Review: MacGyver – “The Rising” (Aflevering 1, Seizoen 1)

Speelduur: 43 min.

3 total ratings

Aaneenschakeling van knipogen naar de originele reeks. Neemt zichzelf gelukkig niet serieus. De uitvindingen worden leuk weergegeven.

Zwak acteerwerk. Veel, maar jammer genoeg ondermaats ogende actiescènes. Voorspelbaar van begin tot einde.

Remakes, je ontkomt er nu eenmaal niet meer aan. Ook MacGyver keert terug naar het kleine scherm met een nieuwe televisiereeks. Brainfreeze deed wat moest en bekeek de explosieve pilootaflevering door regisseur James Wan. Ons kritische verslag van het overbodige project lees je hier!

Posted 26/09/2016 by

You hack computers, I hack everything else

Remakes zijn vrijwel altijd een controversieel onderwerp. Toch kunnen we er niet omheen dat films zoals Ghostbusters en The Magnificent Seven dit jaar opnieuw in onze bioscoopzalen zijn verschenen. Ook op het kleine scherm blijven we niet gespaard van de uitvoerende producenten en hun uitbuiting van onze nostalgie. Ditmaal kreeg een van de iconische 80s-actiehelden, Angus MacGyver, een nieuwe gelijknamige televisiereeks. Aan acteur Lucas Till de taak om de charismatische en ironische hoofdrol van Richard Dean Anderson over te nemen…

macgyver-1

Openen doet MacGyver met een korte heist aan het Comomeer in Italië, waar de immer knutselende Angus MacGyver (Lucas Till), computergeleerde/ liefdesinteresse Nikki Carpenter (Tracy Spiridakos) en muscle van dienst Jack Dalton (George Eads) een kluis proberen te beroven. Jammer genoeg loopt niet alles volgens plan en krijgt de missie een tragisch einde. Na het voor hem ingrijpende verlies van één van de zijnen door toedoen van antagonist John Kendrick (Vinnie Jones), besluit MacGyver zich dan ook even af te zonderen.

Wanneer de nood het hoogst is, moet een actieheld natuurlijk in de bres springen. Kendrick duikt opnieuw op, waardoor ook een op wraak beluste MacGyver terugkeert voor een explosieve vervolgmissie. Samen met Dalton rekruteert hij een nieuw lid, de roekeloze hacker Riley Davis (Tristin Mays), tot hun team om de wereld (Jawel, de wereld) te redden.

Zonder meteen over het nut van deze remake uit te weiden, valt te vermelden dat deze pilootaflevering door Hollywood-regisseur James Wan opvallend cliché en voorspelbaar is. Het verhaal dat opent met het verlies van een voor MacGyver belangrijk personage (want voor de kijker maakt het niet uit), de typische helden en het nodige verraad, biedt voorlopig niet veel soeps – hoewel er best al wat gebeurt in deze eerste episode. De scènes razen misschien wel voorbij als een sneltrein, maar het gebrek aan impact wordt voorlopig enkel opgevangen door charismatische dialogen en ludieke grapjes. Natuurlijk mogen we niet vergeten dat de oorspronkelijke reeks ook al erg cheesy was, waardoor ook deze nieuwe MacGyver zichzelf gelukkig niet al te serieus neemt.

Daarnaast is en blijft ook deze MacGyver een over-the-top actieserie met een toets avontuurlijk knutselen. Het actievolle gedeelte (en daar is er meer dan genoeg van voor de liefhebber) biedt onder meer bommen, biologische wapens en schietgevechten. De grotere set pieces nemen vooral enkele cues van de recente Mission Impossible-films, maar dan op televisieniveau. De explosies zien er dan ook niet altijd even knap uit. De iconische geïmproviseerde uitvindingen van MacGyver stelen daarentegen wel veel van de show. Met de visuele nadruk op de ingrediënten en de how to-voice-over buit deze remake de MacGyver It-reputatie beter uit dan het origineel, maar laat daar nostalgie natuurlijk ook meespelen.

Met bovendien weinig subtiele knipogen naar het bronmateriaal, waaronder de Phoenix Foundation, personages zoals Jack Dalton en Nikki Carpenter, de combinatie van de lederen vest en zonnebril of een raket die op de schouders gedragen wordt, biedt deze nieuwe MacGyver genoeg om de fans bezig te houden. Kritische nieuwkomers zullen daarentegen minder onder de indruk zijn, dankzij teleurstellend ogende actiescènes door budgettaire beperkingen, het best ondermaatse acteerwerk of het maar al te voorspelbare verhaal. Op nostalgie alleen kan een herboren 80s-reeks zoals MacGyver niet blijven bestaan

macgyve-poster