Review: The Legend of Tarzan

In de bioscoop vanaf: 6 Juli 2016

Zeer trouw aan de romans van Edgar Rice Burroughs. Goeie cast. All-around leuke actie, visuals en avontuur.

Vrij generische plot. CGI niet altijd even overtuigend.

De heerser van de jungle slingert opnieuw de bioscoopzalen binnen in The Legend of Tarzan, zowaar even één van de meest getrouwe adaptaties van het personage tot hiertoe…

Posted 08/07/2016 by

He’s Tarzan, you’re Jane… He’ll come for you

Tarzan, Lord of the Jungle, verscheen voor het eerst in 1914 en is zonder twijfel de bekendste creatie van schrijver Edgar Rice Burroughs. Na tal van romans en comics, verscheen het personage ook in tientallen films en animatiefilms. De ene al wat succesvoller dan de andere. Deze zomer proberen Warner Bros. en David Yates – regisseur van de laatste vier Harry Potter-films en de opkomende spin-off Fantastic Beasts and Where to Find Them – het nog een keer met The Legend of Tarzan. Het resultaat is één van de meest getrouwe Tarzan-films ooit gemaakt met een stevige sterrencast.

legendoftarzan5

1890. John Clayton III (Alexander Skarsgård), een schipbreukeling die als kind werd opgevoed door apen en als Tarzan van de jungle zijn domein maakte, leeft momenteel als Lord Greystroke in Engeland samen met zijn vrouw Jane (Margot Robbie). Via de Britse premier en koning Leopold II van België wordt hij uitgenodigd om terug te keren naar Congo – in deze tijd nog een Belgische kolonie. Tarzan en Jane worden bijgestaan door de Amerikaan George Washington Williams (Samuel L. Jackson), dewelke de Belgen ervan verdenkt de inheemse bevolking uit te buiten. Ze zullen uiteindelijk in conflict treden met de naar diamanten op zoek zijnde Belgische kapitein Léon Rom (Christoph Waltz) en stamhoofd Mbonga (Djimon Hounsou), die nog een eitje te pellen heeft met Tarzan.

legendoftarzan1

De Tarzan die we hier zien is niet de “Me Tarzan, You Jane“-dommekracht die we kennen uit de oude films met Johnny Weissmuller. Deze Tarzan is beschaafd en welbespraakt, net zoals de versie uit de oorspronkelijke romans van Edgar Rice Burroughs en vele andere incarnaties. Alexander Skarsgård zet het personage zeer stoïcijns neer, terwijl Margot Robbie als Jane alles behalve een damsel in distress probeert te zijn (maar het uiteindelijk toch wordt). Het sterkoppel heeft wel degelijk chemie, maar wordt toch nog volledig van het scherm gespeeld door een iets bravere Samuel L. Jackson en een weer heerlijk onvoorspelbare Christoph Waltz als hoofdvillain.

Qua plot is The Legend of Tarzan vrij rechttoe rechtaan en een tikkeltje voorspelbaar, maar laat dat de pret niet drukken. De actiescènes mogen er zijn en het gevoel van avontuur druipt van het scherm. Althans toch wanneer men de jungle intrekt. Hoewel men hier de kans heeft om zeer politiek te gaan met een duistere periode in onze Belgische geschiedenis, wordt het nooit te zwaar en komt het het avontuur niet in de weg te staan.

legendoftarzan4

Visueel ziet The Legend of Tarzan er zeer mooi uit, mits enkele kleine CGI-foutjes waardoor de apen er bijvoorbeeld niet zo goed uitzien als deze in Dawn of the Planet of the Apes en de kleuren van de jungle ook nooit de pracht van deze uit Disney’s recente live-action The Jungle Book kunnen evenaren. Ook lijkt de film misschien net iets te lang te duren.

Desalniettemin is het duidelijk dat regisseur David Yates en Warner Bros. veel liefde in deze prent hebben gestoken en Edgar Rice Burroughs ‘ bekendste creatie alle eer aandoen. Een speciale shout-out moet ook uitgaan naar Mike Richardson, de oprichter van Dark Horse Comics/Entertainment, die als producer ervoor gezorgd heeft dat dit één van de meest accurate – zo niet, dé meest accurate – Tarzan-prent tot hiertoe is.

legendoftarzan3

The Legend of Tarzan is niet de grootste zomerblockbuster die je dit jaar zal zien, maar levert wel een leuk avontuur en een oerdegelijke herintroductie van de junglekoning. Edgar Rice Burroughs zou trots zijn. En nu maar hopen dat de box office niet dezelfde kant uitgaat als die andere Burroughs-blockbuster John Carter

The Legend of Tarzan slingert vanaf 6 juli de Belgische bioscoopzalen binnen.

legendoftarzan2