Review: Lucifer – Seizoen 1

3 total ratings

Tom Ellis is erg goed!

De serie kan niet voorkomen dat het soms overkomt als formulewerk.

De duivel was nog nooit zo goed! Lees hier onze review van het eerste seizoen van Lucifer!

Posted 28/04/2016 by

Tell me your deepest desire.

Lucifer staat te boek als comicbookserie, maar eigenlijk is dat onterecht. Op de naam Lucifer Morningstar na, doet hij nergens denken aan het personage dat ooit het licht zag in de pagina’s van Sandman.  Hoewel het idee achter de reeks simpel is, levert het wel een verdomd leuke adaptatie op:

Op een dag emigreert de duivel, vertolkt door Tom Ellis, uit de hel naar de Aarde. Daar opent hij samen met zijn trouwe demon Maze (Lesley-Ann Brandt), de nachtclub Lux in de stad Los Angeles. Er zijn maar weinig dingen waar Lucifer zich niet aan te buiten gaat in deze aardse poel des verderfs. Soms komt hij dan weer wel de dolende zielen te hulp wanneer deze zijn pad kruisen in de club. Luci mag wel de duivel zijn, maar zijn achternaam Morningstar geeft ook aan dat hij een drager van licht kan zijn. Zo wordt hij iemand die je hoop biedt, zolang je maar je diepste begeerte aan hem prijsgeeft. Wanneer een van zijn oude protegés in zijn armen wordt neergeschoten, komt rechercheur Chloe Decker (Lauren German) ten tonele.

Lucifer 4Deze is volledig ongevoelig voor zijn charmes en dat intrigeert Lucifer enorm. Ze worden partners en dat geeft Lucifer de gelegenheid om haar van dichtbij te observeren om te zien wat haar nu zo bijzonder maakt. Chloe erkent zijn kwaliteiten, maar denkt ook dat hij ofwel aan waanbeelden lijdt ofwel toneel speelt. Deze man, de duivel? Onmogelijk!

Zo op het eerste gezicht lijkt Lucifer een politieshow met een gimmick te worden: een rechercheur met de duivel als partner, maar dat is een grove oversimplificatie. Het grootste geheim van Lucifer is wellicht producent Tom Kapinos. Deze maakt de voorbije jaren furore met zijn inmiddels beëindigde show Californication en dat zie je opnieuw in deze serie. Lucifer leidt een leeg bestaan en begint uiteindelijk ook aan een reis richting zelfkennis en zelfopenbaring. De duivel lijdt pijn en voelt zich ondergewaardeerd door zijn vader, maar ook door de mensen op aarde die hem de schuld geven van alles wat misgaat. Lucifer is het omgekeerde van zijn broer Amenadiel (D.B Woodside), die ondertussen eveneens naar de Aarde is gekomen om hem terug mee te slepen naar de hel.

Lucifer 2

Chloe is dan weer een gescheiden vrouw, worstelend met de combinatie van het single moederschap en haar baan als agente. Haar ex Dan ‘douche’ Espinoza (Kevin Alejandro) werkt ook bij de politie en hoopt haar terug te winnen. Als Lucifer hem de kans maar geeft…

Lucifer wordt gedragen door Tom Ellis. Deze donkerharige Brit is precies wat een serie als Constantine miste. De man heeft een goede kop en is vreselijk charmant. Als de duivel zou bestaan en zijn charisma had, dan waren we allemaal verloren. Door hem blijf je als kijker terugkomen, ook al is de serie soms wat formulair. Uiteindelijk gaat het verhaal niet over de zaken die dit vreemde duo oplost, maar over familie en wat je nu eigenlijk echt wil in het leven.

Lucifer is uiteindelijk een hele amusante serie geworden die prima is te bekijken met je nietcomiclezende vrienden.

devil-e1456265635445-640x360kopie