Review: Gotham – “Mad City: Better to Reign in Hell…” (Aflevering 1, Seizoen 3)

Speelduur: 42 minuten

Heel wat figuren uit de Batman-mythos. Humor.

Er gebeurt nog niet zo heel veel.

James Gordon en co keren terug in het derde seizoen van Batman-prequelserie “Gotham”. Een geslaagde opener voor de DC Comics-reeks? Lees hier onze Brainfreeze-review!

Posted 20/09/2016 by

I don’t think Gotham will run out of monsters anytime soon.

Na Lucifer debuteerde ook Gotham – de politiereeks rond James Gordon in een Gotham City pre-Batman – op Fox als die andere DC Comics-reeks op maandagavonden in het nieuwe televisieseizoen. Een beduidend beter, meer geschift tweede seizoen opende de deuren voor de prequelreeks om met een schone lei te beginnen.

Sinds het debacle bij Indian Hill in het tweede seizoen wordt Gotham City geplaagd door een klein leger gestoorde criminelen – al dan niet met superkrachten -, geleid door de sluwe Fish Mooney, sinds kort ook zelf voorzien van gaven. In een overwoekerde stad hebben de Gotham City Police Department en voormalige detective James Gordon, nu een volhard premiejager, hun handen vol met deze plaag. Ook Oswald Cobblepot/ The Penguin wil maar al te graag zijn ultieme nemesis (opnieuw) uit de weg ruimen, ondanks zijn poging een greep te houden op de georganiseerde misdaad in Gotham. Op de achtergrond blijft ook The Court of Owls een nefaste impact hebben op de levens van inwoners zoals Bruce Wayne

Zoals de tagline van de eerste afleveringen, “Mad City”, al doet uitschijnen, blijft de chaotische aard van Gotham City centraal staan. Waar dat in het eerste seizoen vooral gebeurde via de georganiseerde misdaad en daaropvolgende burgeroorlogen, werd in het vervolgseizoen de aanzet geboden voor een nieuwe katalysator: superschurken. Met aangekondigde booswichten zoals Mad Hatter, een nieuwe Poison Ivy, wiens nieuwe oorsprongsverhaal in deze aflevering al in gang gezet werd, Court of Owls, en een terugkerende Jerome/ Joker zal daar alleen maar verder op ingegaan worden. Ook deze episode introduceerde op de achtergrond al enkele bekende Batmangezichten zoals Vicki Vale en zelfs de Man-Bat.

gotham-seizoen-3-fish-mooney

In deze eerste episode wordt, zoals we ondertussen gewoon zijn, de opzet geboden voor de komende eerste seizoenshelft. De strijd tussen Fish Mooney en Penguin met Gordon er middenin, maar ook de opkomst van The Court of Owls of Bruce Wayne’s metamorfose tot Batman zijn opnieuw verhaallijnen waar de fans mogen naar uitkijken. De meer gestoorde toon van het vorige seizoen werd ook duidelijk behouden in dit derde deel, met als resultaat enkele campy scènes en een gezonde dosis humor. Gotham City is een Mad City zonder weerga!

Ja, de tocht van ondertussen politieagent-ex-gevangene-premiejager James “Jim” Gordon tot uiteindelijke bondgenoot van Batman en commissaris van de Gotham City Police Department is nog lang niet afgelopen, zo blijkt. Het derde seizoen van Gotham gaat gewoon verder met de introductie van schurken, voldoende grappen en heel wat materiaal uit de Batman-mythos. Fans van de vorige twee seizoenen zullen dus ongetwijfeld opnieuw op hun wenken bediend worden de komende maanden.

Het derde seizoen van DC’s Gotham is elke maandagavond op de Amerikaanse zender Fox te zien.