Review: Ghostbusters (2016)

In de bioscoop vanaf: 10 augustus 2016

Vermakelijk. Kaart maatschappelijk relevante thema's aan. Respect voor de originele film op allerlei vlakken.

Niet altijd even grappig. De mannelijke objectivering is niet voor iedereen weggelegd.

De geest is uit de fles! Regisseur Paul Feig brengt zijn vrouwelijke versie van de Ghostbusters naar het witte doek in deze feministische en controversiële reboot. What ya gonna read?! Onze review!

Posted 05/08/2016 by

Ain’t no bitches gonna hunt no ghosts. — Random internet troll

Bovenstaande quote uit Ghostbusters (2016) geeft eigenlijk perfect de gespannen sfeer rond deze nieuwste controversiële filmreboot weer. Toen Ghostbusters vorig jaar officieel werd aangekondigd, was dat het begin van een maandenlange hetze rond een zoveelste overbodige cash grab geïnspireerd door een nostalgietrip. Stijgt Ghostbusters onder regie van Paul Feig (Spy, Bridesmaids) uit boven de seksistische commentaren, flauwe rebootvoorgangers en zelfs het origineel? Lees hier onze review!
Ghostbuster Reboot 3

In deze Ghostbusters krijgen we voor het eerst een volledig vrouwelijke versie van de iconische spokenjagers. Ditmaal bestaat het viertal uit actrices Kristen Wiig (Bridesmaids) als Erin, Melissa McCarthy (Spy) als Abby, Kate McKinnon (Saturday Night Live) als Jillian “Holtz” Holtzmann en ten slotte Leslie Jones (Saturday Night Live) als metromedewerkster Patty. Opnieuw teistert een ware invasie aan geesten New York en zal dit nieuwe team tegen wil en dank de paranormale entiteiten bevechten. Hierbij worden deze Ghostbusters bijgestaan (of ook wel tegengewerkt) door hun oliedomme receptionist Kevin – vertolkt door Chris “Thor” Hemsworth – om een mysterieuze schurk te stoppen…

Naast natuurlijk de geesten staat vooral humor in een Ghostbusters-film centraal. Gelukkig is die er in overvloed. Van de grote hoeveelheid slapstick tot vele zinspelingen en situationele grapjes: vanaf de eerste minuten volgt een overvloed aan allerlei humoristische capriolen. De chemie tussen de vrouwelijke cast – met stand-up-achtergronden bij SNL – en Feig die al meermaals met Wiig en McCarthy samenwerkte, werpt duidelijk haar vruchten af. Jammer genoeg zijn zeker niet alle grappen even geslaagd of worden ze soms zelfs wat onbeschoft, maar uiteindelijk zorgen ze wel voor gelach. Alleen geen buldergelach.

Ghostbuster Reboot 1

Volgens het imitatioaemulatio-principe kopieert Ghostbusters niet enkel diens spirituele voorganger, maar probeert er ook op te verbeteren. Zo verwerken Feig en co enkele relevante thema’s in de sci-fi-film. Zo plaatst de reboot pesten en de gevolgen ervan voorop. Zowel de schurk als onze heldinnen hebben hier mee te maken gehad (met een duidelijke impact op het verhaal), maar ook de vele online haatreacties worden op ludieke wijze aangehaald.

Daarnaast kan Ghostbusters niet anders dan ingaan op feminisme en vrouwelijke objectivering. Onder het mom “een koekje van eigen deeg” wordt ook dit met voldoende humor aangepakt. Alle mannelijke personages worden op de een of andere manier geobjectiveerd. Chris Hemsworth als de knappe secretaris en liefdesinteresse is hier het duidelijkste voorbeeld van, maar eigenlijk is zowat elk mannelijk personage in Ghostbusters een angsthaas, een dwaas of een eikel. Hoera voor feminisme?

Ghostbuster Reboot 4

Toch wordt ondanks deze aanpassingen en toevoegingen, waaronder jammer genoeg ook de herwerkte soundtrack, het verleden niet vergeten. De reboot teert natuurlijk op de instroom van nieuwe, maar vooral oude fans van de oorspronkelijke films. Hoewel deze Ghostbusters niet tot de continuïteit van de iconische franchise behoort, keren castleden zoals Bill Murray, Dan Aykroyd, Sigourney Weaver en Ernie Hudson uiteraard terug. In enkele (soms niet helemaal) geslaagde cameo’s wordt dan ook hulde gebracht aan deze geliefde figuren, maar ook iconische geesten zoals de Marshmallow Man, Slimer en Zuul.

De uiteindelijke vraag blijft natuurlijk of deze reboot iets verbetert aan het origineel. Naast de duidelijk betere digitale effecten zijn het vooral Hemsworth en McKinnon die opmerkelijke prestaties neerzetten en onder de acteurs in Ghostbusters opvallen. Daarnaast doet de film zijn best om de ludieke toon van diens voorbeeld te behouden en meer referenties naar popcultuur te verschaffen.

Ghostbuster Reboot 2

Is Ghostbusters een filmisch angstaanjagende en afschuwwekkende vertoning? Zeker niet. Is Ghostbusters de beste film van het jaar? Ook daarop moeten we negatief antwoorden. Wat deze feministische actiekomedie wel biedt, is heel wat humor en respect voor de originele films. Verwacht geen absolute topper, maar gewoon een vermakelijke blockbuster, net zoals ook de eerste Ghostbusters was, en dan zal deze maatschappelijk relevante reboot zeker niet teleurstellen. Who ya gonna call?!