Review: Doctor Strange – The Sorcerer Supreme (2007)

Speelduur: 76 min

Ideale introductie tot Doctor Strange. Spannend en emotioneel. Epische muziek.

Ietwat repetitieve actie. Nogal kort.

Voor de live-action Doctor Strange was er “Doctor Strange: The Sorcerer Supreme”, een ideale geanimeerde introductie tot Marvel’s wondere en magische wereld. Onze recensie van deze volwassen animatiefilm uit 2007 lees je hier!

Posted 19/10/2016 by

I am Dr. Strange, Sorcerer Supreme!

Met nog slechts enkele dagen tot de release van Marvel’s live-action Doctor Strange-blockbuster leek het ons wel eens gepast om naar eerdere filmprojecten rond de Sorcerer Supreme terug te grijpen. In 2007 gaven filmstudio Lionsgate en Marvel hun Doctor Strange: The Sorcerer Supreme-animatiefilm uit en introduceerden de mysterieuze figuur tot een nieuwe generatie fans. Het resultaat van overziend regisseur Frank Paur is deze direct-to-DVD-prent en een actievolle take op een klassiek verhaal met onderbouwde personages, explosieve actie  en uiteraard de mystieke kunsten.

doctor-strange-1

In Doctor Stange: The Sorcerer Supreme tovert Marvel een klassiek oorsprongsverhaal naar het kleine scherm. Centraal staat de arrogante dokter Dr. Stephen Strange dewelke na een tragisch auto-ongeluk, de controle over zijn meest kostbare werkinstrument verliest. Strange’ handen zijn immers verbrijzeld en zijn carrière als beste neurochirurg ter wereld is voorbij. De protagonist van dienst gaat daarom op zoek naar een oplossing en komt na een helse tocht terecht bij de Ancient One in Tibet. Deze mysterieuze magiër en kenner der mystieke kunsten neemt hem onder zijn hoede en biedt een kans op genezing en nog veel meer, maar dat is buiten de destructieve Dormammu gerekend…

Aan plotlijnen geen gebrek in deze animatieprent. Naast het verhaal van Doctor Strange en zijn groeiende rol als Marvel’s Sorcerer Supreme gaat de film ook in op de magische wereld met een soort mystieke Avengers – elk met hun specifieke krachten – onder leiding van de brutale en ambitieuze Mordo en Strange’ trouwe bondgenoot Wong. Zij zijn onze beschermers tegen de duistere wezens van Dormammu, dewelke het mythische Sanctum Sanctorum en diens Nexus wil veroveren. Daarbij komt een extra verhaal over een mysterieuze ziekte bij kindpatiënten alsook het verwerken van eerdere trauma’s doorheen Strange’ leven. Wie een oppervlakkige kinderfilm verwacht, is eraan voor de moeite.

doctor-strange-2

Het verhaal zit dus wel snor, maar hoe verliep de concrete uitvoering? De tweeledige keuze om op zowel emotionele als fysieke conflicten in te spelen heeft Doctor Strange: The Sorcerer Supreme alleszins geen windeieren gelegd. Aan de ene kant is er voldoende tragiek met onder meer een tergend achtergrondverhaal over Strange’ zus en alom aanwezig verraad in de film. Aan de andere kant volgt er om de zoveel minuten wel een intensief (doch repetitief) gevecht, waarbij wel eens wat bloed durft vloeien. Dat er slachtoffers vallen in deze film, moet dan ook niet vreemd aandoen. Al bij al valt deze animatiefilm nog het best te vergelijken met een afgezwakte aflevering van Game of Thrones in Marvel’s magische film-uithoek, maar dan zonder de seks weliswaar.

Natuurlijk is ook de kwalitatieve animatie een absoluut pluspunt, maar onze aandacht gaat toch vooral uit naar de geslaagde muziek. Vooral tijdens actiescènes waarbij met heel wat magie gegoocheld wordt, durft de film heel wat epische muziek te ontketenen. De magie ziet er niet alleen ongelooflijk uit, maar klinkt ook zo verdomd groots. De excellente stemmencast met onder meer Bryce Johnson als Strange zelve doet natuurlijk ook veel. Ten slotte moeten ook de duidelijke verwijzingen naar de Marvel-mythos onderstreept worden. Van elementen uit de Doctor Strange-comic – comics die bovendien letterlijk in de eindgeneriek getoond worden – zoals het Eye of Agamotto en de verwijzing naar oudgediende Clea tot optredens van Thor en zijn medische alter-ego Donald Blake: Marvel ten top! Op de start van een volwaardig filmuniversum was het nog een jaartje wachten, maar Doctor Strange: The Sorcerer Supreme deed alvast een verdienstelijke poging.

doctor-strange-3

In een periode voor Iron Man (2008) en het grootse gedeelde live-action universum waren projecten zoals Doctor Strange: The Sorcerer Supreme fijne geschenkjes voor fans van Marvel’s relatief onbekende comics. Dat we binnenkort dan ook Doctor Strange op het witte doek mogen aanschouwen, is al een ongelooflijk stukje filmmagie. Deze animatiefilm was alvast een geslaagde ontmoeting met heel wat intrige, actie en emotie, ondanks de relatief korte duur, en zonder twijfel een ideale introductie tot het personage.