Review: X-Men – Apocalypse

Acteurs: , , , , , , ,

Filmstudio: , ,

Speelduur: 144 min.

In de bioscoop vanaf: 18 Mei 2016

De meest comicbookachtige X-Men film tot hiertoe. Spectaculaire actie. Fantastische vertolkingen. Tal van easter eggs. Leuke humor.

Niet elk personage kan even goed uitgewerkt worden. Voorspelbaar. Gevoel van déjà vu.

Marvel’s vrolijke mutanten zijn terug op het grote scherm in X-Men: Apocalypse, waarin Professor Xavier en co te maken krijgen met ‘s werelds allereerste, goddelijke mutant… Hoe brengt het vervolg op First Class en Days of Future Past van regisseur Bryan Singer het ervan af? Lees hier de Brainfreeze-review!

Posted 17/05/2016 by

Everything they’ve built, will fall!

20th Century Fox heeft met X-Men: First Class (2011) en X-Men: Days of Future Past (2014) de filmfranchise rond Marvel’s vrolijke mutanten weer helemaal op de rails gekregen. Nu de chronologie- en continuïteitsproblemen zijn opgelost, belooft regisseur Bryan Singer (X-Men, X2, Days of Future Past) met X-Men: Apocalypse de ware geboorte van de X-Men op het grote scherm te toveren. Dat betekent dat de mutanten, net zoals in Deadpool eerder dit jaar, eindelijk wat trouwer worden weergegeven tegenover de comics qua kostuums en verhaallijnen en er een nieuwe generatie acteurs klaarstaat om de personages gestalte te geven voor de volgende filmreeks. Slaagt X-Men: Apocalypse in zijn opzet?

xmenapocalypse

Het is 1983. We schrijven tien jaar na de gebeurtenissen uit Days of Future Past en de relatie tussen mens en mutant is danig verbeterd. Mystique (Jennifer Lawrence) is een waar idool geworden voor jonge mutanten nadat ze het leven van de Amerikaanse president redde. Magneto (Michael Fassbender) is sindsdien ondergedoken in Polen en leeft een vreedzaam bestaan met vrouw en kind. Professor Charles Xavier (James McAvoy) en Beast (Nicholas Hoult) hebben Xavier’s School for Gifted Youngsters opnieuw geopend om jonge mutanten om te leren gaan met hun krachten. Dan ontwaakt er echter een enorm machtig wezen, volgens de legendes ‘s werelds allereerste mutant. De eeuwenoude, darwinistische übermutant En Sabah Nur, beter gekend als Apocalypse (Oscar Isaac), ziet wat er geworden is van de wereld en besluit een grote schoonmaak door te voeren die de X-Men terug zal herenigen…

xmenapocalypse4

Alweer krijgt regisseur Bryan Singer de moeilijke taak om een gigantische cast te hanteren. Er gebeurt ontzettend veel in de film, want naast het centrale conflict met Apocalypse dient men de trilogie die begon met First Class en voortging in Days of Future Past min of meer af te sluiten en tegelijk nog andere films in het X-universum op te zetten. James McAvoy schittert alweer als X-Men-oprichter Professor Charles Xavier, terwijl ook Michael Fassbender als de (alweer) geconflicteerde Magneto en Jennifer Lawrence als een meer heroïsche Mystique uitschieters zijn. Van de nieuwe castleden springen vooral Tye Sheridan als Cyclops – hier nog Xavier’s nieuwste student, maar duidelijk op weg om de meest bad-ass filmversie van de X-Men-leider tot hiertoe te worden – en Sophie Turner als Jean Grey eruit. Bij hun ontluikende romance wordt niet teveel stilgestaan, het is vooral hun strijd met hun vooralsnog oncontroleerbare krachten die in de schijnwerpers wordt gezet. Kodi Smit-McPhee als Nightcrawler heeft een iets kleinere rol, maar zorgt voor een vrolijke noot en enkele leuke actiescènes.

Hetzelfde geldt voor Evan Peters als de supersnelle Quicksilver, dewelke alweer een hele scène steelt zoals ie deed in de vorige film. Deze bewuste scène komt misschien op een wat misplaatst moment in de film, maar in het algemeen weet de prent nog wel een mooie balans tussen een serieuze toon en enkele vrij grafische scènes te houden, afgewisseld met de nodige humor en one-liners. Je merkt wel dat men beduidend minder aandacht geeft aan de stroeve relatie tussen mens en mutant en de krachtige “mutant als eender welke minderheid” metafoor in ruil voor meer traditionele superheldenactie.

xmenapocalypse2

Een gigantische cast betekent dat alweer niet elk personage even goed uit de verf komt. Met uitzondering van Magneto, trekken vooral de andere drie Horsemen van Apocalypse aan het kortste eind. Alexandra Shipp weet nog een kleine karakterboog te hebben als de jonge weergodin Storm, maar fans van (Arch)Angel (Ben Hardy) en Psylocke (Olivia Munn) zijn eraan voor de moeite. Zij zijn enkele van de meest populaire X-Men ooit, maar worden hier enkel gebruikt voor de actiescènes. Apocalypse, de hoofdschurk van dienst, wordt dan weer wel vrij trouw aan de comics weergegeven. Er wordt wat gespeeld met zijn krachten, maar de dreiging die van hem uitgaat is immens en zijn status als ultieme darwinist is duidelijk. Oscar Isaac vertolkt de villain misschien net iets té theatraal. Desalniettemin kan deze filmversie van Apocalypse wel als één van de betere uit de X-franchise beschouwd worden, maar hij is nog lang geen Magneto – dewelke ook hier weer het pad tussen schurk en held bewandelt en aldus eindeloos interessanter blijkt.

Er heerst dus zeker een gevoel van déjà vu in deze inmiddels negende X-Men-film (en zesde rond het kernteam). Van de algemene opzet, tot de meerdere flashbacks, tot de voorstelling van Wolverine (Hugh Jackman) en Weapon X, tot Magneto’s verhaallijn als antiheld, tot de Quicksilver-scène tot zelfs de mutantenkooigevechten. Desalniettemin zitten er heel wat leuke cameo’s en knipoogjes naar wat komen zal in voor de fans van de comics en animatiereeksen (je zou gerust kunnen stellen dat X-Men: Apocalypse van alle X-films het meest aanvoelt als een verlengde, live-action aflevering van de jaren 90 animatiereeks). Ook de popcultuur van de jaren 80 komt ruimschoots aan bod op de achtergrond. Al blijft het vooral bij wat knipoogjes in plaats van grote wereldlijke gebeurtenissen uit het decennium, zoals in de vorige twee films. Het gevoel van déjà vu en de vrij formulaïsche opzet mogen er dan wel zijn, maar het stoort in X-Men: Apocalypse hoe dan ook minder dan bij de Marvel Studios-films.

xmenapocalypse3

X-Men: Apocalypse is in zijn geheel misschien net iets minder geslaagd dan voorganger Days of Future Past, maar veel hangt uiteraard af van wie je favoriete X-personages zijn. Deze prent is uiteraard minder Wolverine-centrisch (zijn rol blijft beperkt tot een bloederige cameo) en de focus ligt hier terug meer op de driehoek tussen Xavier, Magneto en Mystique, met Cyclops, Jean Grey en uiteraard hoofdvillain Apocalypse als belangrijkste en best uitgewerkte zijpersonages. Je hebt het gevoel dat de rest er voornamelijk bijloopt vanwege hun naambekendheid of de leuke visuele effecten die hun krachten kunnen opleveren. We klagen echter niet, want visueel is dit veruit de meest comicbookachtige X-Men-film tot hiertoe. Van de kostuums tot de gevechten tot zelfs de achtergronden (de Danger Room! het astrale vlak!). Het ademt gewoon eindelijk “X-Men zoals we ze kennen uit de comics” uit.

Zijn Bryan Singer, Marvel en 20th Century Fox dus geslaagd in hun opzet? Zeker wel. X-Men: Apocalypse is – met uitzondering van Deadpool’s solo-avontuur – de meest aan de comics getrouwe X-prent tot hiertoe. Fans dienen wel over kleine pet peeves heen te kijken (zoals Jubilee die even oud is als Cyclops, Jean en Nightcrawler, of de belangrijker geworden rol van Mystique) en niet elk personage wordt even goed uitgewerkt, maar men toont nogmaals aan dat het zeer goed zit met de richting van de X-Men-films. De mutanten hebben eindelijk hun leren pakken en flight suits ingeruild voor eigen, herkenbare kostuums en er wordt een solide basis gelegd voor de toekomst, waarin nu werkelijk elke verhaallijn uit de comics een mogelijkheid is. Laat de volgende (X-Men in de 90s) maar komen!

X-Men: Apocalypse verrijst vanaf 18 mei in de bioscoop.

Alles over de nieuwe X-Men lees je hier. Alles over Apocalypse en zijn Four Horsemen lees je hier.

Ten slotte vind je alles over de Marvel X-Men-comics in onze START TO READ: X-Men.

T5760x3840-00430.cr2

X-Men Apocalypse post-credits scène

Bij Weapon X zijn ze lijken en kogels aan het opkuisen na de ontsnapping van Wolverine. Enkele mannen in maatpakken komen binnen om bloedstalen van Wolverine veilig te stellen. Op hun aktetas zien we het logo van Essex Corp.