Review: The Flash – Seizoen 2

Speelduur: 23 afleveringen van ongeveer 42 min.

Het is goed entertainment. Talloze easter eggs naar de comics.

Tijdreizen/parallelle werelden zijn nefast voor het drama.

In het tweede seizoen van The Flash brachten DC Comics en The CW ons de komst van het multiversum op tv. Lees hier de Brainfreeze-review!

Posted 27/05/2016 by

That’s why I’m gonna beat you Barry. Because you’ve got to be the hero.

Het eerste seizoen van The Flash was een van de beste op comics gebaseerde tv-series van de voorbije jaren. Het had actie en hoogstaand drama. Dat het tweede seizoen dat niveau niet zou kunnen evenaren zat er dik in. En ja, deze voorspelling is natuurlijk ook uitgekomen. The Flash heeft in het tweede seizoen zijn dramatische veren afgeschud en de tv-serie rond DC‘s snelste man ter wereld is veranderd in een echte comicbookshow.

De serie begint 6 maanden na het einde van het eerste seizoen. Barry Allen (Grant Gustin) is nog steeds aangeslagen door het dramatische einde van seizoen één en houdt afstand van zijn vrienden. Maar niet voor lang. Er duiken steeds vaker breuken op waardoor mensen uit een ander universum stappen. Een Earth-2 waar de geschiedenis een andere wending nam, waardoor de mensen die er wonen en de maatschappij er net iets anders uitzien dan op de aarde van The Flash en zijn vrienden.

flash season 2 cast

Wanneer een andere speedster genaamd Jay Garrick (Teddy Sears) opduikt, waarschuwt hij onze vrienden voor de moordlustige speedster Zoom. Hij komt eraan en is uit op de scalp van The Flash.

Tijdreizen en een parallelle wereld zijn comicbookconcepten bij uitstek, zeker in de comics rond The Flash. Maar de grote momenten van deze serie hingen vaak vast aan sterfgevallen. En wanneer dubbelgangers en tijdreizen hun intrede doen dan verdwijnt dus het drama. Want er is nu altijd een oplossing voor de dood omdat het op twee verschillende manieren kan worden teruggedraaid.

zoom en The Flash

Het gaat verder niet ten kostte van het vermaak, want het is nog steeds entertainend. Maar het schept toch een afstand tussen de personages en de kijker. Je leeft minder mee. Het tweede probleem is het opnieuw bezoeken van enkele dramatische momenten uit het eerste seizoen. Ook deze worden hierdoor deels van hun kracht en impact ontdaan. Bovendien brengt het de serie tot een stilstand omdat er stiekem niet zoveel nieuws gebeurt. Ook het einde van dit seizoen is door dit alles best een sof geworden.

Toch is het niet allemaal kommer en kwel. Cisco (Carlos Valdes)  is nog altijd een komische noot in de serie. Wally West (Keiynan Lonsdale) is een goede toevoeging aan de cast. The Flash lanceert ook nog eens de tv-serie Legends of Tomorrow en zit tjokvol easter eggs naar de comics. Een multiversum is cool, maar het zou tof zijn als het wat intelligenter werd ingezet. Wat dat betreft kun je je hart vasthouden voor het derde seizoen. Het lijkt erop dat dat alle fouten van dit tweede seizoen zal herhalen en nog verder zal uitdiepen.

The Flash is nog steeds een prima serie in seizoen twee, maar het briljante is er helaas wat van af.

Het derde seizoen van The Flash gaat in de herfst in première op The CW.

Alles over The Flash lees je in onze START TO READ.