Review: Gods of Egypt

Verkrijgbaar vanaf: 29 juni 2016

Visueel spektakel. Mooie weergave van de Egyptische mythologie.

Cliché verhaal. Sterke cast in eendimensionale goddelijke personages. Robotachtige gedaanten van de goden voelen vreemd aan.

Is Alex Proyas’ recente blockbuster vanuit de hemel gezonden of zowaar een ware goddelijke ingeving? Lees hier onze review van het CGI-spektakel Gods of Egypt!

Posted 29/06/2016 by

Egypt has always been a paradise. But now, there is chaos. God of the air, you must protect the mortals.

Met Gods of Egypt brengt regisseur Alex Proyas, bekend van onder meer sfeervolle films als The Crow (1994), Dark City (1998) en het populaire I, Robot (2004), naar goede gewoonte een visueel sterke en stijlvolle prent. Is dat daarentegen genoeg om een goede blockbuster te creëren?

Gods of Egypt 1

In Gods of Egypt worden we geïntroduceerd tot het mythologische Egypte. Grootse goden zoals Ra, Osiris en Isis leven er als haast omnipotente heersers onder de mensen. Eén van deze oppermachtige wezens wil echter meer. Om zijn dictatoriale verlangens te vervullen, pleegt Seth (Gerard Butler), de broer van koning Osiris, dan ook een staatsgreep. Aan een op wraak beluste Horus (Nikolaj Coster-Waldau), god van de lucht, om zijn familie te wreken en het schrikbewind van zijn oom omver te werpen. Hierbij heeft de hooghartige koningszoon dan weer wel de hulp nodig van Bek (Brenton Thwaites), een simpele, maar ongelooflijk sluwe sterveling die op zijn beurt door verdriet gestuurd wordt…

Het verhaal is zeker niet van goddelijke kwaliteit. Uiteindelijk moeten het duo Horus-Bek van punt A naar punt B en tot C om hun einddoel te bereiken. Zowel mystieke ogen, het oplossen van raadsels als lastige puzzels behoren tot de hinderlagen op hun tocht doorheen Egyptische wereld die zowel de hemel, Aarde als onderwereld beslaat. Dat beide plots gedreven worden door verdriet, benadrukt nog maar eens hoe cliché de opzet van de tocht is. Toegegeven, het past wel binnen deze film. Nooit denkt Gods of Egypt (gelukkig) dan ook meer te zijn dan het werkelijk is.

GodsOfEgypt_DOMTrlr1_Texted_HD 2861.tif

Waar Gods of Egypt werkelijk schittert, is op het visuele vlak. Waar in de trailers de CGI minder geslaagd was, is dat in de film zeker en vast hét hoogtepunt. Op geen enkel punt wordt de illusie en inkijk tot de Egyptische pracht en praal doorbroken. Actievolle momenten en grootse (oorlogs-)scènes zijn dan ook prachtig en ademen de epische sfeer mee uit. Op een gelijkaardig niveau als dat van pakweg The Jungle Book dit jaar staat Gods of Egypt niet, maar visueel geslaagd is de film zeker.

Hand in hand met de visuele pracht gaat de mystieke atmosfeer die Proyas in zijn film vooropstelt. Nog meer dan in zijn andere films kan de Australische regisseur hier een enorme wereld opbouwen dankzij de uitvoerige Egyptische mythologie. Deze godsdienstige verhalen worden dan ook exhaustief benut. Een hele resem aan goden, bepaalde religieuze concepten zoals de eeuwige strijd tussen orde en chaos in het Egyptische wereldbeeld of het wegen van het hart na iemands dood, en uiteraard de nadruk op bepaalde elementen zoals de hemel of de onderwereld komen dan ook veelvuldig voor. Zo is er ook aandacht voor de verschillende vormen die goden kunnen aannemen. Jammer genoeg wordt hier wel geopteerd voor Transformers-esque gedaanten. Alleszins moet gesteld worden dat Proyas en co duidelijk hun mythologische bronmateriaal respecteren en kennen.

Gods of Egypt 3

Met acteurs als Nikolaj Coster-Waldau als Horus (Jaime Lannister uit Game of Thrones), Gerard Butler als Seth, Elodie Yung (Marvel’s Elektra) als liefdesgodin Hathor, Chadwick Boseman (ook wel Marvel’s Black Panther) als wijsheidsgod Thoth is er aan talent alvast geen gebrek in de uitgebreide cast. De ietwat cliché karakters van de goden laten daarentegen maar weinig opvallende goede prestaties toe. Ook relatieve nieuwkomer Brenton Thwaites doet zijn werk als de amusante en goedlachse kompaan voor zijn goddelijke tegenhanger. Het controversiële punt bij Gods of Egypt is natuurlijk diens whitewashing. Valt het op? Stoort het? Tegenover die andere controverse bij Exodus: Gods and Kings (2014) is er hier maar weinig om over uit te wijden. Net zoals in vele Hollywoodblockbusters zijn ook hier weinig grote acteurs van niet-Kaukasische etniciteit aanwezig. De relatief grote rol van Boseman maakt op die manier dan weer wel wat goed.

Kortom, op visueel vlak waren de goden duidelijk met Proyas en co. Met behulp van het mythologische bronmateriaal krijgen we hier een mooie, epische film over goden en mensen. Toch is Gods of Egypt geen subliem hemels geschenk. De verhaaltechnische elementen zijn simpelweg ondermaats, maar ook de sterke acteurs voelen wat verspild aan. Ook de vaak gebruikte, robotachtige gedaanten van de goden zijn een leuke knipoog, maar voelen soms wat vreemd aan. Uiteindelijk behoort Gods of Egypt zo tot de onvermijdelijke middelmaat.

Gods of Egypt is vanaf 29 juni beschikbaar op Blu-Ray en DVD.