Review: Agents of S.H.I.E.L.D. – Seizoen 3

Veel karakterdiepgang. Interessante Inhumans. Sterke schurk met Hive. Kleinschalig zonder aan interessante verhalen te moeten inboeten.

De eerste helft van het seizoen is ondermaats tegenover de afleveringen met Hive. Niet altijd duidelijke link met de Marvel-films.

Het alweer derde seizoen van Marvel’s televisievlaggenschip is ten einde. Hoe verging het Coulson, Daisy en de rest in dit nieuwe, alweer Inhuman-centrische seizoen van Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D.? Lees hier onze review!

Posted 18/05/2016 by

The world fears our kind of power because not everyone has it. Only billionaires can build iron suits. Only the military can make super soldiers, which can only lead to a war of its own. Whereas I plan to apply a more… collectivist philosophy.- Hive

In het vorige seizoen van Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D. werden de Inhumans en hun potentiële dreiging geïntroduceerd tot Marvel‘s film en tv-universum. Aan directeur Coulson en zijn team om na een eerste, conflictueuze ontmoeting met deze nieuwe supermensen in onze wereld om te gaan. Was Agents of S.H.I.E.L.D. opnieuw een noodzakelijke insteek? Of eerder een overbodige aanvulling in Marvel’s wereld? Lees hier onze review!

Agents of SHIELD 1In een wereld waar Inhumans nu in groten getale opduiken, is het aan Directeur Coulson (Clark Gregg), Agent May (Ming-Na Wen), Daisy (Chloe Bennet) en co om de mensheid te beschermen. Hoewel ze nog steeds vanuit de schaduwen opereren, proberen ze zo vaak maar kan goedaardige Inhumans te rekruteren en hun kwaadaardige tegenhangers op te pakken. Hierbij moeten ze rekening houden met het ATCU – de overheidsdienst die zich met de buitenaardse dreiging bezighoudt – en (de hilarische) generaal Talbot. Toch zijn het vooral Lash, een Inhuman die op zijn soortgenoten jaagt, de geheime organisatie Hydra en Hive – de grote, parasitische booswicht dit seizoen – die roet in het eten gooien.

Zoals zo vaak in Agents of S.H.I.E.L.D. is ook hier het seizoen opgesplitst in twee grote hoofdstukken die uiteindelijk culmineren tot een dodelijke, twee uur durende finale. Hierbij is vooral de tweede verhaallijn met Hive diegene met de grootste impact op Hydra, Coulson en co, maar vooral Daisy. Uiteraard kende dit seizoen daarbinnen enkele opvallende afleveringen zoals die van Jemma Simmons en haar overlevingskunsten op de onbekende Kree-planeet. Ja, het verhaal zat dit seizoen zeker snor en voelde erg samenhangend aan. Vervelend werd de wekelijkse aflevering dan ook nooit.

Agents of SHIELD 2

Overduidelijk zijn het opnieuw de toenemende groep Inhumans die centraal staan. Niet alleen de schurken – bovendien vrij trouw uit de comics overgenomen -, maar ook Coulsons groepje volgelingen groeiden gestaag. Enerzijds werden debutanten uit het vorige seizoen zoals  Lincoln (Luke Mitchell) getraind tot volwaardige agenten. Anderzijds hebben ook nieuwe Inhumans, zoals Yo-Yo (Natalia Cordova-Buckley) en Joey Gutierrez (Juan Pablo Raba), hun roeping gevonden en werden ze zo lid van de Secret Warriors onder leiding van Daisy, wellicht de meest ervaren, bovenmenselijke agente nu. Andere fan-favoriete figuren zoals Fitz-Simmons ondergingen dan weer een langverwachte metamorfose. Jammer genoeg moesten we ook (soms permanent) afscheid nemen van erg interessante personages. De beloofde terugkeer van onder meer Mockingbird in Marvel’s Most Wanted zit er voorlopig helaas niet meer in…

Voldoende karakterdiepgang dus, maar hoe zit het met de ruimere band tot het Marvel-universum? Ingrijpende veranderingen zoals in het eerste seizoen met de Hydra-onthulling of het tweede seizoen met de introductie van de Inhumans zijn deze keer opvallend afwezig. Op enkele verwijzingen naar de grootse helden uit de films na, gaat het hier vooral om de omgang met superwezens in onze wereld. Naast enkele verhalen met de Kree was de onderliggende toon van Agents of S.H.I.E.L.D. dan ook de grootste link met Marvel’s recente blockbuster, Captain America: Civil WarDe verantwoordelijkheid van superkrachten en de rol van de overheid spelen in beide Marvel-producties immers een doorslaggevende rol.

Agents of SHIELD 3

Samengevat, dit derde seizoen doet wat het moet doen. De grootse momenten worden ingewisseld voor kleinere gebeurtenissen tussen de geliefde personages met heel wat karakterdiepgang tot gevolg. Dat Agents of S.H.I.E.L.D. zich in Marvel’s filmuniversum afspeelt, merk je vooral in de dialogen. De traditionele superhelden en -schurken worden hier dan ook opgevangen door de Inhumans, die het seizoen interessant houden door hun opvallende krachten. Dit seizoen van Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D. was duidelijk wat meer op zichzelf teruggeplooid, maar moest daardoor zeker niet inleveren aan interessante verhalen of verwijzingen naar de comics.

Het vierde seizoen van Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D. gaat naar goede gewoonte later dit najaar van start.