Review: The Shallows

In de bioscoop vanaf: 3 augustus

Een van de betere haaienfilms sinds "Jaws". Opvallende visuele vertelstijl. Spannend tot op het einde.

Geen memorabele personages. Zal snel gedateerd zijn. Cliché einde.

Pootje baden met Blake Lively! Regisseur Jaume Collet-Serra keert terug naar de angstaanjagende haaienfilms zoals “Jaws” met het spannende “The Shallows”. Lees hier de review!

Posted 20/07/2016 by

What was once in the deep is now in the shallows.

Haaien en Hollywood gaan al decennia hand in hand. Sinds het financiële en kritische succes van Jaws (1975), de allereerste echte blockbuster, zijn er al ontelbare haaienfilms geweest. Toch reikte het merendeel van deze producties en zelfs de eigen Jaws-sequels nog niet tot aan de vinnen van hun voorbeeld en groeide het genre uit tot een haast ludiek subgenre van B-films (Sharknado, iemand?). Meer dan veertig jaar na Jaws doet regisseur Jaume Collet-Serra, bekend van Orphan (2009) of Liam Neeson-films zoals Non-Stop (2014) en Unknown (2011) nog eens een poging om terug te keren naar de horrorroots van het genre. Het resultaat is The Shallows met actrice Blake Lively.

1271033 - THE WALK

In The Shallows ontmoeten we studente geneeskunde Nancy (Blake Lively) die na de tragische dood van haar moeder haar voormalige lievelingsplek wil opzoeken. Samen met een vriendin trekt ze naar het idyllische strand aan de kusten van Tijuana, Mexico, waar ze als de ervaren surfster die ze is, meteen enkele golfjes meepikt. Al snel drijft ze te ver af en raakt ze na een plotse aanval vast te zitten op een kleine rots. Gestrand op slechts 180 meter van de kust probeert Nancy te ontkomen aan een verdrinkingsdood, kwallen, maar vooral een watertandende witte haai.

In een film waar slechts een handvol acteurs en actrices meedoet, waaronder Óscar Jaenada, Brett Cullen en Sedona Legge, komt meteen al het werk op de schouders van Blake Lively terecht. De Amerikaanse actrice deelt dan ook het leeuwendeel van haar scènes met de meeuw “Steven Seagull” wat meteen de claustrofobische kant van de horrorprent toont. Op wat gegil en geschreeuw na hoeft Lively daarentegen niet meteen veel te doen in deze film. Wat wel bijblijft, zijn de (weinig subtiel) benadrukte vormen van haar lichaam en niet zozeer haar acteerprestaties. The Shallows levert daarom ook weinig of geen memorabele personages.

The Shallows 2Gelukkig biedt deze claustrofobische horrorfilm met een ondermaatse hoofdrol wel wat noodzakelijke spanning. Zo duurt het even vooraleer de witte haai helemaal in beeld wordt gebracht, naar het voorbeeld van Jaws, en zorgt ook het (ontbreken van) geluid voor wat opzwepende momenten. Onder het wateroppervlak is alles gedempt, terwijl boven de golven de filmmuziek voor een wat vrolijkere sfeer zorgt. De boodschap is duidelijk: eens onder water zit je gevangen in het speelterrein van het moordlustige roofdier en kan je alleen nog maar proberen door de mazen van het net te glippen…

Waar The Shallows zich nog enigszins kan onderscheiden van andere middelmatige horrorfilms, is door de visuele vertelstijl. Enerzijds wordt er duidelijk aandacht geschonken aan het paradijselijke strand en de idyllische locaties met prachtige shots tot gevolg. Anderzijds wordt er gekozen om heel wat metertjes of beeldschermen in de film te tonen. Het gebruik van moderne technologie zoals een GoPro of een smartphone met Instagram in combinatie met de hedendaagse popmuziek maakt dat The Shallows daardoor snel gedateerd zal zijn en duidelijk gericht is op een iets jeugdiger publiek.

The Shallows 4

Voor fans van serieuzere haaien- of claustrofobische ervaringsfilms, zoals het sterke Buried (2010) met Lively’s man Ryan Reynolds, zal The Shallows zeker een kijkbeurt waard zijn. Jammer genoeg zal noch de acteerprestatie van Blake Lively noch de visuele vertelstijl of wellicht snel gedateerde muziek ervoor zorgen dat The Shallows een tijdloze klassieker zal worden zoals diens grote voorbeeld. Al bij al levert The Shallows wel een van de betere haaienfilms sinds Jaws. Al zegt dat meer over het genre dan over deze Hollywoodprent…

The Shallows loopt vanaf 3 augustus in de bioscoop.

The Shallows 3