Review: Arrow – Seizoen 4

Regisseur: , , ,

Speelduur: 23 afleveringen van 40 min.

4 total ratings

Neal McDonough is een charismatische en geloofwaardige Damian Darhk. Leuke gastpersonages met onder meer Vixen, John Constantine en Arsenal.

De wereld van Arrow is definitief van de Green Arrow-comics afgestapt. Enkele onherroepelijke schrijversbeslissingen. Soap-opera. Ondermaatse gevechtschoreografie en ronduit zwakke verhaallijnen.

Het meest recente seizoen van Arrow op The CW liep ten einde. Hoe verging het dit vierde seizoen (na een zwak derde deel)? Laten we maar eerlijk zijn: de reeks rond DC’s Emerald Archer bereikte een nieuw dieptepunt. Lees hier onze Brainfreeze-review!

Posted 26/05/2016 by

That has always been the way with us, Felicity. You are the one who brings the light.- Oliver Queen/ Green Arrow

In onze review van het derde seizoen van Arrow op The CW kaartten we duidelijk het gebrek aan tempo en twijfelachtige verhaallijnen doorheen de eerste helft aan. De tweede reeks afleveringen in dat seizoen maakten gelukkig veel goed. Jammer genoeg kunnen we dat over dit vierde seizoen van de tv-reeks rond DC's Emerald Archer absoluut niet zeggen. Lees hier onze Brainfreeze-review:

Arrow Seizoen 4 1

In dit vierde seizoen van Arrow keren we terug naar Star(ling) City waar Oliver Queen (Stephen Amell) zijn lotsbestemming als de Green Arrow eindelijk bereikt heeft. Onder diens nieuwe codenaam wordt hij bijgestaan door onder meer liefdesinteresse Felicity Smoak (Emily Bett Rickards), Thea Queen/Speedy (Willa Holland), Laurel Lance/Black Canary (Katie Cassidy) en John Diggle (David Ramsey) – in een controversiële, nieuwe outfit.  Samen moeten ze Damian Darhk (Neal McDonough) en zijn mysterieuze organisatie H.I.V.E. verslaan of in sommige gevallen zoveel mogelijk schade vermijden. Zelfs Team Arrow en zijn vele vigilantes zijn immers niet altijd opgewassen tegen Darhk en zijn duistere magie…

Een seizoen is maar zo goed als zijn schurk. Gelukkig hebben we hier de beste tegenstander voor de Green Arrow sinds Deathstroke in het tweede seizoen. Neal McDonough heeft duidelijk plezier in zijn rol en speelt dan ook een charismatische, alsook indrukwekkende Darhk. Niet alleen zijn krachten, maar ook uitgewerkte plannen en complotten maken van hem meer dan alleen een punching bag. Een goede schurk, dus, maar waar ging het dan wel fout?

Arrow Seizoen 4 3

In de review van de eerste aflevering van dit seizoen vermeldden we dat de Green Arrow-naam niet enkel een naamsverandering leek te zijn. Jammer genoeg keerde de reeks snel terug naar diens soap-opera-aard met een opvallend slechtere gevechtschoreografie ten opzichte van de eerste twee seizoenen. Niet enkel de gevechten, maar ook de verhalen (en vooral de geforceerde flashbacks) hebben soms nog maar weinig met de Green Arrow te maken. Achtergrond en uitdieping van randpersonages zijn belangrijk, maar jammer genoeg overschaduwen deze Oliver Queen en zijn verhaal. Vooral Felicity, haar moeder en Diggle's familie worden in de spotlights geplaatst. Gelukkig keerden ook favoriete gastpersonages zoals John Constantine, Vixen en Roy Harper/Arsenal terug om zo de DC Comics-vibe even te herstellen.

Deze schrijversbeslissingen waren enigszins vorig seizoen al aanwezig, maar kenden deze keer wel een absoluut hoogtepunt. Een onmiskenbaar belangrijk personage in de Green Arrow-mythos werd immers definitief gedood, ten voordele van een andere liefdesinteresse. Hiermee wisten Marc Guggenheim en co de fans in twee groepen op te delen. Andere controversiële aanpassingen zijn ook de (vrij abrupt verkregen) magische krachten van Oliver Queen. Het moge duidelijk zijn, deze Green Arrow is -anders dan soms beweerd wordt- niet de Green Arrow uit de comics.

Arrow Seizoen 4 2

Dit vierde seizoen van Arrow is er vooral een geworden van gemist potentieel. Het schrijversteam beloofde ons eindelijk de Green Arrow uit de comics, maar maakten keer op keer beslissingen die daar tegenin gingen. Heel wat fans haakten dan ook tegen het einde van dit deel af. Het is zonde dat een impressionante schurk en leuke gastpersonages de enige hoogtepunten waren in dit vergetelijke verhaal van Oliver Queen. Jammer genoeg zijn enkele van deze ingrijpende schrijversbeslissingen onherroepelijk gebleken…

Het vijfde seizoen van Arrow gaat naar alle waarschijnlijkheid in de herfst van dit jaar van start op The CW.

Alles over Green Arrow lees je in onze START TO READ.