Review: The Neon Demon

Speelduur: 117 minuten

In de bioscoop vanaf: 15 juni 2016

Alles: de muziek, de belichting, de beelden, de vertolkingen.

Refn is terug met zijn nieuwste meesterwerk. Ga dat zien! Lees hier onze Brainfreeze-review van The Neon Demon!

Posted 18/06/2016 by

Beauty isn’t everything, it’s the only thing.

Hier bij Brainfreeze denken we heel vaak aan Nicolas Winding Refn… De man is arrogant, pretentieus en telkens je hem hoort spreken, verbaast het je dat er nog mensen zijn met een groter ego dan de gemiddelde Antwerpenaar. Normaal hebben wij gigantische problemen met dat soort mensen, maar de Deense regisseur geraakt er mee weg omdat hij echt intelligent is, vol zit van liefde voor het medium film en ook gewoon al 20 jaar lang subversieve en transgressieve meesterwerken maakt. Refn heeft hierdoor nooit echt een groot publiek aangesproken, behalve dan misschien met Drive (2012). Refns films polariseren hun publiek en dat zal voor The Neon Demon, ‘s mans tiende film, niet anders zijn.

The-Neon-Demon-pic

Elle Fanning speelt Jess een 16-jarige schoonheid die het wil maken in het modellenwereldje van LA. De concurrentie is echter stikjaloers omdat Jesse het nieuwe “it”-meisje is, het meisje waar iedereen mee wil werken omdat ze een soort ‘je ne sais quoi’-halo heeft. Ze straalt onschuld en ‘erotische authenticiteit’ (niet onze woorden, maar ze zijn te goed om niet te delen) uit. De verbitterde ‘oude’ garde kan Jesse’s succes echter niet verkroppen.

Het is pas toen we de zaal uitliepen dat we doorhadden hoe hard de film ons beïnvloed had. De buitenwereld voelde plots heel erg bevreemdend, maar tegelijkertijd ook bloedmooi aan… Plots draaide de wereld even iets minder snel rond, verdween de hectische en harde edge die de stad soms heeft. Op de wandeling naar huis greep ons echter de angst om het hart toen we het Gentse muziekconservatorium passeerden. Een dissonante en dreigende klarinet fluisterde een duivelse melodie onze richting uit. Recht boven ons mocht de hemel dan al staalblauw zijn met enkele hoge wolkensluiers die het plaatje nog schilderachtiger maken, maar in de verte zagen we enkel dramatische wolkenformaties, grijs en zwart, de belofte van het einde der tijden in zich dragend…

97029630THENEONDEMON4-large_trans++CYsfCw4uiPkE9bVMlJDvaEFzdtPTDe04GZqSYliKP5I

The Neon Demon is geen ‘normale’ film dus een standaard recensie schrijven is heel moeilijk. Wat we wel in alle objectiviteit kunnen stellen, is dat er dit jaar geen mooiere film in de zalen zal komen. Zoals steeds bij Refn is de kadrering, de belichting, de muziek en zijn de camerabewegingen op een wiskundige manier verzorgd zonder dat de film aanvoelt als een verzameling van mooie plaatjes. Het uiterst beheerste, trage ritme van de film, de koelheid/apathie waarmee de acteurs staan te spelen (dit is geen film van grote emoties), alles draagt bij tot de bevreemdende sfeer die zoals eerder aangehaald ongemerkt je brein aantast. Heel vaak doet dat denken aan de films van David Lynch, maar Refn is hier subtieler in wat hij met zijn camera weet te bevangen. Het is pas later dat je beseft hoe WTF de wereld is die de Deen je voorschotelt.

Subtiel is The Neon Demon echter niet in zijn gebruik van kleuren, op dat vlak schreeuwt de film. Het is overduidelijk dat Refn een grote fan is van Dario Argento en Mario Bava en hun hypergestileerde kijk op de wereld en eigenlijk is het een wonder dat de man niet eerder in het horrorgenre aan het werk ging. Nu ja, kan je deze film wel horror noemen? Het is vooral een Nicolas Winding Refn-film.

elle-fanning-and-abbey-lee-are-murderous-models-in-the-neon-demon-trailer-1460692081

Gaat de film ergens diepgaand over? Geen flauw idee. Zit er een plan achter het afwisselen van de meer abstracte, artsy segmenten met dialoogscènes die de pychopathische oppervlakkigheid van de personages tonen? Opnieuw, geen flauw idee. Maakt het wat uit? Daar antwoorden we volmondig neen op. De film laat sporen na en dat heel lang nadat de aftiteling ten einde is.

Als er maar één ding is dat je moet onthouden van deze verwarde en verwarrende review laat het dan dit zijn: Nicolas Winding Refn is een genie en The Neon Demon is een meesterwerk, de zoveelste al van zijne goddelijkheid. Deze film doet wat het medium MOET doen: een overweldigende ervaring afleveren.

The Neon Demon speelt nu in de betere zalen.

NeonDD