Review: Captain America – Civil War

Regisseur: ,

Acteurs: , , , , , , , ,

Speelduur: 147 min.

In de bioscoop vanaf: 27 April 2016

Epische actie. Beste live-action Spider-Man tot hiertoe. Mooi debuut van de Black Panther. Focus op Captain America, Iron Man en Winter Soldier ondanks overaanbod personages. Donkerdere en serieuzere toon, maar nog steeds voldoende Marvel-humor. Memorabele vertolkingen.

Alweer geen memorabele slechteriken. Weinig diepgang. Weet nauwelijks af te wijken van de typische Marvel Studios-formule. Tikkeltje voorspelbaar. Weinig risico's.

Een maandje na Batman V Superman: Dawn of Justice, krijgen ook Marvel’s Captain America en Iron Man het aan de stok en worden de Avengers in twee kampen gesplitst. Welke strijd is epischer? En hoe brengen Black Panther en de nieuwe Spider-Man het ervan af? Lees het in de Brainfreeze-review van Captain America: Civil War…

Posted 18/04/2016 by

I’m sorry Tony, but he’s my friend…

Anthony en Joe Russo leverden met het iets donkerdere en serieuzere Captain America: The Winter Soldier (2014) de beste film van Phase 2 van het Marvel-filmuniversum af. Met deze Captain America: Civil War – het vervolg op zowel The Winter Soldier als Avengers: Age of Ultron – mogen ze Phase 3 openen en zo ongeveer de populairste Marvel-verhaallijn van de afgelopen tien jaar naar het grote scherm toveren. Net zoals in Marvel’s Civil War-comic door Mark Millar en Steve McNiven uit 2006-2007, worden de Avengers in twee kampen gesplitst en krijgen we een heuse strijd tussen Captain America en Iron Man. Tegelijk keren heel wat gekende Marvel-superhelden terug, waardoor je de film gerust Avengers 2.5 mag noemen, en maken zowel Black Panther als de nieuwe versie van Spider-Man hun bioscoopdebuut.

Een jaar na de gebeurtenissen uit Avengers: Age of Ultron, is Captain America (Chris Evans) de leider van een nieuw Avengers-team. Wanneer de superhelden opnieuw betrokken geraken bij een internationaal incident waarbij heel wat onschuldige slachtoffers vallen, stellen de Verenigde Naties een nieuwe wet – de Sokovia Accords – voor die superhelden in toom moet houden en meer verantwoordelijkheden en restricties oplegt. Iron Man (Robert Downey Jr.) is voor, Captain America is tegen en de Avengers worden hierdoor in twee kampen gesplitst. De zaken worden er ook niet makkelijker op wanneer Cap’s oudste vriend Bucky Barnes, alias de ex-HYDRA huurmoordenaar Winter Soldier (Sebastian Stan), betrokken geraakt bij het steeds escalerende conflict. En dan is er nog een mysterieuze villain die alles achter de schermen lijkt te manipuleren…

cwbucky

Net zoals voorloper The Winter Soldier, neemt Civil War één van Marvel’s bekendste comicbookverhaallijnen van de afgelopen jaren als basis en maakt men er een nieuwe aflevering in het Marvel Cinematic Universe van. Terwijl de oorspronkelijke Civil War-verhaallijn draaide rondom de kwestie van geheime identiteiten in het Marvel-universum, draait de film meer om de verantwoordelijkheden die superhelden hebben betreffende de heuse collateral damage die aan hun gevechten te pas komt (er zijn immers nog maar weinig superhelden in de Marvel-films wiens identiteit nog een geheim is). De Superhuman Registration Act wordt dus omgetoverd tot de Sokovia Accords, maar het ideologische conflict tussen Avengers-leiders Captain America (Chris Evans) en Iron Man (Robert Downey Jr.) blijft ook in de film centraal staan. Tegelijk is er een veel grotere rol weggelegd voor Bucky Barnes/Winter Soldier (Sebastian Stan), die het conflict tussen de twee superhelden des te persoonlijker maakt…

Civil War voelt ook als film aan als een evenement. Het is misschien kleinschaliger dan de versie uit de comics, maar de opbouw in zowel de Avengers– als Captain America– als Iron Man-films was er zeker wel. Opnieuw kunnen we niet echt spreken van een film op zich, maar van een nieuwe, doch zeer belangrijke aflevering in het Marvel Cinematic Universe. Eén die zeker aanvoelt als een climax van al het voorgaande. Net zoals ze al eerder deden met The Winter Soldier, laten de gebroeders Russo het Marvel-universum niet onberoerd en heeft de prent zware gevolgen voor de rest van Phase 3. Er is opzet voor latere films, uiteraard, maar niet op een afleidende manier. Het is tegelijk verfrissend dat er deze keer eens geen Infinity Stone als MacGuffin wordt gebruikt.

cwteamironman

Chris Evans speelt opnieuw de rol van zijn leven als Captain America en zijn chemie/bromance met de getormenteerde Winter Soldier (mooi vertolkt door Sebastian Stan) is voelbaar. Robert Downey Jr. is alweer fantastisch als een deze keer iets serieuzere en wijzere Tony Stark. Het scenario legt de motivaties van beide karakters beter uit dan de comic. Je begrijpt goed waar beide helden vandaan komen (in tegenstelling tot de comic waar Iron Man wat aan het kortere eind trok, hier is het juist Captain America die wat koppiger overkomt). Het wordt naarmate de film vordert dus enorm moeilijk om een kant te kiezen. Ze hebben immers beide gelijk. Dat maakt hun uiteindelijke conflict ook des te tragischer. Het blijft echter een Captain America-film. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat Cap van het scherm wordt gespeeld door Tony Stark.

Civil War is echter ook deels Avengers 2.5. De gebroeders Russo hebben dus de moeilijke taak om heel wat personages te laten opdraven en ze voldoende screentime te geven. De hoofdfocus blijft echter wijselijk op Captain America, Iron Man en Bucky. De andere personages zijn daarbij in feite semi-inwisselbaar, maar krijgen toch allemaal leuke karaktermomenten voorgeschoteld. De rollen van Scarlet Witch (Elizabeth Olsen) en Black Widow (Scarlett Johansson) zijn het belangrijkst, “sidekicks” Falcon (Anthony Mackie) en War Machine (Don Cheadle) zorgen voor enkele leuke passages en we krijgen een zeer grappige gastrol voor de nieuwste Marvel-filmsuperheld Ant-Man (Paul Rudd). Van de chemie tussen Scarlet Witch en Vision (Paul Bettany) hadden we graag nog wat meer gezien, alsook van Hawkeye (Jeremy Renner) – dewelke wederom niet al te veel te doen krijgt – en de romance tussen Captain America en Sharon Carter (Emily VanCamp). Thunderbolt Ross (William Hurt) heeft dan weer een korte, doch charismatische gastrol, zijn eerste sinds The Incredible Hulk (2008), en maakt het Marvel-feestje compleet.

cwteamcap

Van de nieuwe gezichten schittert vooral Chadwick Boseman als T’Challa/de Black Panther. De mythologie van Marvel’s Afrikaanse superheld en zijn thuisland Wakanda worden mondjesmaat voorgesteld in het Marvel-filmuniversum ter voorbereiding van zijn eigen solofilm in 2018. Dit is nog niet de berekenende koning uit de comics, maar een jonge Panther die nog vol woede zit. Zijn “oorsprongsverhaal” wordt op een zeer natuurlijke manier in de gebeurtenissen van de film verweven, waardoor hij eigenlijk het belangrijkste personage wordt na de drie hoofdacteurs. Naast enkele geweldige actiescènes en moves, heeft T’Challa ook een zeer interessante karakterboog en maakt hij ons meer dan warm voor zijn solofilm. Focus echter niet te veel op zijn accent.

De vraag op ieders lippen is natuurlijk: wat met Tom Holland als de nieuwe Spider-Man? Hoewel Marvel’s bekendste superheld in feite perfect uit de film had gelaten kunnen worden zonder invloed te hebben op de algemene plot, zal zijn passage toch niemand onberoerd laten. In zijn vrij beperkte screentime als Peter Parker en iets langere gevechtsscène als de webspinner, hebben we eindelijk een live-action Spider-Man zoals het hoort. Het is misschien nog wat vroeg om te verkondigen, maar de Russo’s en acteur Tom Holland hebben eindelijk een Spidey op het scherm getoverd die rechtstreeks uit de comics komt geslingerd en mogelijk dus de beste live-action versie van het personage tot hiertoe is. Van zijn ietwat nerdy enthousiasme voor Tony Stark als Peter Parker, tot zijn eindeloze grappen en one-liners (die Star Wars-referentie) en enorm staaltje krachtvertoon in het grote gevecht. Alles. Klopt.

Civil War Spider-Man

Er zijn ook wat mindere kanten aan het overaanbod aan personages. Zo komt de rol van Martin Freeman als VN-liaison Everett Ross nooit echt van de grond (maar we zullen hem waarschijnlijk wel terugzien in Black Panther), krijgt ook Emily VanCamp weinig te doen als Agent 13 en keert Frank Grillo maar heel kort terug als de in de comics nochtans vrij belangrijke Captain America-vijand Crossbones. Alweer toont Marvel dat ze moeite hebben met overtuigende villains op het scherm te toveren. Daniel Brühl is als hoofdvillain Zemo (not quite Baron Zemo) de meestermanipulator achter de schermen – denk Lex Luthor in Batman V Superman vorige maand – en heeft best wel een goeie reden voor zijn plannen (waar uiteindelijk niet te diep op ingegaan wordt). Brühl doet zijn best als een wel zeer losse adaptatie van het personage uit de comics (we herkennen echter flarden van de Prisoner of War-verhaallijn door Ed Brubaker). Maar uiteindelijk is hij – zoals haast elke Marvel-filmschurk – vrij vergeetachtig en wordt hij niet voldoende uitgewerkt. Deze Zemo is in feite ook (nog) maar een inwisselbaar personage met een herkenbare naam, een vrij generisch achtergrondverhaal en een meesterplan dat net iets teveel berust op toevalligheden. Zeker in deze film ligt het conflict vooral tussen de superhelden zelf. Het viel natuurlijk te verwachten dat de villains opnieuw zouden teleurstellen.

Wat echter helemaal niet teleurstelt, zijn de spectaculaire actiescènes. Vooral het grote gevecht tussen de Avengers op het vliegveld is een ware lust voor het oog. Elke held krijgt hier zijn/haar moment in één van de beste superheldensequenties sinds de slag om New York uit The Avengers (2012). We krijgen dit gevecht op het einde van de tweede act en het is hier waar de film piekt. Vooral Spider-Man en Ant-Man stelen de show en brengen wat nodige humor en Joss Whedon-achtige banter in een anders vrij rechttoe rechtaan superheldenfilm. Ook leuk is dat men hierna opteert voor een iets kleinschaliger – doch een pak emotioneler en brutaler – gevecht in de derde act. Een welkome afwisseling van de standaard Marvel Studios-, of zelfs superheldenblockbusterformule. Na de meer praktische stunts in The Winter Soldier, tonen de Russo’s ook dat ze thuis zijn in het betere CGI-actiewerk. Ze mogen echter toch nog een beetje oefenen, want een Joss Whedon of Zack Snyder zijn ze nog niet. Net zoals in The Winter Soldier, leidt een overaanbod aan shaky cam en een iets te snelle montage regelmatig af van de actie.

cwcapironman

Het conflict tussen Captain America en Iron Man komt slechts een maandje na de strijd tussen hun voorlopers (en grote voorbeelden) Superman en Batman. Het is dus onmogelijk om over de Civil War-film te spreken zonder eventjes de vergelijking met Batman V Superman: Dawn of Justice te maken. Beide films zijn zeer gelijkaardig qua plot, karaktertypes en opzet en beide trachten de superheldenfiguur in een meer realistische, politieke context te plaatsen. Is Civil War beter dan Batman V Superman: Dawn of Justice? Neen, zeker niet. Maar het zal de Marvel-fans waarschijnlijk worst wezen. Civil War is een minder diepgaande of epische superheldenfilm dan Dawn of Justice, maar dat betekent dat er ook meer ruimte wordt gelaten voor de typische Marvel popcorn blockbusterfun. Beide films werken hierdoor op andere niveaus.

Dankzij luchtigere personages als Iron Man, Spider-Man, Falcon en Ant-Man zitten er meer grappen en grollen in dan voorganger The Winter Soldier, maar blijft de algemene toon toch nog vrij serieus en donkerder dan het merendeel van de Marvel/Avengers-films. De Russo’s weten echter een mooie balans tussen de twee te vinden en we kunnen al niet meer wachten tot ze nog meer Marvel-helden in Avengers: Infinity War delen 1 & 2 onder handen mogen nemen. Tegelijk betekent het ook dat Civil War het nog steeds op veilig speelt en niet al te veel risico’s durft nemen – ondanks het bronmateriaal uit de comics. Het blijft – bepaalde scènes ten spijt – nog steeds een redelijk “brave” superheldenprent volgens de (inmiddels vrij voorspelbare) Marvel Studios-formule. Gelukkig weten de charismatische vertolkingen, epische actiescènes en algemene popcorn fun factor de foutjes en mindere punten van de film te verdoezelen. Het Marvel-universum wordt alweer wondermooi tot leven gebracht op het grote scherm.

Marvel’s Phase 3 gaat van start met een knaller van formaat. Captain America: Civil War mag zijn plaats innemen naast o.a. The Winter Soldier (2014), Iron Man (2008), Guardians of the Galaxy (2014) en The Avengers (2012) als één van de allerbeste Marvel Studios-films tot hiertoe. We durven zelfs stellen dat het de meest herbekijkbare Avengers-prent is en het de Captain America-trilogie duidelijk verheft tot Marvel’s beste filmtrilogie. Een absolute aanrader dus en alweer een triomf voor Marvel Studios. Als je fan bent, tenminste.

Captain America: Civil War knalt vanaf 27 april onze bioscoopzalen binnen.

Whose Side Are You On?

Naar goeie Marvel-gewoonte bevat Civil War nog enkele extraatjes na de credits. Deze keer zijn er opnieuw twee extra scènes. Eén mid-credits en één post-credits. Wat daarin gebeurt, kan je hieronder nalezen.

Captain America: Civil War post-credits scènes (Spoilers!)

Mid-credits:

Bucky/Winter Soldier – minus een arm – wordt terug in cryoslaap gestoken – voor de veiligheid van iedereen. Deze keer in een ultramoderne faciliteit in Wakanda, thuisland van de Black Panther. Captain America laat aan T’Challa weten dat wanneer “zij” (Iron Man’s team Avengers) hier weet van krijgen ze Bucky komen halen. T’Challa antwoordt dat ze kunnen proberen. We zoomen uit om een stukje jungle te zien en een gigantisch Panther-beeld…

Post-credits:

In een laatste scène ontmoeten we een gehavende Peter Parker/ Spider-Man op zijn kamer. Plots ontdekt hij een nieuwe, glimmende toevoeging aan zijn webschieters door Tony Stark, maar wordt onderbroken door zijn Tante May. Wanneer zij na een kort gesprek de kamer verlaat, zien we boven op het plafond Spider-Man’s rode logo oplichten. Ook krijgen we de belofte mee dat Spider-Man zal terugkeren.