Review: Teenage Mutant Ninja Turtles – Out of the Shadows

Filmstudio: , ,

Speelduur: 112 min.

In de bioscoop vanaf: 29 Juni 2016 (België), 16 Juni 2016 (Nederland)

Broederschap van de Turtles. Bebop & Rocksteady stelen de show. Leuke grappen en easter eggs. Pure, onversneden popcornblockbusterfun. Nostalgie naar de jaren 80-90 animatiereeks.

Niet alle personages worden even goed uitgewerkt, vooral de villains. Nogal cliché opzet. Iets té brave actie. Te snelle pacing. Voorspelbaar.

Cowabunga! Ieders favoriete ninjaschildpadden zijn terug in Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows. De sequel op de TMNT-reboot van 2 jaar geleden introduceert voor het eerst Bebop, Rocksteady en Krang in live-action en heeft alle ingrediënten om de beste Turtles-film tot hiertoe te worden. Lees hier de Brainfreeze-review!

Posted 09/06/2016 by

Bringing back the mohawk… Good for you!

Cowabunga! De Teenage Mutant Ninja Turtles zijn terug in Out of the Shadows, de sequel op de TMNT live-action reboot uit 2014 en de enige grote comicbookfilm van het jaar die niet gebaseerd werd op de superhelden van DC of Marvel. Regisseur Jonathan Liebesman wordt vervangen door Dave Green (Earth to Echo), Michael Bay blijft aan als producer, Megan Fox is nog steeds April O’Neil en Arrow-hoofdrolspeler Stephen Amell vervoegt de cast als gemaskerde vigilante Casey Jones. Het resultaat kan in feite het best omschreven worden als een leuke, doch iets te brave live-action versie van de populaire eerste TMNT-cartoon uit de jaren 80-90.

Een jaar nadat de Turtles de Shredder en zijn Foot Clan verslagen hebben, is er wat veranderd in New York City. Vermits de gemuteerde schildpadden anoniem willen blijven, hebben ze cameraman Vernon Fenwick (Will Arnett) met de eer laten lopen. Terwijl Vernon geniet van zijn nieuwe heldenstatus, onderzoekt journaliste April O’Neil (Megan Fox) de praktijken van de geniale TCRI-wetenschapper Baxter Stockman (Tyler Perry). Het duurt niet lang vooraleer ze stuit op een link tussen Stockman, de terugkeer van de Shredder (Brian Tee) en een op til staande invasie uit een andere dimensie die de vier Turtles en hun meester Splinter zal dwingen om uit de schaduwen te treden…

TMNT2

Bij Nickelodeon Movies hebben ze goed gekeken naar de vorige film en eruit gehaald wat niet werkte. Out of the Shadows is daarmee in bijna alle opzichten een verbetering tegenover de eerste. Dit is niet de grote Megan Fox als April O’Neil show, integendeel. De menselijke personages zijn er enkel om de plot vooruit te drijven. Het zijn vooral de door CGI en motion capture gegenereerde mutanten die – terecht – de meeste screentime krijgen.

De rol van Megan Fox (Transformers) blijft vrij beperkt en dat is goed, vermits de actrice maar weinig weet te verwezenlijken met de rol van de iconische journaliste. Will Arnett (LEGO Batman) doet het dan iets beter als de klunzige Vern, terwijl Tyler Perry zich duidelijk amuseert in een door YouTuber Black Nerd geïnspireerde versie van wetenschapper Baxter Stockman. Out of the Shadows levert het debuut van de gekende Casey Jones in deze nieuwe filmcontinuïteit, maar de schrijvers weten de gekheid en onvoorspelbaarheid van het oorspronkelijke personage – dewelke hier start als een politie-agent vooraleer hij zijn hockeymasker bovenhaalt – niet te vertalen naar het grote scherm. Dit wordt ook niet geholpen door de nogal saaie en beperkte vertolking van Arrow-ster Stephen Amell.

tmnt2b

Shredder, de meest iconische vijand van de Turtles, werd opnieuw gecast. Acteur Brian Tee (The Wolverine) doet – op slechts twee korte scènes na – zijn masker niet aan, waardoor we hier een ietwat andere versie van de villain krijgen dan we gewend zijn. Het personage is minder over-the-top dan vorige keer, maar mist daardoor ook heel wat actie. Ook bij zijn motivatie wordt niet echt stilgestaan. Een spijtige zaak, zeker wanneer zijn verhaallijn zo abrupt lijkt te eindigen. Ook zijn luitenante Karai (Brittany Ishibashi) heeft wederom bitter weinig te doen.

Bij de villains schitteren dan vooral Bebop en Rocksteady, twee straatcriminelen die dankzij Shredder en Stockman gemuteerd worden tot een gigantisch wrattenzwijn en neushoorn. Dit fan-favoriete tweetal uit de eerste TMNT-cartoon steelt de show in elke scène waarin ze voorkomen en de bromance tussen acteurs Gary Anthony Williams en Stephen “Sheamus” Farrelly is voelbaar. Zelden hebben we twee cartoonfiguren zo perfect naar het grote scherm vertaald zien worden.

tmnt2c

Naast Bebop en Rocksteady is het vooral de broederlijke band tussen de Turtles die in de aandacht komt. Johnny Knoxville doet niet meer de stem van leider Leonardo, waardoor Pete Ploszek eindelijk eens kan tonen waarom hij altijd al de betere keuze was. Jeremy Howard schittert alweer als de nerdy Donatello, Alan Ritchson als de kwadere Raphael en Noel Fisher is wederom fantastisch als de immer one-liners spuiende Michelangelo. Zeg wat je wil over de kwaliteit van de film of de meer groteske CGI-karakterdesigns van de Turtles, nog nooit werd de familiale band tussen de vier broeders (en hun meester Splinter, ingesproken door Tony Shalhoub) zo goed naar het grote scherm vertaald. De makers weten duidelijk waar het hart van de franchise ligt.

En dan is er nog Commander Krang, de hoofdvillain van dienst, ingesproken door Brad Garrett (Everybody Loves Raymond). Visueel is de heerser van Dimension X één van de meest interessante vijanden van de Turtles en hij wordt wondermooi tot leven gebracht in live-action. Het is alleen spijtig dat hij niet zo vaak in beeld komt en daardoor de verhaallijn van Shredder danig komt te verstoren. Desalniettemin schuwden de makers er niet van weg om Krang in zijn volle glorie te tonen. De fan-service is er dus wel zeker, al laat de CGI in het eindgevecht soms wat te wensen over.

tmnt2d

Out of the Shadows heeft alle elementen om een pracht van een Turtles-film te worden. Shredder, de Foot Clan, Casey Jones, April O’Neil, de Technodrome, de Party Wagon, Dimension X, Krang, TCRI, Bebop en Rocksteady, zelfs Baxter Stockman en een hoop easter eggs naar de oorspronkelijke comics en cartoons zijn allemaal aanwezig… en toch blijft de band tussen de vier ninjabroeders centraal! Het is alleen zonde dat vanwege de beperkte tijdsduur niet alles even goed uitgewerkt kon worden en de film werkelijk in sneltempo voorbij lijkt te vliegen. Een paar extra scènes en een net iets serieuzere toon hadden dit tot dé definitieve TMNT-film kunnen maken.

De vrij cliché opzet, met o.a. een mutageen dat de Turtles (via cartoonlogica) in mensen zou kunnen omvormen als MacGuffin van dienst en een zoveelste poort die zich opent in de wolken boven New York City, helpt hier niet bij. In feite is deze film een kruising tussen Teenage Mutant Ninja Turtles II: The Secret of the Ooze uit 1991 (maar dan met Bebop en Rocksteady in plaats van Tokka en Rahzar en gelukkig met minder Vanilla Ice) en de typische superheldenzomerblockbuster met een buitenaardse invasie op het einde.

tmnt2e

Enerzijds schaamt Out of the Shadows zich niet voor wat het is en dat is werkelijk een live-action versie van de cartoon uit de jaren 80-90. Een bijna ideale zomerblockbuster, dus. Anderzijds is deze film niet zozeer bedoeld voor jong én oud. Vooral de jonge TMNT-fans zullen hiervan smullen en zich niet storen aan enkele (kleine) plotgaten, de te snelle pacing en vooral aan het feit dat de Turtles zelden tot nooit hun wapens mogen gebruiken. Regisseur Dave Green weet niet de perfecte balans te vinden tussen de duistere comics en de bravere cartoons, zoals de makers van de oorspronkelijke Turtles-film uit 1990 dat nog wel konden. Vooral de actiescènes lijden hier enorm onder. Out of the Shadows mag dan wel in bijna alle stukken een verbetering zijn op zijn voorganger, de actiescènes in de vorige film waren net iets spannender en vooral beter gechoreografeerd. Het “Ninja”-aspect uit de naam wordt hier dus wat verloochend, waardoor oudere kijkers wat op hun honger blijven zitten.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows toont aan dat de TMNT-filmfranchise de juiste richting uitgaat, maar steekt iets té vol met belangrijke personages en komt bij momenten nog nét iets te kinderachtig over. Dat neemt niet weg dat nostalgische fans van de franchise wel degelijk op hun wenken bediend worden, de film duidelijk een verbetering is tegenover de vorige en zelfs tot de tweede beste TMNT-film aller tijden kan gekroond worden. Bebop en Rocksteady en de karakterisering van de Turtles alleen al zijn voor de fans een bezoekje aan de bioscoop waard.

TMNT: Out of the Shadows knalt op 29 juni de bioscoopzalen binnen.

Alles over de Turtles lees je in onze START TO READ: TMNT.