Review: Blair Witch

Speelduur: 89 minuten

Adam Wingard toont zich opnieuw een meester van het found footage-genre, die een zenuwslopend en beangstigend vervolg aflevert. Uitdieping van de Blair Witch-mythologie, zonder al te veel geheimen prijs te geven.

Misschien net iets te veel jump scares, waardoor de horroratmosfeer soms verloren gaat.

“Ding dong, the (Blair) witch is back… En hoe!” Getalenteerd horrorregisseur Adam Wingard brengt met “Blair Witch” een bovenmenselijk, beangstigend en mysterieus vervolg op de iconische found footage-film “The Blair Witch Project”. Lees hier onze Brainfreeze-review!

Posted 15/09/2016 by

There’s something evil hiding in the woods.

Zeventien jaar geleden werd de wereld geschokt door een obscure found-footage film. Daniel Myrick en Eduardo Sánchez' The Blair Witch Project (1999) wist cinemazalen vol te doen lopen dankzij een slimme combinatie van virale marketing en mond-aan-mondreclame. Daarmee won de film niet alleen honderden keren diens budget terug, maar creëerde het een eigen genre binnen het horrorcircuit. Nu is het aan rijzende ster Adam Wingard (You're Next, The Guest en zelfs de excellente eerste aflevering van Outcast) om met Blair Witch dat succes te evenaren. Wat we te zien krijgen, is opnieuw heel wat shaky cam, een vervloekt bos en een uur en half angstig nagelbijten…

blair-witch-1

In deze sequel op The Blair Witch Project (1999) – laten we het eerste vervolg, Book of Secrets (2000), maar best even vergeten – volgen we het verhaal van James (James Allen McCune), de broer van Heather, één van de originele drie figuren, die met heel wat vragen zit rond de mysterieuze verdwijning van zijn zus. Gewapend met enkele camera's trekt hij met hondstrouwe vrienden Lisa (Callie Hernandez), Ashley (Corbin Reid) en Peter (Brandon Scott), maar ook lokale experts Lane (Wes Robinson) en Talia (Valorie Curry), de mysterieuze, bovennatuurlijke bossen van de Blair Witch in. Een nieuw groepje slachtoffers biedt zich aan…

Origineel is het verhaal van Blair Witch niet meer. Niet enkel zijn er de typische hoofdrolspelers uit een horrorfilm, namelijk enkele naïeve tieners, maar ook staan elementen uit de vorige prent, namelijk de Blair Witch-mythologie, centraal. Van de hoopjes offerstenen tot de voodoo-popjes: Wingard weet perfect de typische elementen van de originele film te recreëren, zonder als geforceerd over te komen. Daarbij horen jammer genoeg wel enkele horrorclichés, aan dewelke we hier maar niet zullen herinneren. Waar Blair Witch zich wel weet te onderscheiden, is bij het gebruik van technologie. De film speelt zich immers zeventien jaar later af en dus wordt afgestapt van de simpele bandrecorders. Gefilmd wordt nu met nachtcamera's, drones, fototoestellen en headsets.

blair-witch-2

En laat die technologie nu net doorslaggevend zijn voor onze kijkervaring. Zoals het een volwaardig found-footage film betaamt, ziet de bioscoopganger enkel en alleen wat de slachtoffers zien. Hier toont Wingard, die eerder al aan de V/H/S-films (2012 en 2013) werkte, zich een meester in zijn vak. De documentairebeelden zijn immers tegenstrijdig genoeg zowel helder als desoriënterend. Vooral de visuele storing van het beeld en de audio-crackle creëren daarbij maar al te vaak jump scares, waardoor je voortdurend op het puntje van je stoel wordt gehouden. Wingard speelt hier ook slim in op de verwachtingen van het publiek, dat ondertussen maar al te vertrouwd is met het docu-subgenre in de horrorwereld.

Gelukkig teert Blair Witch niet enkel op "goedkope" jump scares en shaky cam. Naar goede gewoonte zet Wingard ook in deze horrorfilm een mysterieuze en sfeervolle leefwereld op. Dankzij lokale legendes, (opnieuw) de belofte van waargebeurde feiten of het beangstigende woud, maar vooral de uitdieping van het Blair Witch-verhaal ben je bereid de bovennatuurlijke en beklijvende opzet te geloven en vooral mee te beleven. Ook de muziek (of de afwezigheid daarvan), waaronder het geritsel in de bossen of enkele oorverdovende stiltes op cruciale momenten, zorgt maar al te vaak voor angstgevoelens bij de kijker. Simpel, maar effectief!

blair-witch-3

Niet geheel onverwacht brengt regisseur Adam Wingard een schokkend en beangstigend relaas dat een waardig vervolg is op The Blair Witch Project. De cultstatus van diens voorganger zal Blair Witch niet bereiken, maar geloof ons vrij, de film is een meer dan geslaagde  en zenuwslopende horrorprent, dankzij onder meer sfeervolle muziek en een gezonde portie jump scares, mits de nodige clichés. Ondanks het gebruik van shaky cam is Blair Witch bovendien een tot in de puntjes verzorgde, kristalheldere found-footage-filmDing dong, the (Blair) witch is back… En hoe!

Blair Witch loopt vanaf woensdag 21 september in onze bioscoopzalen.

blairwitch_nl