Review: Lucifer – “Everything’s Coming Up Lucifer” (Aflevering 1, Seizoen 2)

Speelduur: 42 min

Charismatische Lucifer.

Erg brave openingsepisode.

Zoals het een waar showbeest betaamt, mocht DC’s Lucifer gisterenavond het superheldentelevisieseizoen aftrappen. Onze review van de eerste aflevering van het tweede seizoen lees je hier!

Posted 20/09/2016 by

Devil emoji? That’s it. I’m talking to a copyright lawyer today.

Gisterenavond verscheen de langverwachte eerste aflevering van het tweede seizoen van Lucifer – de duivelse televisiereeks gebaseerd op het gelijknamige DC Comics/ Vertigo bronmateriaal. Als eerste terugkerende televisieserie rond (anti)helden was het aan de duivel om het nieuwe televisieseizoen in stijl en met de nodige charme te starten. En laat dat nu iets zijn waarin onze duivelse vriend gespecialiseerd is.

lucifer-seizoen-2-1

Openen doet de eerste aflevering met een handige recap van het vorige seizoen en vooral de afgelopen, spannende seizoensfinale waarin Lucifer Morningstar erachter kwam dat zijn moeder ontsnapt is uit de krochten van de hel. Samen met zijn broer en “beschermengel” Amenadiel is hij dan ook op zoek naar dit kreng van een moeder, dat op wraak zint na haar eeuwenlange gevangenschap. Lucifer zou Lucifer niet zijn, mocht er geen handige moordzaak plaatsvinden, waarvan de duivel handig gebruik kan maken om bij detective Chloe Decker ten rade te gaan…

Al bij al was deze opener een vrij brave standaardaflevering, die trouw het ondertussen welbekende wekelijkse format opvolgde. De komst van de antagoniste, namelijk de moeder van de duivel, wordt opgezet, fan-favoriete personages keren terug en het grootse verhaal van deze eerste seizoenhelft ingeleid. Qua verhaal bood Lucifer voorlopig niets speciaal dus in deze opener.

lucifer-seizoen-2-2

Gelukkig wordt het vrij cliché verhaal vergezeld van de charismatische Lucifer dewelke de kijker voortdurend weet te boeien. Van de vele (seksueel getinte) grapjes tot de pure charme die Morningstar uitstraalt: het is wel degelijk de duivel die terecht Lucifer interessant maakt. Zijn ondersteunende ensemblecast is er dan ook vooral om het verhaal voort te stuwen. Frustrerend genoeg blijven enkele van die verhaalelementen – hoewel reeds in de pilootaflevering geïntroduceerd – nog steeds spelen. Ja, we kijken naar jou, ongelovige Chloe Decker.

Speciaal was deze opener van het tweede seizoen niet. Fans van het personage hadden daarentegen niets om over te klagen. Ondanks een maar al te typisch verhaal bleef de aflevering interessant dankzij de immer charismatische Lucifer Morningstar. En zo hebben we het graag (zolang het tempo van het verhaal maar oppikt)!

Het tweede seizoen van Lucifer valt elke maandagavond op de Amerikaanse zender Fox te bekijken.