Review: Game of Thrones – Seizoen 6

Regisseur: , , ,

Acteurs: , , , , , , , , , , , , ,

Speelduur: Negen afleveringen van ca. 50 minuten. De seizoensfinale duurde uitzonderlijk 69 minuten.

Wellicht het beste seizoen tot nog toe. "The Battle of the Bastards" is een van de beste afleveringen uit de hele reeks. Explosieve seizoensfinale. Iwan Rheon als de angstaanjagende Ramsay Bolton. Aandacht voor het grootse plan zonder de individuele verhaallijnen uit het oog te verliezen.

De steekwonde van Arya Stark. Reizen doorheen Westeros varieert sterk naar gelang het het plot uitkomt.

Is het zesde seizoen van Game of Thrones op HBO het beste tot nog toe? Net zoals miljoenen anderen keek Brainfreeze naar het populaire fantasy-epos en zag dat het goed -héél goed- was! Lees hier onze uitgebreide review!

Posted 27/06/2016 by

Winter has come.

Naar ondertussen goede gewoonte keken alweer miljoenen mensen naar het langverwachte zesde seizoen van Game of Thrones op HBO. Na vijf seizoenen van opschudding en opbouw begint de strijd om de IJzeren Troon meer en meer vorm te krijgen. Dit nieuwe seizoen van de fantasy-serie gebaseerd op George R.R. Martins boekenreeks bevatte natuurlijk alweer heel wat intriges, magie, geweld, een geweldige schurk, maar vooral de beste veldslag tot nog toe!

Game of Thrones Seizoen 6 1

In seizoen zes van Game of Thrones werd het schaakbord met de vele pionnen – na herschikt te zijn in de vorige seizoenen – verder verschoven. Na de epische strijd tegen de White Walkers in het Noorden werd Jon Snow (Kit Harington), de vermoede bastaardzoon van Ned Stark, door zijn vertrouwelingen verraden, maar al snel opnieuw tot leven gewekt. Hij zal samen met zijn zus Sansa Stark (Sophie Turner) – na samen met Theon Greyjoy (Alfie Allen) gered te zijn door Brienne van Tarth – de grootse schurk en machthebber in het Noorden, Ramsey Bolton (Iwan Rheon) bestrijden. Hiervoor heeft zijn "halfzus" dan weer wel de hulp nodig van Petyr "Littlefinger" Baelish (Aidan Gillen). Theon Greyjoy keert op zijn beurt eindelijk terug naar de Iron Islands, maar moet al snel met zijn zus Yara naar het Oosten trekken om de steun van Daenerys Targaryen in te winnen en zo de Iron Islands te heroveren. Ook hun oom Euron Greyjoy, de usurpator van hun moederland, heeft dat idee…

Achter de Muur volgen we dan weer het verhaal van Bran Stark (Isaac Hempstead Wright) en zijn lessen bij de Three-Eyed Raven (Max Von Sydow), maar ook fan-favoriete figuren zoals Hodor. Bran kampt met visioenen uit het verleden, dewelke van groot belang zullen zijn voor de komende seizoenen, maar wordt voortdurend opgejaagd door de White Walkers onder leiding van de Night's King. Aan de hele andere kant van Westeros hadden we dan weer – na een korte onderbreking – Daenerys Targaryen (Emilia Clarke). Zij wordt na een korte gevangenschap en enkele politieke conflicten met de Dothraki en slavenmeesters dé heerseres in het Oosten die beschikt over drie volgroeide en hongerige draken. Daenerys wordt bij haar beslissingen nog steeds bijgestaan door de geweldige Tyrion Lannister (Peter Dinklage) en Lord Varys (Conleth Hill).

Game of Thrones Seizoen 6 2

In King's Landing bij de Lannisters zit momenteel koning – of ook wel speelbal – Tommen, de zoon van Cersei Lannister (Lena Headey) op de befaamde troon. De gebruikelijke, fatale intriges van Cersei richten zich dit seizoen vooral op The High Sparrow en zijn mystieke cultus die koningin Margaery en Loras in hun handen hebben. Jaime Lannister (Nikolaj Coster-Waldau) houdt zich dan weer vooral bezig met de belegering van Riverrun op Brynden "Blackfish" Tully, de oom van Sansa Stark, samen met de Freys. Ondertussen zouden we bijna vergeten dat ook Arya Stark (Maisie Williams) in Braavos bij de Faceless Men een heuse training en metamorfose ondergaat, maar dat ook verhaallijnen van figuren zoals Sandor "The Hound" Clegane (Rory McCann), de Martells in Dorne, Sam Tarly, Gilly en Little Sam worden verdergezet…

Ja, het seizoen was zowaar het drukste tot nog toe. Gelukkig voelde het helemaal niet zo aan. De belangrijke verhaallijnen van Jon Snow, Sansa Stark, maar ook Daenaerys en de Lannisters kregen meer dan voldoende aandacht. Je merkt dan ook meer en meer dat de minder bekende figuren voortdurend in de richting van de grote spelers worden gestuurd. Op verhaaltechnisch vlak zat het dus allemaal wel snor met een mooie balans tussen seizoen vijf, dit nieuwe verhaal en de nakende toekomst. Het ingewikkelde kluwen aan vele verhalen viel dan ook makkelijk te volgen.

Game of Thrones Seizoen 6 4

Allereerst de jaarlijkse hoogtepunten van deze topper op HBO. Zonder twijfel schotelde het creatieve team – na een vijfde seizoen zonder uitzonderlijke uitschieters – deze keer weer enkele pareltjes voor. Wellicht zal de vijfde aflevering, The Door, en diens flashbacks nog lang als één van de meest emotionele episodes beschouwd worden. Geen enorm gevecht of schokkende intriges hier, maar wel de dood van een tragisch personage op een wel zeer onvoorziene manier. Dé flashback van dit seizoen die weliswaar minder hartverscheurend, maar zeker zo ingrijpend is, is die van de Tower of Joy. Deze korte uitweiding in het verleden met een jonge Ned Stark cementeerde de toekomst van één van de hoofdpersonages als dé (onder fans verwachte) topkandidaat voor de IJzeren Troon.

absolute hoogschieter dit seizoen was daarentegen de negende aflevering, The Battle of the Bastards. Het ultieme en indrukwekkende conflict tussen het leger van Jon Snow en Sansa Stark en de troepen van de gehate schurk, Ramsay Bolton. Van een immens leger voordien ongezien op televisie tot de emotionele eindes van enkele personages: deze aflevering had het allemaal en kwam voor fans al een verdiende climax. Niet alleen bij fans, maar ook onder critici wordt Battle of the Bastards gezien als één van de twee beste afleveringen in Game of Thrones tot nog toe. Terecht, zo vinden ook wij. De deus ex machina nemen we er dan ook graag bij!

Game of Thrones Seizoen 6 3

Toch mogen we ook de langverwachte seizoensfinale niet vergeten. In The Winds of Winter – naar het opkomende boek van George R.R. Martin – culmineerden de verhaallijnen van het afgelopen seizoen in een explosieve finale die heel wat gevolgen voor seizoen zeven onthulde. In de uitzonderlijk lange aflevering legt een hele reeks personages het loodje, worden nieuwe koningen uitgeroepen, maar… trekt Khaleesi eindelijk naar het Westen met haar vloot en draken.

Toch is het niet al lof deze keer voor het zesde seizoen van Game of Thrones. Hier en daar doken enkele schoonheidsfoutjes op. Wanneer een personage bijna fataal wordt neergestoken, maar de volgende dag alweer rondspringt doorheen de straten, doet het wel afbreuk aan het relatieve realisme dat de serie tot dan toe heeft opgebouwd. Doorheen de afgelopen seizoenen was er immers altijd voldoende aandacht besteed aan de (fysieke en mentale) gevolgen van verwondingen. Geen onvergeeflijke fout, maar wel een korte oponthoud van de zogenaamde suspension of disbelief. Ook het reizen doorheen Westeros blijkt (soms te) sterk onderhevig te zijn aan de vooruitgang van het plot.

Game of Thrones Seizoen 6 5

Wat kunnen we na zes seizoenen van Game of Thrones nog zeggen over het acteerwerk? Dat het alweer verdomd goed was. Uitschieters zijn hier zonder twijfel een fenomenale Iwan Rheon als de angstaanjagende Ramsay Bolton, maar jammer genoeg ook de verhaallijn in Dorne. Waar Rheon dankzij zijn rol uitgroeide tot de meest besproken schurk sinds koning Joffrey, wist de Martell-familie dankzij een vreemde plotwending en ondermaats acteerwerk dat op een minder positieve manier ook te worden. Tot slot was de muziek door Ramin Djawadi weer schitterend – vooral dan in de seizoensfinale.

Na een matig vijfde seizoen bewees dit nieuwe deel van Game of Thrones weer waarom het dé televisiereeks van het moment is en waarom miljoenen mensen telkens terecht weer aan hun HBO-beeld gekluisterd zitten. Meer dan ooit tevoren begeven alle hoofdpersonages zich naar of binnen eenzelfde speelveld en belooft het zevende seizoen nog meer epische actie, sluwe intriges en vooral indrukwekkende televisie te tonen! Met hoogschieters als The Battle of the Bastards en Iwan Rheon als Ramsay Bolton, maar vooral de vele interessante verhalen, is dit seizoen het beste tot nog toe. Winter has come.

Game of Thrones Seizoen 6 6