Review: Marvel’s Luke Cage (Netflix)

Regisseur: , ,

Soundtrack: ,

Speelduur: 13 afleveringen van ongeveer 55 min.

Verkrijgbaar vanaf: 30 september 2016

12 total ratings

Schitterende acteerprestaties leiden tot genuanceerde personages in een bruisende en interessante leefwereld. Maatschappelijk relevant verhaal met onverwachte plotwendingen. Enorm veel verwijzingen naar de Marvel-wereld.

De reeks neemt zijn tijd om Harlem en diens inwoners op te zetten, mede met flashbacks, en verloopt daardoor soms wat trager.

Marvel’s Luke Cage is de nieuwste Marvel-serie op Netflix en vertelt het verhaal van een Afro-Amerikaanse superheld met ondoordringbare huid. De typische noir stijl met een toets maatschappelijke relevantie biedt een interessante leefwereld, maar is de reeks – na Daredevil en Jessica Jones – opnieuw een hoogvlieger? Lees hier onze Brainfreeze-review!

Posted 07/09/2016 by

Note for our international readers, read the English version of this review here!

Harlem’s Captain America? Nigga please.

Na de traditionele noir superheld in Marvel’s Daredevil en de feministische kant van het verhaal in Marvel’s Jessica Jones is het ditmaal de beurt aan Marvel’s Luke Cage en diens relaas over de Afro-Amerikaanse minderheidsheld Luke Cage/Power Man met een ondoordringbare huid. De typische Netflix-binge-worthy televisiereeks adapteert het verhaal van het Marvel-straatpersonage die binnenkort samen met Daredevil, Jessica Jones en (opkomende) Iron Fist de Defenders zal oprichten. Als derde Marvel-reeks bij Netflix’ Marvel Originals is het aan Luke Cage om de geweldige voorgangers te evenaren of te verbeteren. Gelukkig weet Marvel’s Luke Cage een heel gamma aan emoties aan te spreken, maar ook actievol én maatschappelijk relevant te zijn.

Luke Cage Marvel Netflix 1

In Marvel’s Luke Cage volgen we het verhaal van Luke Cage (Mike Colter) na zijn debuut in Marvel’s Jessica Jones, waar “Power Man” nu een nieuw leven leidt in de zwarte gemeenschap in Harlem. Na zijn tragische ontmoeting met Jones en Kilgrave probeert Cage de dood van zijn vrouw Reeva te verwerken, maar ook zijn dagelijkse sleur vol te houden in een duidelijk verscheurd Harlem, waar ook detectives Misty Knight (Simone Missick) en Rafael Scarfe (Frank Whaley) orde op zaken proberen te stellen. Wanneer een mislukte wapendeal van gangsterbaas Cornwell “Cottonmouth” Stokes (Mahershala Ali) in dienst van Diamondback dan ook nog eens naasten van Cage treft, is het tijd voor de schijnbaar niet te stoppen Power Man om in te grijpen.

Waar een korte synopsis maar weinig eer doet aan een met filler gevuld televisieseizoen, is dat bij Marvel’s Netflix-series wel het geval. Elke episode in het verkorte seizoen is belangrijk en weet het ruimere verhaal (met enkele gewaagde en onverwachte wendingen) voort te stuwen. Zo ook in Marvel’s Luke Cage wordt het conflict tussen Cage en de georganiseerde misdaad steeds op de voorgrond geplaatst, zonder de kleinere momenten te verliezen. Het doet bij momenten denken aan de beklijvende vete tussen Daredevil en Wilson Fisk in het eerste seizoen van Marvel’s Daredevil. Andere peilers zijn dan weer thema’s zoals loyaliteit, rassenongelijkheid en het belang van de lokale Harlemse geschiedenis die meermaals ten sprake komen. Niet enkel een gefocust, maar ook maatschappelijk relevant superheldenverhaal dus, dat zich afspeelt in een bruisend doch explosief Harlem. Luke Cage is en blijft een Afro-Amerikaanse man die kogelvrij is. Geen overbodig talent in het huidige Amerikaanse klimaat…

Marvel's Luke Cage

I’m not for hire. You got my word.

Naar goede gewoonte is er ook genoeg ruimte voor karakterontwikkeling. Mike Colter is een schitterende Luke Cage die schommelt tussen zijn tragische verleden en zijn nieuwe leven in Harlem, waarbij inwoners zoals mentorfiguur Pops (Frankie Faison) of detective Misty Knight – ook een gekend Marvel-personage – hem ondersteunen. Zijn iconische rol als Harlems residentiële held neemt hij dan ook met enige tegenzin aan. Toch wordt de moeizame tocht van Cage van man zonder toekomst naar toekomstige Defender (die weliswaar een superheldenoutfit blijft schuwen) mooi weergegeven. Ook flashbacks naar Cage’s eerdere leven als Carl Lucas en zijn oorsprongsverhaal zorgen voor de nodige dramatiek in dit eerste seizoen, zonder de link met het heden uit het oog te verliezen.

Elke superheld heeft natuurlijk zijn superschurk nodig. Daredevil had Kingpin, Jessica Jones had de Purple Man en Luke Cage heeft… De diversiteit aan vijanden in Marvel’s Luke Cage is groot. Van de typische schurk “Cottonmouth” of de legitieme vijand in de vorm van raadslid Mariah Dillard (Alfre Woodard) tot de booswicht uit het verleden “Shades”. Dan is er natuurlijk ook nog Diamondback, een schurk met een persoonlijke interesse voor Luke Cage. Zonder in een villain of the week-syndroom te vervallen weet de Netflix-reeks alle antagonisten in een web van misdaad en relaties binnen Harlem te verbinden, waarbij geen enkele figuur overbodig of eenzijdig wordt. Zoals we ondertussen gewoon zijn van deze Marvel-series zijn de schurken keer op keer genuanceerd en hebben ze bijna allen wel een tragisch achtergrondverhaal. Sterke, maar genuanceerde booswichten? Check!

Marvel's Luke Cage

Aan superheldengeweld ook geen gebrek. De sterke actiescènes schuwen niet om Cage’s unieke krachten te tonen, waarbij de gewone gangsters natuurlijk bij bosjes vallen. Toch zijn het niet altijd de indrukwekkende superkrachten die de show stelen, maar veeleer de getoonde wereld. Harlem in Marvel’s Luke Cage is een levende gemeenschap, gekweld door gangsters en politieke machtsspelletjes. De combinatie van de upbeat hiphopmuziek en de strakke montages maken van Harlem een visueel minder duistere leefwereld dan pakweg Daredevil’s Hell’s Kitchen. Dat Marvel’s Luke Cage daarbij wellicht de grappigste van de drie Marvel-reeksen op Netflix is, kan alleen maar als een positieve factor worden gezien. De humor, met onder meer een callback naar de beste grap uit Iron Man 3 en zelfs ruimte voor een running joke in de reeks, doet daarentegen niet af aan de serieuze thema’s.

Natuurlijk mogen we niet vergeten dat Marvel’s Luke Cage zich afspeelt binnen Marvel’s televisie- en filmuniversum. Met vermeldingen van “The Incident” uit The Avengers (2012) of Hammer Industries uit de Iron Man-films, maar ook betekenisvolle gastrollen van onder meer de wapenhandelaar uit het tweede seizoen van Marvel’s Daredevil en Trish Walker in haar radioprogramma Trish Talk uit Marvel’s Jessica Jones zijn er easter eggs genoeg om naar te jagen. Daarnaast keert Rosario Dawson als Claire Temple (uit alle vorige Marvel-reeksen op Netflix) terug in haar verbindende en prominente verpleegsterrol. Ook vermeldingen naar het bronmateriaal, de originele comics, zijn er in overvloed: hints naar de “Heroes for Hire” – het iconische heldenduo van Cage en Iron Fist -, de schurk Cottonmouth en zelfs Cage’s iconische jaren 70 disco-outfit met het gele shirt, de afro en de tiara in eerder vermelde flashbacks. Ongetwijfeld is dit de Netflix-reeks met de meeste referenties naar andere Marvel-projecten.

Luke Cage Marvel Netflix 4

Is Marvel’s Luke Cage alweer een schot in de roos voor Netflix? Zonder twijfel. De reeks is grappiger en lichter dan de vorige Marvel-series zonder te moeten inboeten aan diepzinnige en maatschappelijk relevante thema’s. De wereld is levend en interessant, de personages genuanceerd en het verhaal continu beklijvend. Marvel’s Luke Cage is alweer een sterke, diversifiërende toevoeging aan het superheldengenre dat bovendien opvallend toegankelijk is. Met een hele reeks aan verwijzingen zal de televisiereeks de Marvel-fan eveneens weten te boeien. Kortom: Sweet Christmas!

Marvel’s Luke Cage valt vanaf 30 september exclusief en integraal te bekijken op Netflix.

Netflix Marvel Luke Cage