Review: The Magnificent Seven (2016)

Soundtrack: ,

Speelduur: 132 minuten

In de bioscoop vanaf: 28 september 2016

6 total ratings

Een trouwe, grappige en actievolle remake met een charismatische ensemblecast onder leiding van een stoïcijnse Washington en charismatische Pratt.

Ontsnapt niet aan enkele genreclichés.

Een kindvriendelijke versie van Tarantino’s “The Hateful Eight” of een westernversie van “The Avengers”? Lees hier onze review van het epische relaas over revolverhelden Denzel Washington, Chris Pratt en Ethan Hawke in de remake van “The Magnificent Seven”!

Posted 09/09/2016 by

So far so good.

In The Magnificent Seven (2016) keren we even terug naar de glorieuze jaren 60, een tijdperk waarin Hollywood beheerst werd door het westerngenre. De recente trend van het recreëren van klassiekers treft nu dus ook de cowboyfilms met als resultaat deze remake van een remake (van een remake). Regisseur Antoine Fuqua (Training Day) treedt met deze blockbuster in de voetsporen van cineasten zoals Akira Kurosawa (op wiens Seven Samurai de plot gebaseerd werd) en rechtstreekse voorganger John Sturges (The Magnificent Seven uit 1960). Voornaamste revolverhelden van dienst zijn dan weer Denzel Washington, Chris Pratt en Ethan Hawke. Een zoveelste spaghettiwestern, de Avengers van het westerngenre of meer dan dat?

the-magnificent-seven-4

De jaren 1870, Zuid-Californië. Net na de bloederige Burgeroorlog is Amerika herstellende van het interne conflict. Het kapitalisme woekert alom, waardoor kleinere gemeenschappen uitgekocht of verdreven worden door industriële magnaten. Zo krijgt ook het dorpje Rose Creek te kampen met Bartholomew Bogue (Peter Sarsgaard). Deze lokale geldwolf is immers geïnteresseerd in het land alsook de naburige mijnen en is bereid daarvoor hardhandig op te treden. De bewoners onder leiding van Emma Cullen (Haley Bennett) gaan op zoek naar de broodnodige hulp…

Die hulp wordt in de eerste plaats gevonden bij en aangeboden door premiejager Sam Chisolm (Denzel Washington). Op zijn beurt rekruteert Chisolm zijn – niet allen even schitterende – groepje revolverhelden, waaronder gokker en occasioneel charmeur Josh Farraday (Chris Pratt), de legendarische Goodnight Robichaux (Ethan Hawke), zijn vlijmscherpe compagnon/ leerling Billy Rocks (Byung-hun Lee), Comanche-eenzaat Red Harvest (Martin Sensmeier), de religieuze jager Jack Horne (Vincent D’Onofrio) en de Mexicaanse crimineel Vasquez (Manuel Garcia-Rulfo). Samen vormen zij de laatste verdedigingslinie tegen Bogue’s legertje bandieten.

the-magnificent-seven-2

Als haast letterlijke remake van de originele western uit 1960 moet het niet vreemd aandoen dat The Magnificent Seven vertrouwd aanvoelt. De typische tropes uit het genre, maar ook de grotere opzet zijn immers allemaal al eens gezien. Zeker wanneer dit de derde (of vierde, als je de televisieserie meetelt) remake is van eenzelfde plot. Toch probeert de film zich te onderscheiden door meermaals te hinten naar de tragische achtergrondverhalen van de Seven. Van de gruwelijke flashbacks van Robichaux tot de familieverhalen van Horne: de film probeert de personages genoeg uit te diepen, maar slaagt daar niet altijd in. Ondanks een speeltijd van bijna twee uur en een kwartier verkiest de prent vaak de meer actiegerichte scènes hand in hand met een gezonde dosis humor. Vooral Pratts komische en charismatische talenten worden benut. Jammer genoeg overstijgt The Magnificent Seven daardoor nooit echt de gemiddelde shoot ‘m up-westernprent – wat bijvoorbeeld Tarantino’s The Hateful Eight eerder dit jaar wel deed -, maar blijft de film een grappige, actievolle blockbuster in het oude Amerika.

Het verhaal van The Magnificent Seven is op zich dus niet veel speciaals en zeker niet origineel, waardoor de uitvoering natuurlijk des te belangrijker wordt. Gelukkig weet Fuqua zijn remake en het nut ervan te verantwoorden. Het achterhaalde “white savior narrative” met het Mexicaanse dorpje uit de eerste film wordt bewust achterwege gelaten en deels omgedraaid. De stoïcijnse Afro-Amerikaanse cowboy vertolkt door Washington gaat hier een dorpje blanken redden. Jawel, ook deze blockbuster is dus (minimaal) maatschappelijk relevant. Andere herkenpunten zijn de letterlijk overgenomen grapjes en uiteraard het nabootsen van de iconische poses uit het alom geroemde origineel. Nooit storen deze subtiele knipogen het verloop van de blockbuster. Waar The Magnificent Seven wel de bal misslaat, is bij de muziek. Componisten James Horne en Simon Franglen hebben de taak Elmer Bernsteins werk te evenaren. Ze doen weliswaar een verdienstelijke poging, maar die iconische filmmuziek uit het origineel kan je nu eenmaal niet overtreffen

the-magnificent-seven-3

Kortom, The Magnificent Seven is een actievolle blockbuster met een charismatische ensemblecast, die – ondanks het verhaal – elementen probeert te veranderen en verbeteren aan het origineel. De combinatie van humor, actie en tragiek in deze toch wel lange, maar goed uitgebalanceerde prent mist haar doel niet. Zoals het een ware western betaamt, raden we ook aan om The Magnificent Seven op breedbeeld in de bioscoop te bewonderen. De uitgestrekte velden en prachtig opgebouwde scènes zijn het meer dan waard. The Magnificent Seven schiet raak!

The Magnificent Seven knalt op 28 september onze bioscoopzalen binnen.

the-magnificent-seven-poster