Review: Supergirl – Seizoen 1

Regisseur: , ,

Speelduur: 20 afleveringen van 40 minuten

Sterke tweede seizoenshelft met enkele mooie adaptaties van klassieke Superman/Supergirl-verhaallijnen. Veelbelovende cliffhanger in de laatste aflevering. De introductie van een langverwachte fan-favorite. Calista Flockhart als Cat Grant. Geslaagde effecten.

Enkele minder geslaagde kwinkslagen naar de DC Comics-mythos. Het relatie-gewauwel gaat soms net iets te lang door.

Het is nog vroeg in het televisieseizoen, maar het eerste seizoen van Supergirl op CBS is alweer ten einde. Het creatieve team achter DC Comics’ superheldenreeksen ging aan de slag met het Meisje van Staal en wou een vrouwelijke tegenhanger van de succesvolle The Flash-reeks creëren. Is het eerste seizoen inderdaad net zoals haar titulaire heldin voorbijgevlogen? Lees hier de Brainfreeze-review!

Posted 19/04/2016 by

You spent more time in the friend zone than in the phantom zone.

Het is nog vroeg in het televisieseizoen, maar het eerste seizoen van Supergirl op CBS is alweer ten einde. Greg Berlanti en Andrew Kreisberg, het creatieve team achter DC Comics‘ superheldenreeksen op The CW, gingen aan de slag met het Meisje van Staal en zouden een vrouwelijke tegenhanger van de succesvolle The Flash-reeks creëren. Is het eerste seizoen inderdaad net zoals haar titulaire heldin voorbijgevlogen? Lees hier de Brainfreeze-review van het openingsseizoen van Supergirl!

Supergirl 1 Parallel aan het immer bekende oorsprongsverhaal van Superman, wist ook Kara Zor-El/ Kara Danvers (Melissa Benoist) – ook wel Supergirl – aan de vernietiging van haar thuisplaneet Krypton te ontkomen. Haar capsule komt daarentegen jaren later aan en wordt in het geheim bij de familie Danvers opgevoed. De wereld heeft immers al een Kryptonian in de persoon van Superman, die over de Aarde waakt. Het effectieve verhaal van Supergirl pikt een vijftiental jaren later op wanneer Kara Danvers werkt bij CatCo, een mediagigant in National City. Samen met haar collega’s/ liefdesinteresses Jimmy Olsen (Mehcad Brooks) – net overgewaaid vanuit Metropolis – en Winslow Schott (Jeremy Jordan) ondergaat Kara het tirannieke, maar hilarische beleid van de (niet altijd zo) koele CEO Cat Crant (Calista Flockhart).

Naast haar job bij CatCo heeft Danvers ook gehoor gegeven aan haar innerlijke superheldenpersona. Als Supergirl vecht ze samen met haar adoptiefzus Alex Danvers (Chyler Leigh) en Hank Henshaw (David Harewood) bij het DEO tegen een hele resem aan schurken die onder meer ontsnapt zijn uit de Phantom Zone-gevangenis. Ook de kwaadaardige Non (Chris Vance), Astra (Laura Benanti) en zelfs de geslepen Maxwell Lord (Peter Facinelli) zijn van de partij. Naast deze twee grote luiken zijn er ook heel wat flashbacks in de vorm van scènes op Krypton. Hier zien we dan soms een jonge Kara of zelfs Kal-El/ Superman en leren we wat meer over de uitgestorven beschaving.

"Manhunter" -- J'onn J'onzz reveals the details of meeting Kara and Alex's father, Dr. Jeremiah Danvers (Dean Cain, left), and assuming Hank Henshaw's identity, on SUPERGIRL, Monday, March 21 (8:00-9:00 PM, ET/PT) on the CBS Television Network. Frame Grab: © 2016 WBEI. All rights reserved.

Zonder twijfel merk je aan Supergirl dat dit eerste seizoen de grenzen wat aftast. Net zoals in het eerste seizoen van The Flash kan je de eerste en tweede helft aflevering daardoor erg makkelijk onderscheiden. De eerste helft wordt sterk overheerst door het “villain of the week”-syndroom, ongemakkelijk friendzone-gewauwel en enkele pijnlijke DC Comics-verwijzingen (op de sterke zevende aflevering na). De tweede helft wordt dan weer gekenmerkt door betere verhaallijnen, waarbij de inwisselbare schurken van minder belang zijn, en vooral heel wat betere knipogen naar de Superman-films en DC Comics-mythos. Een probleem dat Supergirl hierdoor wel heeft, is dat een hele resem aan klassieke DC Comics-verhaallijnen waaronder over Red Kryptonite, een menselijke Supergirl en Bizarro nu opgebruikt zijn. Zo was er zelfs al een cross-over met The Flash

Ondanks respect voor de comics – met verwijzingen naar Martian Manhunter, Superman en zijn Fortress of Solitude, een hele verzameling aan (minder gekende) schurken, … -, kan je niet anders dan opmerken dat Supergirl niet op de traditionele comicbooklezer mikt. Als ingetogen kind van de feministische stroming zien we dan ook hoe Kara Danvers uitgroeit van een ietwat (letterlijk) terughoudend meisje tot een volwaardige leidersfiguur die hoop en kracht uitstraalt. Soms ligt deze weinig subtiele emanciperende ondertoon er wel iets te dik op. Van monologen over het aanvaarden van hulp tot diepzinnige gesprekken over opkomen voor jezelf als vrouw: bij Supergirl hoort het er allemaal bij. Dat deze strategie niet altijd even goed werkte, toonden de ondermaatse kijkcijfers.

Supergirl 2

De acteurs vervullen allen hun rol. Uitzonderlijke prestaties zijn er bij Melissa Benoist, die van een onzekere Kara Danvers zich telkens weer transformeert tot de iconische Supergirl, maar vooral Calista Flockhart als de toch niet helemaal verzuurde Cat Grant. Haar neerbuigende houding tegenover haar werkgevers, kwetsbare relatie met haar zoon en moederlijke rol voor Kara Danvers/ Supergirl maken van haar personage nog het meest gelaagde in dit eerste seizoen.

In vergelijking met andere DC Comics-televisieseries zoals Arrow, Lucifer en The Flashmaar parallel aan onder meer Gotham heeft het even geduurd vooraleer Supergirl haar plaats vond binnen de overvolle superheldentelevisiewereld. Daarom behoren de sterke afleveringen vooral tot de tweede seizoenshelft. Het zijn dan ook deze afleveringen, in combinatie met de interessante verhalen en enkele leuke personages, die Supergirl redden van de middenmoot. Toch zijn de te weinig subtiele emanciperende ondertoon en vooral overbodige driehoeksverhoudingen er soms wat te veel aan. Hopelijk leert het tweede seizoen uit deze fouten en worden dergelijke moraliserende boodschappen beter aan de man (of vrouw) gebracht.

Het tweede seizoen van Supergirl gaat in het najaar van 2016 van start op CBS.