Review: Independence Day (1996) – Extended Cut

Acteurs: , , , , , , ,

Speelduur: 145 min. (bioscoopversie), 154 min. (Extended Cut)

Ongeziene destructie. Popcornvermaak. Will Smith en Jeff Goldblum. Extended Cut breidt enkele scènes uit en biedt meer context bij het chaotische verhaal.

Flinterdun verhaal.

“Today we celebrate our Independence Day!” In 1996 viel een buitenaardse vloot de Aarde aan. Aan Will Smith en Jeff Goldblum in Roland Emmerichs Independence Day om de wereld te redden. Lees hier de Brainfreeze-review van deze destructieve en patriottistische blockbuster!

Posted 04/07/2016 by

Perhaps it’s fate that today is the Fourth of July, and you will once again be fighting for our freedom… Not from tyranny, oppression, or persecution… but from annihilation. We are fighting for our right to live. To exist. And should we win the day, the Fourth of July will no longer be known as an American holiday, but as the day the world declared in one voice: “We will not go quietly into the night!” We will not vanish without a fight! We’re going to live on! We’re going to survive! Today we celebrate our Independence Day!

Met Independence Day gaf regisseur Roland Emmerich (Godzilla, The Day after Tomorrow, 2012) het startschot voor zijn carrière als dé leading man achter destructieve rampenfilms. In 1996 ontketende de Duitse regisseur immers Independence Day op het (vooral Amerikaanse) publiek en startte hij een meer dan twee uur durende reeks aan explosies, vuurgevechten en heel wat ander sci-fi-geweld. Met toenmalige Hollywoodsterren zoals Will Smith, Jeff Goldblum en Bill Pullman cementeerde de sci-fi-prent zich als dé zomerfilm én het grootste financiële succes van 1996. Is de blockbuster daarentegen nog steeds terecht zo’n Amerikaans filmicoon?

Independence Day 1

Openen doen we op 2 juli 1996 – bovendien de dag waarop Independence Day in de bioscoopzalen verscheen -, een doordeweekse dag waarop mensen rustig ontbijten, naar het werk gaan en hun dagelijkse sleur doorwandelen. Uit het niets doemt een buitenaardse invasievloot in ons zonnestelsel op en wordt de Aarde belegerd. Algehele chaos en destructie over onze gehele blauwe planeet volgt. Naties kunnen niet voorkomen dat ruimteschepen hun steden in de as leggen. President (en occasioneel badass gevechtspiloot) Thomas J. Whitmore (Bill Pullman) probeert in allerijl samen met zijn militaire staff, waaronder majoor Mitchell (Adam Baldwin), een defensie op te bouwen.

In deze chaos van apocalyptische proporties weet eenvoudig beeldtechnicus David Levinson (Jeff Goldblum) een patroon te herkennen in de communicatie van de vijandige vloot. Samen met zijn vader Julius Levinson (Judd Hirsch) probeert hij deze kennis over te brengen naar het Witte Huis om zo de wereld te redden. Ook de charismatische kapitein Steven Hiller (Will Smith) – gerenommeerd F-18-piloot – probeert zijn steentje bij te dragen, maar faalt en overleeft als enige van zijn squadron de grootse tegenaanval. Gelukkig weet hij één van de ruimtewezens gevangen te nemen en sluit Hiller zich vervolgens aan bij de andere hoofdfiguren, waaronder de heroïsche Russell Casse (Randy Quaid) die naar eigen zeggen deze aliens eerder al ontmoette, en de geleerde Dr. Brakish Okun (Brent Spiner),  in Area 51 om één laatste poging van verzet tegen de buitenaardse indringer te ondernemen…

Independence Day 2

Het flinterdunne verhaal van Independence Day, dat sterk doet denken aan  H.G. Wells’ The War of the Worlds  (1898), is eigenlijk aan ondergeschikt belang aan de algemene destructie en chaos in de film. Hoewel hier en daar enkele emotionele en familiale plotlijnen worden aangestipt, blijft de invasie en bijhorende vernietiging van de mensheid en diens iconische monumenten zoals het Witte Huis, de Eiffeltoren en het Empire State Building, centraal staan. Will Smith als Hiller en Jeff Goldblum als Levinson zijn dan ook de hoofdfiguren die president Whitmore daadkrachtig bijstaan en de uiteindelijke eindoplossing uitvoeren. Verhaallijnen van onder meer Mary McDonnella als de First Lady Marilyn Whitmore of vooral Randy Quaid als Russell Casse dienen om de algemene tendentie van verzet, moed en (Amerikaanse) strijdvaardigheid in deze Apocalyps in beeld te brengen.

Naast de destructieve factor is Independence Day natuurlijk ook gekend vanwege zijn overduidelijke patriottistische toon. Het verhaal focust op het moedige verzet van de wereld, onder leiding van de Verenigde Staten van Amerika. Van de vele monumenten, vlaggen en uiteraard de iconische speech van Bill Pullman als president Whitmore: Amerika als “Land of the Free” in Independence Day geldt als een factor van stabiliteit binnen de wereld vernietigende chaos. De laatste – succesvolle – verzetspoging van de mensheid vindt dan ook plaats op 4 juli, Amerika’s Onafhankelijkheidsdag en wordt logischerwijze uitgevoerd  door de Amerikanen. Hierbij mogen we niet vergeten dat Emmerich enkele jaren later ook The Patriot (2000) – die andere patriottistische blockbuster, met Mel Gibson – zou regisseren.

Independence Day 4

Destructie en patriottisme alleen kunnen natuurlijk geen film hoog houden. Daarom zijn acteurs Will Smith en Jeff Goldblum dan ook welkome toevoegingen die van Independence Day een vermakelijke popcornfilm maken. Vooral de charismatische Will Smith die dan ook sterk gemist zou worden in het vervolg, Independence Day: Resurgence, zorgt heel wat iconische oneliners en grapjes. Ook de hilarische Harvey Fierstein als Marty Gilbert, de iconische collega van Levinson moet hierbij vermeld worden. Humor is zonder twijfel een belangrijk laatste element in deze zomerblockbuster.

Kortom, Independence Day is één van die welbekende Amerikaanse zomerblockbusters met een hoog popcorngehalte. Verwacht heel wat chaotische destructie, weinig verscholen patriottisme en een aaneenschakeling van vermakelijke actiescènes en iconische filmmomenten. Het magere verhaal wordt haast voortdurend voortgestuwd door een typische Goldblum-acteerprestatie, maar vooral enkele hilarische acteurs zoals Fierstein en Quaid met een charismatische Will Smith op kop. Tijd om dat buitenaards gespuis terug te  sturen! Today we celebrate our Independence Day!

Independence Day is nu verkrijgbaar in een vernieuwde 20th Anniversary Blu-Ray editie.

Independence Day: Resurgence – het overbodige vervolg – knalt op 20 juli de Belgische bioscoopzalen binnen, ruim twee weken na de Onafhankelijkheidsdag.

Independence Day 3