Review: Batman V Superman – Dawn of Justice Ultimate Edition

Soundtrack: ,

Speelduur: 181 min.

Verkrijgbaar vanaf: 29 juni 2016 (digitaal), 3 augustus 2016 (DVD/Blu-ray)

Batman en Superman én Wonder Woman, eindelijk samen op het grote scherm. Ben Affleck is de beste en meest comics getrouwe live-action Batman tot hiertoe. Grootschalige actie. Personages worden alle eer aangedaan. Realistische, volwassen toon. Extra scènes fixen vrijwel alle editing issues uit de bioscoopversie.

Tal van easter eggs halen nog steeds wat vaart uit de plot. Zeker naar het einde toe.

Batman V Superman: Dawn of Justice – veruit de beste superheldenfilm van 2016 – wordt NOG beter in deze verlengde, R-rated Ultimate Edition die vrijwel alle editing issues uit de bioscoopversie oplost en een veel coherentere kijkervaring oplevert. Lees hier de Brainfreeze-review!

Posted 29/06/2016 by

The red capes are coming, the red capes are coming

In 2013 stelden DC Entertainment, Warner Bros. en regisseur Zack Snyder (300, Watchmen) een nieuwe bioscoopversie van Superman – ‘s werelds allereerste superheld – voor met het fantastische Man of Steel. Eerder dit jaar kwam er eindelijk een vervolg en werd het DC Comics-filmuniversum grootschalig uitgebreid in de aanloop naar Justice League. Batman V Superman: Dawn of Justice bracht Superman en Batman – de twee grootste superhelden aller tijden – eindelijk bij elkaar op het grote scherm. Het was de meest verwachte superheldenblockbuster van het jaar en na de release bleek het één van de meest polariserende en besproken superheldenfilms aller tijden. Een deel van het publiek houdt ervan, anderen haten het met een passie. Kan deze half uur langer durende Ultimate Edition (in feite een hardere, R-rated director’s cut) de gemoederen bedaren?

18 maanden nadat de Aarde bijna werd vernietigd door het Kryptoniaanse leger van General Zod, isSuperman (Henry Cavill) uitgegroeid tot de superheld die we allemaal kennen. De man van staal blijft echter een buitenaards wezen met goddelijke krachten en niet iedereen is even blij met zijn komst. De komst van Superman trekt de aandacht van enkele machtige figuren, waaronder multimiljardair Lex Luthor (Jesse Eisenberg), CEO van LexCorp en golden boy van Metropolis, alsook Bruce Wayne (Ben Affleck). De hier iets oudere Wayne houdt er zelf een carrière als de nachtelijke wreker Batman op na in Gotham City en ziet in Superman een dreiging voor de mensheid. Een clash tussen de twee iconen is onvermijdelijk…

bvs

In onze uitgebreide review van de bioscoopversie hebben we Batman V Superman: Dawn of Justice uitvoerig geprezen. Van Zack Snyders visueel verbluffende regiestijl (niemand weet hoe beter een comic naar het grote scherm te vertalen), tot de immense liefde en eer jegens de comicbookpersonages tot de prachtige, iconische shots, visuals en actie tot de verbluffende vertolkingen van de acteurs tot de grimmige, realistische toon. Dawn of Justice was in onze ogen al de beste superheldenfilm van het jaar, maar deze Ultimate Edition maakt het alleen nog maar beter…

Batman V Superman kreeg tonnen (onterechte) kritiek over zich heen. Critici die duidelijk een generische Marvel Studios-achtige popcornblockbuster vol actie en oneliners verwachtten kwamen bedrogen uit, maar laat dat net de reden zijn waarom deze DC-prent juist tot één van de beste in zijn genre kan genoemd worden. Hier durfde men tenminste grote vragen te stellen rond de superheld in een hedendaagse, realistische setting en was men niet bang om deze te beantwoorden ook (in tegenstelling tot pakweg een Civil War). Ook de kritiek dat deze filmversies van Batman, Superman en Wonder Woman niets gemeen hebben met deze uit de comics en animatieseries is ronduit ongegrond. Integendeel, eens je weet uit welke periode(s) uit de DC-geschiedenis Zack Snyder en zijn scenaristen Chris Terrio en David Goyer hun inspiratie haalden, is Batman V Superman net één van de meest getrouwe adaptaties ooit. Ben je een DC-comicbookfan? Dan heb je hier absoluut niet te klagen.

bvsdailyplanet

Neen, de enige kritiek op de film die enige vorm van waarheid bevatte, was deze op de editing en de daaruitvolgende pacing en fragmentarische aard van de bioscoopversie. En laat dat nu net datgene zijn waar de Ultimate Edition van de film heel wat verbeteringen doorvoert. Hier neemt Zack Snyder de tijd om het verhaal te vertellen en enkele sleutelscènes scheppen meer duidelijkheid rondom de motivaties van de personages. De woestijnscène in het begin wordt danig uitgebreid en drijft een groot deel van de rest van de subplots aan. We zien ook veel meer van Henry Cavill als Clark Kent, dewelke hier een aantal karakter uitdiepende nieuwe scènes heeft met Lois Lane (Amy Adams) en Martha Kent (Diane Lane). Ook mag hij meer de reporter uithangen en spenderen we meer tijd op de redactie van de Daily Planet. Kent’s onderzoek naar de Batman in Gotham City wordt een belangrijk subplot in de aanloop naar zijn uiteindelijke gevecht met de Dark Knight. Hetzelfde geldt voor enkele extra scènes van Cavill als Superman, waarin vooral de tragische gebeurtenissen in het Capitool in een nieuw daglicht worden gesteld. Het helpt allemaal om de man van staal nog heroïscher uit de hoek te laten komen.

bvslexluthor

Ook meestermanipulator Lex Luthor wordt wat verder uitgediept met als hoogtepunt een verlengde conversatie met de Batman naar het einde toe en natuurlijk die al online gezwierde easter egg naar de grote vijand van de Justice League-prent. Het plan van Luthor en zijn kennis van de geheime identiteiten van zowel Superman als Batman worden hiermee een pak duidelijker. Doordat Snyder zijn tijd neemt en enkele scènes langer laat duren, voelt de film paradoxaal genoeg ook wat sneller en dringender vooruitgaand aan. De flow zit simpelweg veel beter en het fragmentarische is er grotendeels uit. Ja, in het begin springen we nog naar verschillende plaatsen om de vele personages voor te stellen, Batman’s droomscènes blijven grotendeels hetzelfde en de leden van de Justice League zien we nog steeds enkel op Wonder Woman’s laptop vlak voor het grote gevecht, maar de Ultimate Edition levert duidelijk een vlottere kijkervaring op die alle subplots en personages mooi samenbrengt naar het einde toe en geen losse eindjes toelaat.

De R-rating daarentegen laat zich nauwelijks merken. Wat meer bloed en lijken her en der, een obsceen gebaar of vloekwoord meer of minder en een korte douchescène met Ben Affleck als Batman maken eigenlijk nauwelijks een verschil. Wel merk je dat sommige actiescènes net ietsje langer duren. No complaints there!

bvsgotham

Batman V Superman: Dawn of Justice wordt geen geheel andere film in de Ultimate Edition. Was je niet te vinden voor de kijk van Snyder op het DC-filmuniversum en verwachtte je een humoristische, maar weinig om het lijf hebben Marvel Studios-achtige blockbuster met DC-personages? Dan ben je er nog steeds aan voor de moeite. Batman V Superman is een slimmere, deconstructieve superheldenblockbuster die je weet mee te zuigen in een fantastische wereld, maar je ook dwingt na te denken en je aandacht erbij te houden.

Vond je Batman V Superman al enigszins leuk, maar verwachtte je wat meer uitdieping van de personages en een coherentere kijkervaring, dan is de Ultimate Edition exact wat je zoekt. Deze definitieve cut toont wat voor een meestercineast Zack Snyder is wanneer hij van de studio zijn tijd mag nemen (zie ook Watchmen) en verheft de beste superheldenfilm van 2016 in één klap naar één van de beste superheldenfilms aller tijden. Punt.

Batman V Superman: Dawn of Justice Ultimate Edition verschijnt op 3 augustus op DVD en Blu-Ray met tal van extra’s.

bvs1