met heel wat geslaagde grapjes tot gevolg.

invasion-1

Samenvattend was deze eerste cross-over tussen de vier reeksen op The CW zonder twijfel een succes. Kijkers van de individuele reeksen die de andere superheldenreeksen niet bekijken (als die er nog zijn), konden hun favoriete personage naar hartenlust bewonderen in een tot nog toe ongezien televisiemoment, waarin zowel aandacht was voor het verleden van de reeksen alsook voor hun toekomst (namelijk een nieuwe Justice League op televisie!). Een groots spektakel zoals Marvel’s The Avengers-film was het misschien niet, maar DC Comics toont hier opnieuw waarom zij dé superhelden bij uitstek zijn op televisie!

invasion-crossover-3