Review: Doctor Strange

Sterke Benedict Cumberbatch. Visueel verbluffend. Prachtige introductie tot magie in het Marvel-filmuniversum.

Typische, voorspelbare origin story. Wederom zijn de slechteriken niet veel soeps.

Benedict Cumberbatch neemt de mantel op van Marvel’s Sorcerer Supreme in Doctor Strange. Lees hier de Brainfreeze-review van de nieuwste Marvel-blockbuster!

Posted 23/10/2016 by

doctorstrangeposter3

What if I told you the reality you know is one of many…

Met Doctor Strange, de inmiddels veertiende prent van het Marvel-filmuniversum, schotelen Marvel Studios en horrorregisseur Scott Derrickson (Sinister, Deliver Us from Evil) ons het oorsprongsverhaal van Marvel’s Sorcerer Supreme voor. Gelijkaardig aan hoe Doctor Strange, een creatie van Steve Ditko en Stan Lee, in zijn comicbookdebuut in de jaren 60 een ietwat vreemde eend in de bijt was tegenover de andere superhelden uit het Marvel-universum, kan ook hetzelfde gezegd worden voor de film. Grotendeels toch…

Dokter Stephen Strange (Benedict Cumberbatch) is een begaafde, doch zeer arrogante neurochirurg in New York City. Zijn leven wordt danig overhoop gesmeten nadat een gruwelijk auto-ongeluk hem berooft van het optimaal gebruik van zijn handen. Als traditionele medicijnen en behandelingen niet blijken te werken, wordt hij gedwongen om een oplossing, en hoop, te vinden op een onwaarschijnlijke plek; een mysterieuze enclave die bekend staat als Kamar-Taj in Nepal. Hij komt erachter dat dit ook een plek is waar wordt gevochten tegen duistere krachten die onze realiteit dreigen te verwoesten. Onder de Ancient One (Tilda Swinton) wordt Strange opgeleid tot meester magiër…

docstrange1

Vanaf de eerste actiescène is het al duidelijk dat Doctor Strange visueel een iets andere superheldenfilm gaat worden. De manier waarop de verschillende magiërs vechten, magische wapens en spreuken oproepen en de realiteit rondom hen vervormen is verbluffend om te zien. Denk een kruising tussen The Matrix en Inception, maar met een flinke dosis LSD. We zeggen het niet vaak, maar de 3D zou hier weleens degelijk een meerwaarde kunnen bieden.

Vergeet die trippy Microverse-scène uit Ant-Man, of de door fantasy beïnvloede werelden en pseudo-wetenschap uit Thor: The Dark World, of zelfs de bubblegum sci-fi uit Guardians of the Galaxy, deze Doctor Strange gaat lopen met de prijs van de meest visueel grensverleggende Marvel-film. Wanneer je denkt dat je alle soorten actiescènes in superheldenfilms hebt gezien, slaagt Doctor Strange erin met wat nieuws af te komen. Dat wil niet zeggen dat de kleurrijke trippy werelden van Steve Ditko uit de vroege Doctor Strange-comics op het scherm getoverd worden. Derrickson en co nemen wel wat vrijheden met vooral het kleurenpalet van de parallelle werelden en donkere dimensies die Doc Strange en de zijnen bezoeken, maar de intentie is er om zo nauw mogelijk bij het bronmateriaal te blijven. Ook het Sanctum Sanctorum, Strange’s gekende hoofdkwartier in New York, wordt zeer waarheidsgetrouw weergegeven en bevat tal van easter eggs voor de fans.

docstrange2

De cast mag er ook weer zijn. Benedict Cumberbatch (Sherlock, Star Trek Into Darkness) steelt zoals verwacht de show in elke scène waarin hij voorkomt als de arrogante dokter die uiteindelijk een wijze levensles leert. Hij zal de verdere interpretaties van Doctor Strange in de comics en andere media definiëren zoals Robert Downey Jr. dat voor Strange’s “facial hair bro” Iron Man deed. Cumberbatch wordt geflankeerd door een sterke Tilda Swinton als een vrouwelijke versie van de Ancient One en Chiwetel Ejiofor als (Baron) Mordo, hier nog een collega-tovenaar/mentor van Strange. Doctor Strange heeft heel wat grappen, maar het gaat er toch een pak serieuzer aan toe dan in andere Marvel-films. Een vrolijke noot wordt wel verzorgd door Benedict Wong als Wong. In deze film echter niet de onderdanige assistent van Doctor Strange zoals in de comics, maar een oudere collega-tovenaar en zelfs mentorfiguur.

Iets minder is Rachel McAdams als Strange’s collegae/ex-geliefde Christine Palmer – wiens rol als Night Nurse in de comics hier een knipoog krijgt (denk de rol van Rosario Dawson in de Marvel/Netflix-reeksen). De romance tussen Strange en Palmer treedt zelden op de voorgrond. Ook Mads Mikkelsen als de kwaadaardige magiër Kaecilius lijdt, ondanks het overduidelijke talent van de acteur om de slechterik te spelen, aan de typische inwisselbare Marvel-villainvloek. Doctor Strange-lezers zullen echter wel verlekkerd zijn door de meester van Kaecilius, dewelke wel degelijk in de film voorkomt (en overigens ook wordt ingesproken door Benedict Cumberbatch). Al zal het uiterlijk van de filmversie van deze booswicht misschien niet bij elke fan in goede aarde vallen.

docstrange3

Waar Doctor Strange heel wat nieuwe dingen weet te doen op visueel vlak, blijft het verhaal en de opzet van de film echter zeer cliché. We krijgen hier opnieuw een typisch, vrij voorspelbaar oorsprongsverhaal dus, waarin een arrogante eikel leert dat de wereld niet enkel rondom hem draait. Marvel heeft dus goed gekeken naar hun eigen eerste Iron Man (2008), maar ook naar DC’s Batman Begins (2005) en Green Lantern (2011), getuige de gelijkenissen tussen de Strange/Mordo-relatie en deze van Hal Jordan/Sinestro. Nu we toch bezig zijn, in feite vertoont de plot ook niet erg veel verschil met Marvel’s eerdere geanimeerde Doctor Strange: The Sorcerer Supreme-film uit 2007.

Verder staat Doctor Strange vrij goed op zichzelf. Er zijn wat verwijzingen naar het grotere Marvel-universum, de Avengers (waaronder een geweldig grappige cameo in een post-credits scène) en natuurlijk de Infinity Stones, maar het is duidelijk dat de Doctor Strange en zijn mede-magiërs de wereld verdedigen van heel andere gevaren dan Earth’s Mightiest Heroes. Waar de Thor– en Guardians of the Galaxy-films de andere planeten van het Marvel-universum tonen, doet Doctor Strange hetzelfde met het multiversum, magie en andere dimensies.

docstrange5

Ondanks de vrij cliché opzet en de inmiddels slijtage vertonende Marvel-formule, weet Doctor Strange enorm te boeien met prachtige visualisaties, originele actiescènes, een zeer grote dosis respect voor de comics en een beklijvend hoofdpersonage dewelke duidelijk een grote speler belooft te worden in de toekomst van het Marvel-universum. Niet de beste comicbookfilm of zelfs Marvel-film van het jaar, maar zeker wel opnieuw een schot in de roos.

Marvel’s Doctor Strange dringt vanaf 26 oktober onze realiteit binnen…

docstrange4