Review: Star Trek – Beyond

Acteurs: , , , , , , ,

Speelduur: 122 min.

In de bioscoop vanaf: 17 Augustus 2016

Sterke dynamiek tussen de personages. Veel humor. Puur avontuur. Geweldige cast.

Flutverhaal. Zwakke antagonist.

Star Trek is ondertussen al aan zijn 13de langspeelfilm toe. Voor deze derde moderne film nam regisseur Justin Lin de regiestoel over van J. J. Abrams die druk bezig was in een ander sterrenstelsel. Kon Lin het tij keren en wegwarpen van de met slechte kritieken beladen Star Trek into Darkness? Lees het in onze review van Star Trek Beyond!

Posted 08/08/2016 by

Let’s make some noise

De eerste reeks Star Trek-films hadden een ongeschreven regel. Is de film een even nummer, zoals Wrath of Khan, dan is de film redelijk tot goed. Gaat het om een oneven nummer, dan kan je rekenen op een onding. De eerste in de nieuwe reeks Star Trek-avonturen maakte onmiddellijk al een einde aan die regel. Hoewel er natuurlijk sowieso al over te discussiëren viel. Star Trek Into Darkness liet fans vermoeden dat men nu wel eens de omgekeerde richting uit zouden kunnen gaan. In dat opzicht zou Star Trek Beyond, de derde moderne Star Trek in de J.J. Abrams-reeks (maar ditmaal geregisseerd door Fast & Furious-regisseur Justin Lin) weer een piek in de kwaliteitscurve moeten zijn.

STAR TREK BEYOND

Met de deur in huis: jep! Star Trek Beyond is een goede film, alhoewel niet bepaald zoals een echte Star Trek zou moeten zijn. De prent opent vrij lauw. Letterlijk. De crew van de USS Enterprise verveelt zich. Het is de 966ste dag van de vijfjarige missie van het ruimteschip. En om het met de woorden van James T. Kirk (Chris Pine) te zeggen: ‘het voelt nogal episodisch’. Het eerste half uur van de film is dan ook nogal traag. De cliché grote opening in blockbusters is gereduceerd tot een vrij kleinschalige sequentie – letterlijk zelfs – en ook aan de bemanning en dialogen voel je dat men nauwelijks nog geheimen heeft voor elkaar. De crew is een echte familie geworden, iets wat in Into Darkness nog niet zo aanvoelde en daarom het einde minimaliseerde.

STAR TREK BEYOND

De stilte voor de storm geeft extra kracht aan het vervolg van de film. Eenmaal de bad guy van dienst, Krall (Idris Elba) zijn plannen in werking stelt, schiet de film in gang en komt ie eigenlijk nooit meer tot rust. In die zin is het een echte sci-fi avonturenfilm en daar kunnen de fans van Star Trek terecht problemen mee hebben. Op enkele details en vele hints en knipogen na, is Star Trek Beyond geen Star Trek-film meer, maar een avonturenfilm vol kwinkslagen. De hoofdrolspelers belanden al snel op een vreemde planeet (wat dan wel weer old school Star Trek is) en proberen uit de klauwen van Krall te blijven. Hierbij geraakt de crew verdeeld.

STAR TREK BEYOND

Dat is onmiddellijk één van de sterkste punten die schrijvers Simon Pegg (ook in de rol van Scotty) en Doug Jung bedacht hebben. Zet botsende karakters in isolatie en je krijgt automatisch vuurwerk en conflict. En vooral humor. De dialogen van Spock (Zachary Quinto) en Bones (Karl Urban) zouden rechtstreeks uit de The Original Series kunnen komen en laten je meermaals met een brede glimlach een rustpauze tussen de grote actiescènes overbruggen. En die zijn er volop. Een half uur in de film al, raakt de Enterprise letterlijk onthoofd. Iets wat Kirk met eigen ogen ziet terwijl hij hulpeloos in een ontsnappingspod hangt. Wilde achtervolgingen door de buitenaardse basis, op een gigantische ruimtebasis en doorheen en op het Enterprise-wrak. Nieuwe gadgets, oude bekenden. De film heeft het allemaal.

STAR TREK BEYOND

Wat het niet heeft, is een sterke villain en eigenlijk sterke plot. Krall wil een toestel bemachtigen om zo makkelijk dood en verderf te kunnen zaaien in de Federation. Kirk en co willen dat verijdelen. Niet bepaald stof om lang over na te denken en wanneer de eindcredits rollen, moet je eigenlijk al goed nadenken om je nog te herinneren waar de film nu eigenlijk precies over ging. Krall is net als de villain in de eerste moderne Star Trek vrij bordkarton. Maar dat maakt niet uit. De film is geconstrueerd om je geen tijd te geven daarbij stil te staan. De dynamiek tussen de personages is meeslepend, het avontuur opwindend en de cast uitstekend. Op deze manier kan de vijfjarige missie van de nieuwe Enterprise nog lang doorgaan.

Star Trek Beyond knalt op 17 augustus de Belgische bioscoopzalen binnen.

STAR TREK BEYOND