Review: Suicide Squad

Speelduur: 123 min.

In de bioscoop vanaf: 3 Augustus 2016

Zeer respectvol naar de comics. Fantastische vertolkingen en personages. Vele easter eggs. Margot Robbie als Harley Quinn. Geweldige soundtrack.

Biedt weinig nieuws. Tikkeltje voorspelbaar. Ietwat rommelig en chaotisch begin. Needs more Joker.

Bring on the bad guys! Suicide Squad, de inmiddels derde film in het DC Comics Extended Universe, brengt een groep villains bij elkaar op één levensgevaarlijke missie en tovert eindelijk DC power couple Harley Quinn en The Joker samen naar het grote scherm. Lees hier de Brainfreeze-review!

Posted 02/08/2016 by

We’re bad guys, it’s what we do

In Suicide Squad zetten regisseur David Ayer (Sabotage, End of Watch), Warner Bros. Pictures en DC Entertainment het DC Comics-filmuniversum verder. Nadat we Superman, Batman en Wonder Woman ontmoetten in Man of Steel en Batman V Superman: Dawn of Justice, is het nu tijd voor de bad guys, met op kop natuurlijk één van de meest legendarische romances in het superheldengenre: deze tussen Batman’s aartsvijand The Joker en zijn geliefde Harley Quinn.

Na de komst en de (tijdelijke) afwezigheid van Superman, is de wereld danig veranderd. Overheidsagente, hoofd van defensieorganisatie A.R.G.U.S. en all-around harde tante Amanda “The Wall” Waller (Viola Davis) gelooft dat de volgende oorlogen niet met wapens zullen uitgevochten worden, maar met metahumans – individuen met bovennatuurlijke gaven. Ze overtuigt haar oversten om samen met oorlogsheld Rick Flag (Joel Kinnaman) een team samen te stellen bestaande uit gevangengenomen supervillains: Task Force X. In ruil voor strafvermindering, worden ze door Waller uit de Belle Reve-gevangenis geplukt en gedwongen om levensgevaarlijke missies uit te voeren voor de overheid met een enorm kleine overlevingskans. Een Suicide Squad dus…

SUICIDE SQUAD

Regisseur David Ayer heeft duidelijk zijn inspiratie gehaald uit twee periodes in de comicbookgeschiedenis van Task Force X, namelijk de legendarische eerste Suicide Squad-reeks van John Ostrander uit de jaren 80-90 (de schrijver krijgt zelfs een gebouw naar hem vernoemd in de film) en de recentere New 52-reboot, waarin Harley Quinn – de psychopathische vriendin van The Joker – het team vervoegt. Hierbij wordt wel zeer dicht bij de canon van de comics gebleven, terwijl de film zich wel degelijk in het DC Extended Universe afspeelt. Verwacht dus heel wat verwijzingen naar Man of Steel en Batman V Superman, alsook enkele welgekomen Justice League-cameo’s.

Na een ietwat rommelige opening, waarin de oorsprongsverhalen van de verschillende superschurken in sneltempo uit de doeken worden gedaan, wordt het team samengebracht om een bovennatuurlijke dreiging te bestrijden. Gelijkaardig aan de comics, zijn de hoofdrollen weggelegd voor huurmoordenaar Deadshot (Will Smith) – dewelke nog enigszins een geweten heeft – en de knotsgekke Harley Quinn (Margot Robbie) en The Joker (Jared Leto). Will Smith legt heel wat van zichzelf in de rol van Deadshot, maar het werkt. Er wordt niet ingegaan op zijn doodswens om op een spectaculaire manier te sterven, maar eerder op de relatie met zijn 11-jarige dochter. Hierdoor krijgt de huurmoordenaar met een grote bek meteen wel een sympathieker kantje. Het charisma van Smith doet ook heel wat om de Batman-schurk tot leven te brengen.

SUICIDE SQUAD

Viola Davis schittert dan weer als de beste en meest meedogenloze versie van Amanda Waller die we al in live-action hebben gezien. Haar rechterhand, Joel Kinnaman als Rick Flag, krijgt verrassend veel uitdieping, maar is spijtig genoeg de enige straight shooter in een niet alledaagse groep, waardoor hij meteen een pak saaier wordt dan de rest. Jai Courtney als Captain Boomerang en Adewale Akinnuoye-Agbaje als Killer Croc zorgen voor enkele leuke grappen, terwijl vooral Jay Hernandez als de vurige ex-bendeleider El Diablo één van de onverwachte breakout sterren van het verhaal wordt. Veel plaats blijft er dan niet over voor Karen Fukuhara als de dodelijke en visueel verbluffende, maar uiteindelijk te weinig uitgewerkte Katana, of Cara Delevingne als de archeologe June Moone en haar duistere wederhelft – de bovennatuurlijke heks Enchantress -, de uiteindelijke villain van de film.

ss1

Je merkt echter wel dat de leden van de cast goede vrienden geworden zijn en duidelijk plezier hebben in hun rollen. Vooral Jai Courtney, Will Smith en natuurlijk Margot Robbie en Jared Leto amuseren zich kostelijk. Margot Robbie als Harley Quinn belooft dan ook dé ster van de film te worden. De Australische schone is perfect gecast als DC’s momenteel populairste antiheldin. Ze steelt werkelijk elke scène waarin ze voorkomt en weet ook haar wederhelft, Jared Leto als The Joker, naar huis te spelen. Leto speelt Batman’s ultieme aartsvijand als een gevaarlijke, onvoorspelbare, maar uitermate berekenende gangster, maar zijn dreiging komt niet in de buurt van pakweg een Heath Ledger in The Dark Knight. Ook is hij niet zo theatraal als de versie van Jack Nicholson of Mark Hamill uit de tekenfilms. Toch kan Leto een overtuigende Clown Prince of Crime genoemd worden, met name omdat we hier eindelijk eens een andere kant van het personage zien. Hij wordt deze keer niet gekenmerkt door zijn relatie tot Batman of de onmenselijke chaos die hij teweegbrengt, maar door zijn relatie tot Harley Quinn. De chemie tussen Joker en Harley draagt veel van de film en zal geen enkele hardcore DC-fan teleurstellen, zelfs al zien we The Joker hier iets “braver” en menselijker door worden.

SUICIDE SQUAD

Met een regisseur als David Ayer is er aan actie geen gebrek in Suicide Squad. Hoewel er hier ook weer een soort portaal opent boven een grote stad (deze keer Midway City, in de comics o.a. de thuisbasis van Hawkman), blijft de actie vrij down-to-earth. De meeste Squad-leden hebben dan ook geen al te visueel verbluffende krachten, waardoor de CGI wat beperkt blijft. Enkel bij de bovennatuurlijke villains wordt er heel wat CGI gebruikt, maar hoewel hun krachten indrukwekkend zijn, zijn hun karakters dat niet. We spenderen simpelweg te weinig tijd met Dr. June Moone om ook maar iets om de Enchantress, haar broer en hun wereldveroveringsplannen te geven. Neen, dan is The Joker – dewelke de Squad achterna zit om Harley terug te krijgen – veruit de meer interessante villain ondanks zijn kortere screentime.

SUICIDE SQUAD

Vanwege personages als Harley Quinn en een hilarische Captain Boomerang zit er een pak meer humor in Suicide Squad dan in de vorige twee DC-films van Zack Snyder. Dat wil niet zeggen dat er geen serieuze of ronduit grimmige momenten kunnen zijn, maar de toon leunt inderdaad iets dichter aan bij een standaard Marvel-superheldenfilm. Maar dan met iets donkerdere, volwassen personages en meer gevolgen, welteverstaan. Spijtig genoeg geldt de Marvel-vergelijking ook voor de algemene opzet en ietwat rommelige plot, waardoor het geheel wat voorspelbaar aanvoelt en we geen uitgewerkte hoofdvillain krijgen. Desalniettemin mag dat de pret niet drukken, want de vele easter eggs, world-building, cameo’s, quirky personages en opbouw naar de Justice League-films houden de vlam van het DC-filmuniversum springlevend. Met slechts drie films voelt het DC-filmuniversum nu al hechter aan dan die eerste pre-Avengers fase bij Marvel.

Suicide Squad biedt misschien weinig nieuws onder de zon, maar doet de fantastische personages uit de comics alle eer aan, is een actiesuperheldenblockbuster met een hoge fun factor en laat ons watertanden naar de voortzetting van het DC-universum op het grote scherm. En laat die Harley Quinn/Joker spin-off ook maar komen!

Suicide Squad knalt op 3 augustus de bioscoopzalen binnen.

Alles over Task Force X lees je in onze START TO READ: Suicide Squad en onze Suicide Squad Movie Special.