Review: Jason Bourne

Filmstudio: , ,

Soundtrack: ,

Speelduur: 123 min.

In de bioscoop vanaf: 10 augustus 2016

Blij weerzien met Jason Bourne. IJzersterke cast met Matt Damon, Alicia Vikander en Tommy Lee Jones op kop. Snelle actie. Opzwepende soundtrack.

Geforceerd subplot over privacy vertraagt het verhaal. Iets te herkenbaar.

“You know his name.” Matt Damon keert terug naar de rol van zijn leven in de vijfde Bourne-film, opnieuw geregisseerd door Paul Greengrass. Is “Jason Bourne” een waardig vervolg op de unaniem succesvolle actietrilogie over de CIA-superspion? Lees hier onze confidentiële review!

Posted 09/08/2016 by

I remember. I remember everything.

Onthouden moet je die matige spin-off met Jeremy Renner uit 2012 alvast niet meer doen, want met Jason Bourne (2016) brengen regisseur Paul Greengrass (The Bourne Supremacy, The Bourne Ultimatum) en actieheld Matt Damon na negen jaar een rechtstreeks vervolg op hun bejubelde Bourne-reeks. Ondanks een overheersend Hollywoodklimaat van overbodige vervolgdelen en remakes keken we hartelijk uit naar deze vijfde episode. En terecht, zo blijkt!

Jason Bourne 1

In Jason Bourne volgen we opnieuw het verhaal van ex-CIA-agent David Webb/ Jason Bourne (Matt Damon) die sinds de gebeurtenissen uit The Bourne Ultimatum (2007) op de vlucht is voor de Amerikaanse veiligheidsdiensten. Tegen wil en dank moet de voortvluchtige superspion zijn (relatief) vreedzame bestaan aan de Grieks-Albaanse grens opgeven en uit de schaduwen terugkeren wanneer zijn trouwe vriendin Nicky (Julia Stiles) opduikt met informatie uit zijn dodelijke verleden. Hun geheime wederontmoeting wordt daarentegen snel opgemerkt door de geslepen CIA-directeur Robert Dewey (Tommy Lee Jones) en de naïeve agente Heather Lee (Alicia Vikander) en bijgevolg opgejaagd door hun “Asset” (Vincent Cassel). Op de achtergrond wordt Aaron Kalloor (Riz Ahmed), een oud klasgenoot van Lee en de bedenker van technologiegigant Deep Dream, dan weer schaakmat gezet door de CIA in een politiek spel met onze privacy als inzet. Ideale verhaalstof voor een kat-en-muisspel om u tegen te zeggen, dus!

Niet geheel onverwacht biedt het verhaal een typische, snelle Bourne-actiethriller. Opnieuw vormen geheimen uit het verleden de basis voor een wraakplot waarbij de titulaire held op zoek gaat naar de waarheid en zijn verdiende gerechtigheid. Ditmaal wordt het wraakplot wel gespiegeld aan een tweede verhaal waarbij de schurk van dienst zelf een eitje te pellen heeft met Bourne. Een laatste, ietwat geforceerde subplot over Deep Dream – als duidelijke analogie naar Facebook – gaat in op onze privacy in tijden van sociale media en alom online aanwezige overheden. Van een traditioneel wraakplot tot een maatschappelijke boodschap: regisseur Paul Greengrass probeert net te veel ballen hoog te houden, waardoor de snelheid en actie van Jason Bourne wat gaat stokken

Jason Bourne 3

En moge dat nu net een van de belangrijkste componenten zijn in een Bourne-film: de actie. Kenmerkend keert natuurlijk het nerveuze “shaky” camerawerk terug, zowel in de achtervolgings- als de intieme gevechtsscènes. Verrassen doet het jammer genoeg niet meer, maar dat neemt niet weg dat er enkele actievolle hoogtepunten aanwezig zijn. Zo zijn de scènes met de rellen in Athene of de autoscènes in Las Vegas prachtig en behoren ze tot de toppers in de al ijzersterke filmtrilogie. De opzwepende soundtrack met onder meer het bekende, speciaal hiervoor herwerkte Extreme Ways door Moby draagt hier alleen maar toe bij.

Naast een relevant, doch herkauwd verhaal en heel wat actie wordt Jason Bourne vooral gedragen door Matt Damon als wellicht zijn bekendste personage en de terugkerende Julia Stiles, maar ook nieuwkomers Tommy Lee Jones en Alicia Vikander die werkelijk prachtige prestaties neerzetten. Een eervolle vermelding gaat naar Vincent Cassel als een geloofwaardige, haatdragende rechterhand. Al bij al heeft Jason Bourne wellicht de sterkste ensemblecast van de reeks tot nog toe.

Jason Bourne (2016)

Uiteindelijk brengen Greengrass, Damon en co met Jason Bourne een sterk en herkenbaar vervolg op een al solide trilogie. Opnieuw heel wat CIA-agenten achter computerschermen die over “assets” spreken en Jason Bourne opjagen, dus. De film ademt dan ook op alle vlakken de Bourne-stijl uit en stelt niet meteen teleur. Jammer genoeg is het wel allemaal net iets té herkenbaar en zal Jason Bourne niet meteen de beste film van het jaar of zelfs de filmreeks worden. Zonder twijfel is de prent wel een (hopelijk) waardig afscheid voor een van de betere actiereeksen van de afgelopen decennia.

Jason Bourne knalt op 10 augustus onze bioscoopzalen binnen.