Review: Arrow – “Legacy” (Aflevering 1, Seizoen 5)

Speelduur: 43 min.

4 total ratings

Vloeiende choreografie en ronduit betere actiescènes. Terugkeer naar het tweede en beste seizoen van "Arrow" tot nog toe.

De morele themata hebben we al eens gezien. Het Black Canary-standbeeld ziet er niet uit.

Door terug te keren naar de eerste twee seizoenen belooft dit vijfde seizoen van “Arrow” een belangrijk kantelpunt te worden. Voorlopig merken we vooral betere actiescènes, een gewelddadigere toon en interessante schurken op in onze recensie van de eerste aflevering.

Posted 08/10/2016 by

If you hit me again, I’m going to kill you

Na een ondermaats derde en ronduit slecht vierde seizoen was het argwanend afwachten op de terugkeer van Arrow, DC’s langlopende televisiereeks op The CW over hun residente boogschutter. In dit vijfde seizoen is Oliver Queen/ Green Arrow de burgemeester van Star City en probeert hij zijn drukke nachtelijke avonturen te combineren met de alledaagse politieke problemen en zijn nieuw verworven publieke verantwoordelijkheid. Weet Arrow opnieuw de agressieve sfeer en ronduit betere verhaal van het excellente tweede seizoen te recreëren?

arrow-seizoen-5-1

Ondanks alweer (grotendeels) een epische catastrofe voor Star City vermeden te hebben, is het leven van Oliver Queen, de Green Arrow, er nog niet meteen minder druk op geworden sinds het vorige seizoen. Zijn taak als burgemeester verwaarloost de vigilante dan ook om zo zijn dubbelleven voorrang te geven en vooral zijn verdriet over de gruwelijke dood van Laurel Lance/Black Canary van zich af te schuiven. De typische leden van Team Arrow, waaronder Diggle en Speedy, hebben zich ondertussen teruggetrokken en willen opnieuw een eigen leven leiden. Aan Felicity en Oliver om een nieuw team, waaronder Wild Dog, te rekruteren, als de Green Arrow dat tenminste nog wil…

Niet enkel ‘s nachts, maar ook overdag stapelen de problemen voor Star City zich op. Zo krijgt Oliver niet enkel te maken met een mentaal gebroken Quentin Lance, die op de dool is na de dood van zijn dochter, maar ook een corrupte politiedienst en een nieuwe schurk van dienst, Tobias Church, dewelke de herdenkingsceremonie van de Black Canary verstoort. En dan duikt ook nog de mysterieuze en moordlustige nemesis, Prometheus, op in een fatale cliffhanger.

arrow-seizoen-5-2

Het vijfde seizoen van Arrow doet sterk denken aan de eerste twee gewelddadigere seizoenen, waarbij de Green Arrow overdadig verwonden of zelfs moorden niet schuwde. Queen is dan ook opnieuw heel wat bruter, wat ook haar neerslag vindt in een betere choreografie tijdens de vele gevechtsscènes en indrukwekkende slow motion-shots. Bovendien zullen ook de flashbacks over de Russische Bratva deze ruwere toon voortzetten.

Daarbij kan natuurlijk aangehaald worden dat verhaallijnen uit vorige seizoenen ongetwijfeld opnieuw zullen terugkeren in dit vijfde deel. Zo gaat deze eerste aflevering al meteen in op het moorden vanwege Olivers schuldgevoel om de dood van Laurel, die hij had kunnen vermijden. Ook het wantrouwig rekruteren van handlangers en de schijnbare terugkeer van Deathstroke doen allemaal natuurlijk sterk denken aan het fanfavoriete tweede seizoen. Voor wie trouwens geen fan was van de hele dynamiek tussen Oliver en Felicity, kunnen we geruststellen: die wordt voorlopig vakkundig opgeborgen in deze opener.
arrow-seizoen-5-3

Al bij al weet deze openingsaflevering van het vijfde seizoen de reeks tot op zekere hoogte in ere te herstellen. Of Arrow opnieuw het hoge niveau van vroeger zal halen, wordt natuurlijk spannend afwachten, maar dat de langlopende superheldenreeks haar fouten lijkt in te zien, is wel het geval. Met meer, gewelddadige en innovatieve actie, maar ook een duidelijkere focus op Olivers verhaal (en dus minder op Felicity), maar bovendien de introductie van enkele interessante nieuwe schurken lijkt Arrow opnieuw de wekelijkse kijkbeurt waard.

arrows5