Review: Gotham – Seizoen 2

Speelduur: 22 afleveringen van 40 min.

4 total ratings

Trouwe adaptatie van de schurken. Moreel ambigu. Absurde leefwereld met een gezonde dosis zelfspot. Zonder twijfel beter dan het eerste seizoen.

Het prequelconcept is soms nog steeds storend.

Na een rommelig debuut keerde Gotham terug om de andere DC Comics-reeksen in het nieuwe televisieseizoen te vervoegen. Was dit tweede, opvallend absurde vervolgseizoen van de losse comicbookadaptatie beter? Absoluut! Lees hier onze Brainfreeze-review!

Posted 24/05/2016 by

I can’t understand Gotham until I understand criminals.- Bruce Wayne

Na een rommelig debuut keerde Gotham – de politiereeks rond James Gordon in een Gotham City pre-Batman – terug op Fox om de andere DC Comics-reeksen in het nieuwe televisieseizoen te vervoegen. Was dit tweede seizoen van de losse comicbookadaptatie beter? Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: Absoluut!

In dit tweede seizoen keren we terug naar Gotham City in de nasleep van de net beëindigde gangsteroorlog tussen de verschillende facties. De stad is verdeeld en de politie zit met de handen in het haar. Steeds meer duiken er immers gruwelijke schurken op die Gotham één voor één teisteren. Aan James Gordon (Ben McKenzie) en partner Harvey Bullock (Donal Logue) om het hoofd koel te houden in een strijd tegen onder meer Mr. Freeze, een Joker, Firefly, maar ook meesterbreinen zoals Theo Galavan (James Frain), diens zus Tabitha Galavan (Jessica Lucas) en zelfs een uiterst sluwe Hugo Strange (BD Wong) in Arkham. Uiteraard hebben figuren als de jonge Bruce Wayne (David Mazouz), Selina Kyle (Camren Bicondova) en uiteraard de fan-favoriete Oswald Cobblepot/ The Penguin (Robin Lord Taylor) ook een substantiële rol te vervullen in dit kluwen aan verhaallijnen.

Toegegeven, nog meer dan vorig seizoen worden schurken uit de Batman-mythos toegevoegd aan het reeds indrukwekkende rooster. De Dark Knight zelf krijgen we misschien niet meteen op televisie, maar zijn rogues zijn weliswaar mooi vertegenwoordigd. Het plaatje met Hugo Strange als meesterbrein en zijn creaties past perfect binnen de ietwat gekke of zelfs absurde wereld van Gotham. Weliswaar zijn deze schurken grotendeels karikaturen met meteen herkenbare karaktertrekken, maar het past binnen het ongeloofwaardige concept. Gotham adapteert dan ook erg trouw de schurken uit de comics, maar jammer genoeg op het verkeerde moment.

In een wereld met grotendeels karikaturale schurken zoals pseudo-Joker Jerome, Azrael en The Riddler weet Gotham gelukkig ook heel wat serieuzere verhaallijnen te bieden. De ambigue houding van Gordon, gewrongen tussen de misdadigers en zijn politiewerk, en vooral Bruce Wayne’s tocht naar zijn latere taak als Gotham’s Dark Knight worden verdergezet, zonder weliswaar geforceerd te worden. Karaktermomenten zoals de -weliswaar vroege- confrontatie tussen Wayne en de moordenaar van zijn ouders of de zoektocht van de Penguin naar zijn familie, zijn hierbij leuke toevoegingen die ook effectief een impact op de reeks hebben.

Opvallend in dit seizoen is dan ook de balans tussen humor en ernst. Hilarische momenten met schurken die op lachwekkende wijze -na serieuzere conflicten- opgeruimd worden (Denk Butch met de bazooka) worden dan ook afgewisseld met ingrijpende en dodelijke ontmoetingen. In elke televisiereeks is die balans natuurlijk belangrijk, maar de wisselwerking in Gotham valt door de absurde leefwereld en diens zelfspot ten opzichte van de vele schurken extra op.

Kortom, de vele verhaallijnen uit het eerste seizoen worden, zoals uiteraard verwacht, verder gezet en vaak afgerond. Waar de reeks wel afwijkt van het traditionele televisieformaat en innoveert ten opzichte van het eerste seizoen (en de ondermaatse eerste episode van dit seizoen) is de absurditeit. De nieuwe elementen, met op kop de vele trouw geadapteerde, doch karikaturale Batman-schurken, stelen dan ook de show. Het tweede seizoen, getiteld Rise of the Villains, heeft dan ook diens titel niet gestolen. Gelukkig blijft de balans met de ernstige, moreel ambigue verhaalstof in evenwicht en wist Gotham zo een pak beter te worden.

Het derde seizoen van Gotham gaat naar alle waarschijnlijkheid in de herfst van dit jaar van start.