Review: Supergirl – “The Adventures of Supergirl” (Aflevering 1, Seizoen 2)

Filmstudio: , ,

Speelduur: 40 min.

5 total ratings

Eindelijk de echte Superman als gastster. Leuke superheldenactie. Tal van easter eggs en uitbreiding van de DC/Superman-mythos.

Iets teveel on-the-nose dialoog. Special effects niet altijd even geslaagd.

DC’s vrouw van staal vliegt naar The CW voor haar tweede seizoen en wordt in de eerste aflevering al meteen bijgestaan door haar beroemde neef. We bespreken de eerste aflevering van Supergirl seizoen 2, waarin de nieuwe tv-versie van Superman wordt geïntroduceerd…

Posted 11/10/2016 by

supergirls2poster

I’ve dreamt of this moment. Both of us teaming up…

Supergirl verhuist in haar tweede seizoen van CBS naar The CW, waar ze andere DC-reeksen als The Flash en Arrow vervoegt. Het grotere nieuws is echter dat Kara Zor-El/Danvers (Melissa Benoist) vanaf dit seizoen eindelijk bijgestaan zal worden door haar beroemdere neef, Superman, vertolkt door Tyler Hoechlin.

Deze eerste aflevering, “The Adventures of Supergirl”, pikt meteen in na de finale van Supergirl seizoen één. Een nieuw schijnbaar Kryptoniaans ruimteschip stort neer op Aarde, met daarin niemand minder dan Mon-El. Het belooft echter een mysterie van langere duur te worden, want de aflevering staat verder in het teken van een nieuw begin in het leven van de vrouw van staal. Een eerste team-up met haar neef om een experimenteel ruimteschip te redden leidt tot een complot waarin huurmoordenaar John Corben, de latere Metallo, het gemunt heeft op Lena Luthor, het nieuwe hoofd van LuthorCorp en de zus van Superman’s inmiddels gevangen gezette aartsvijand. Ondertussen vindt Kara een nieuwe roeping en een manier om haar gewone leven met dat van superheldin te combineren…

supergirls2

Deze eerste aflevering van seizoen twee is vooral een overgangsepisode. Met de verhuis naar The CW zal Supergirl immers iets goedkoper worden gemaakt. Dat betekent nieuwe sets (waaronder een nieuw hoofdkwartier voor de DEO),  een minder grote rol voor Calista Flockhart als Cat Grant en een aangepaste status quo. De “will they? won’t they?” romance tussen Kara en Jimmy Olsen (Mehcad Brooks) krijgt min of meer een tijdelijke conclusie, Kara’s beste vriend Winn krijgt een nieuwe job, Kate McGrath maakt haar debuut als Lena Luthor en er heerst wat spanning tussen DEO-hoofd J’onn J’onnz/Martian Manhunter (David Harewood) en de man van staal.

supergirls2superman

Heel wat opzet dus, maar de hamvraag is natuurlijk: valt Tyler Hoechlin te pruimen als de nieuwe Superman? Het antwoord is overduidelijk ja! Hoewel Hoechlin er voor vele fans in de eerste foto’s niet uitzag als ‘s werelds eerste superheld, speelt hij de rol met verve. In tegenstelling tot Henry Cavills huidige, donkerdere variant in de DC-films, speelt Hoechlin een klassieke, zwaar door de Christopher Reeve- en Brandon Routh-films geïnspireerde Superman/Clark Kent, met een vleugje Dean Cain uit Lois & Clark en Tom Welling uit Smallville. In feite voelt dit zeer hard aan als die flash-forwards in de latere seizoenen van Smallville. Dit is een immer glimlachende Superman die al een tijdje bezig is als ervaren superheld, terwijl Clark Kent een gerespecteerde reporter is met een gespeeld onhandig kantje. Hoechlin heeft een goede chemie met Melissa Benoist als Supergirl, maar tegelijk – en dat is belangrijk – steelt hij de spotlight niet van haar weg. Dit blijft wel degelijk Supergirl’s wereld. Superman is slechts de kers op de taart.

supergirls2a

Deze versie van het DC-universum wordt alweer danig uitgebreid met naast Superman ook de introductie van de Luthors, John Corben/Metallo en een duidelijk meer sinister Project Cadmus. Easter eggs naar de comics en vooral de Superman film- en tv-mythos zijn er voldoende, met enkele cheesy, doch nostalgisch aanvoelende situaties en dialogen tot gevolg (“Miss Teschmacher!”). Met de verhuis naar The CW lijkt Supergirl ook de meer soapy elementen in te ruilen voor meer superheldenactie. Het blijft echter nog even afwachten in hoeverre ze dit willen combineren met het lagere budget, vermits nu niet één, maar twee Kryptonianen (én een Marsman én een Daxamite) rondvliegen in de reeks. Hoewel het zeer fijn is om Superman en Supergirl eindelijk samen te zien, is het budget voor de special effects bij momenten niet groot genoeg om hun spectaculaire krachten overtuigend naar het kleine scherm te brengen.

Laat dat echter de pret niet drukken, want met de introductie van de man van staal zou dit weleens het seizoen kunnen worden waar Supergirl The Flash weet voorbij te steken als dé superhelden tv-serie van het moment. Deze eerste aflevering is alvast een aanrader.

superman-supergirl-premiere-204527

Supergirl seizoen 2 is elke maandagnacht te zien op The CW.

Op zondag wordt seizoen één ook bij ons uitgezonden op ZES.