Review: Agents of S.H.I.E.L.D. – “The Ghost” (Aflevering 1, Seizoen 4)

Speelduur: 42 min.

De epische introductie van een angstaanjagende Ghost Rider. Het latere tijdslot werpt haar vruchten af met meer gewelddadige actie als resultaat.

Coulsons verhaal wordt voorlopig wat achterop geschoven.

“Vengeance has come!” Het vierde seizoen van Agents of S.H.I.E.L.D. schakelde naar een hogere versnelling en introduceerde de duivelse Ghost Rider tot Marvel’s film- en tv-universum. Onze review van de televisiereeks rond Coulson, Quake en co lees je hier!

Posted 21/09/2016 by

They say when the Rider burns you, he burns your soul.

Heerlijk wanneer de marketing voor een opkomend televisieseizoen correct blijkt te zijn. In het vierde seizoen van Agents of S.H.I.E.L.D. keren niet enkel Agent Coulson, Quake en co terug, maar vindt ook de langverwachte live-action introductie van Ghost Rider in Marvel’s filmuniversum plaats. Het vierde seizoen schakelde duidelijk naar een hogere versnelling en leverde al een van de betere afleveringen van de Marvel-televisiegrootmacht tot nog toe af.marvel-agents-of-shield-seizoen-4-1

Enkele weken na de destructieve, derde seizoensfinale volgen we een nog steeds vluchtende Quake dewelke nu door het leven gaat als een moderne Robin Hood. Op doortocht in Los Angeles komt ze op het spoor van een mysterieuze vigilante “Ghost Rider”/ Robbie Reyes die het geboefte van meer dan enkel hun vrijheid berooft. Bij defensie-organisatie S.H.I.E.L.D. is Phil Coulson gedegradeerd onder de nieuwe Directeur en werd de geliefde hoofdfiguur opnieuw een gewone agent, samen met zijn hondstrouwe vriend Mack. Ondertussen heeft ook agente May haar oude plaats als “cavalerie” en leidster van een eliteteam opnieuw teruggevonden. Wetenschappers Fitz-Simmons hebben dan weer vooral elkaar gevonden. Op de achtergrond werkt de geniale doctor Radcliffe stiekem verder aan een eigen geheim project, genaamd AIDA.

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen. Deze eerste episode was zonder twijfel op nieuwkomer Ghost Rider gefocust, zoals het ook hoort wanneer een Marvel-(anti)held – in deze incarnatie de huidige Robbie Reyes en niet de bekendere, ooit nog door Nicolas Cage gespeelde Johnny Blaze – de reeks vervoegt. Gelukkig hield Agents of S.H.I.E.L.D. zich niet in (zelfs niet op budgettair vlak) en werd de duivelse Rider en zijn vlammende ’69 Charger meteen onthuld, inclusief een episch gevecht met de Inhuman Quake. Ook naar zijn tragische achtergrondverhaal werd al even gehint. Toch werd in slechts veertig minuten televisie vooral meteen duidelijk wat voor een angstaanjagende, helse bad-ass Ghost Rider werkelijk is. Geen teasers of simpele vermeldingen deze keer in Agents of S.H.I.E.L.D., maar meteen the real deal.

agents-of-shield-seizoen-4-ghost-rider-1

Niet enkel Ghost Rider, maar ook een nieuw tijdslot debuteerde met deze eerste aflevering. Nu Agents of S.H.I.E.L.D. wat later op de Amerikaanse beeldschermen verschijnt, opent dat ook wat nieuwe mogelijkheden. Zo biedt deze openingsepisode meer naakt en heel wat meer gewelddadige actie, waaronder ook het nodige gevloeide bloed. Of naast Ghost Rider nu ook het beloofde Savage Land en bijhorende helden Ka-Zar en Shanna the She-Devil geïntroduceerd zullen worden, valt nog af te wachten, maar keuze uit de Marvel-mythos is er alvast genoeg.

Uiteraard blijft Agent of S.H.I.E.L.D. wel dezelfde reeks die het voordien al was. Namedropping van elementen uit de Marvelfilms zoals de Sokovia Accords, gaat dus gewoon verder. Die eerder vernomen cameo van pakweg Robert Downey Jr. of Chris Evans zit er dan ook niet meteen in. Dat neemt niet weg dat de serie – na Ghost Rider – andere nog niet gebruikte Marvel-comicbookfiguren naar het kleine scherm kan toveren. Fingers crossed!

MING-NA WEN, HENRY SIMMONS

Kortom, deze opener van het vierde seizoen was ongetwijfeld de beste openingsaflevering tot nog toe en een van de betere episodes van de gehele televisieserie tot nog toe. De combinatie van het latere tijdslot dat meer mogelijkheden biedt, en een trouw geadapteerde Ghost Rider hebben ons vertrouwen in Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D. herbevestigd, waardoor de verhalen rond Coulson en de Inhumans automatisch interessanter worden. Vengeance has come!

Het vierde seizoen van Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D. valt elke dinsdagavond op de Amerikaanse televisiezender ABC te bekijken.