Review: Arrival

Filmstudio: , , ,

Speelduur: 116 min.

In de bioscoop vanaf: 7 December 2016

Zeer realistisch in beeld gebracht. Trage opbouw. Roept interessante vragen op zoals alleen de betere sci-fi dat kan. Prachtvertolkingen van Amy Adams en Jeremy Renner.

Ontsnapt niet aan enkele clichés. Bij momenten misschien iets té traag (en té snel naar het einde toe).

Amy Adams en Jeremy Renner krijgen te maken met een buitenaardse invasie in Arrival. Regisseur Denis Villeneuve levert met dit sci-fi drama één van de meest ingetogen, doch interessantste en slimste alien invasion films van de afgelopen jaren op…

Posted 29/11/2016 by

arrivalposter

We have to talk to each other!

Met Arrival waagt gevierd regisseur Denis Villeneuve (Enemy, Sicario, Prisoners) zich aan een verfilming van Ted Chiangs bejubelde sci-fi kortverhaal “Story of Your Life” (1998). Amy Adams (Man of Steel, Batman V Superman: Dawn of Justice, The Fighter) en Jeremy Renner (The Avengers, Mission: Impossible Ghost Protocol, The Hurt Locker) schitteren in dit traag, doch beklijvend sciencefictiondrama.

Wanneer er twaalf ongeïdentificeerde buitenaardse schepen op Aarde verschijnen, raakt de wereld in een crisis verwikkeld. Het Amerikaanse leger kiest linguïste Louise Banks (Adams) en fysicus Ian Donnelly (Renner) uit om contact te maken met het schip dat boven de Amerikaanse staat Montana hangt. De communicatie met de buitenaardse bezoekers verloopt echter moeizaam. Het wordt er ook niet beter op wanneer andere naties zich gereedmaken voor een militair conflict…

Arrival heeft wat van Contact (1997) in zich, met een vleugje Close Encounters of the Third Kind (1977), maar regisseur Villeneuve weet alles in zijn typische, realistische vertelstijl onder te dompelen en er toch een veel “slimmere” sci-fi van te maken. Ondanks een wereldwijde crisis en de dreiging van een buitenaardse invasie, blijft Arrival een zeer persoonlijk en ingetogen verhaal. Amy Adams steelt de show, terwijl ook Renner en Forest Whitaker (als een Amerikaanse kolonel) het geheel voorzien van wat meer star power.

arrival3

Villeneuve bouwt de plot van Arrival zeer traag op, maar weet het toch spannend te houden. Het eerste contact met de buitenaardse wezens voelt terecht aan als een zeer bevreemdende ervaring en dat is volledig het werk van de realistische stijl die de cineast aanhoudt. Wat we te zien krijgen in de eerste helft van Arrival is een plausibel scenario voor wanneer intelligenter leven dan ons de mensheid eindelijk de eer gunt onze planeet te bezoeken, precies dat maakt het zo intrigerend. Het is echter spijtig dat Villeneuve naar het einde toe plots net iets te snel tot de climax van het verhaal wil komen. We hadden graag nog net iets meer antwoorden gekregen van de buitenaardse wezens.

arrival1

De beste sci-fi verhalen doen je nadenken en laten je niet snel meer los. “Story of Your Life” van Ted Chiang deed dit ook en deze verfilming doet zijn kortverhaal alle eer aan. De film roept interessante vragen op over determinisme en rond de prominent in beeld gebrachte Sapir–Whorf hypothese, alsook de gevaarlijke angsten waartoe de media kan leiden en de zeer duidelijk uitgebeelde onmogelijkheid van de naties van de wereld om met elkaar te communiceren – zelfs in een crisissituatie als deze. Wees maar zeker. Arrival blijft nazinderen.

Zowel Adams als Renner hebben uiteraard al eerder in meer actievolle alien invasion blockbusters meegespeeld, maar het doet goed om ze eens in een meer ingetogen sci-fi scenario te zien. Arrival is niet de beste prent uit het repertoire van Denis Villeneuve, daar steken enkele clichés en een stroomversnelling op het einde een stokje voor, maar het is wel één van de meer interessante en slimste sci-fi films van de afgelopen jaren. Aanrader.

Arrival arriveert op 7 december bij ons in de bioscoop.

arrival2