Review: The Walking Dead – Seizoen 6

Regisseur: ,

Speelduur: Zestien afleveringen van 44 minuten. De seizoensfinale duurde uitzonderlijk een 90-tal minuten.

Interessante, nieuwe personages. Groeiende wereld. Sterke verhaallijnen die rechtstreeks uit de comic komen.

De cliffhanger aan het einde.

Het verhaal van Rick Grimes en co in de zombie-apocalyps zit ondertussen al aan zijn zesde seizoen. Kan The Walking Dead er nog steeds op vooruitgaan? De introductie van nieuwe, interessante personages, verhaallijnen bijna rechtstreeks uit de comic en een groeiende wereld maken van dit seizoen zo mogelijk het beste tot nog toe. Brainfreeze keek, schreef en zegt “Mmmm, meer brains…”.

Posted 04/04/2016 by

Na zes seizoenen en heel wat afgeslachte zombies zou je denken dat het verhaal van AMC’s The Walking Dead is uitverteld, maar niets is minder waar. Na een sterke tweede seizoenshelft vorig jaar wist dit zesde seizoen zich te herdopen tot één van de betere van de langlopende televisiereeks. Je krijgt nog steeds dezelfde (menselijke) kost voorgeschoteld, maar wel op een betere manier. Sterkere verhaallijnen, interessante personages en vooral een groeiende wereld maakten van het meest recente seizoen van The Walking Dead mogelijk het beste tot nog toe. Lees hier onze Brainfreeze-review!

Walking Dead Seizoen 6 2

Rick Grimes (Andrew Lincoln), Carl (Chandler Riggs), fan-favorite Daryl Dixon (Norman Reedus), Carol (Melissa McBride), Michonne (Danai Gurira), Glenn (Steven Yuen) en de anderen verblijven sinds het einde van het vijfde seizoen nog steeds in hun nieuwe thuisbasis, Alexandria. De gewelddadige strubbelingen zijn grotendeels voorbij en de groep met de oorspronkelijke Atlanta Five blijkt hechter dan ooit tevoren. Samen met de autochtone inwoners van Alexandria proberen ze de muren te herbouwen, zombies weg te leiden en vooral te overleven. Jammer genoeg wordt de groep tegengewerkt door uiteraard de walkers, de Wolves en uiteindelijk de langverwachte Saviors onder leiding van bad-ass Negan (Jeffrey Dean Morgan)…

Een van de grote troeven van dit seizoen waren de sterke verhaallijnen en subtiele knipogen. Visuele callbacks (Zo rijdt Morgan, net zoals Rick in het eerste seizoen, met een paard over de weg.) of verhaallijnen uit de vorige seizoenen die hier opnieuw aangehaald werden, zorgden voor voldoende variëteit. Ook de comic wordt alle eer aangedaan met bloedige scènes die bijna letterlijk de pagina’s volgen. Gelukkig worden de hoofdrolspelers in die scènes wel wat omgewisseld zodat iets nooit echt verklapt wordt. Zoals altijd waren er wel enkele tragere, opbouwende afleveringen doorheen dit seizoen, maar de uiteindelijk uitbreidende wereld en actievolle episodes volgden steeds snel genoeg. Al bij al toont het zesde seizoen van The Walking Dead dat het verhaal zeker nog niet uitverteld is en dat er nog steeds honger naar meer is.

Walking Dead Seizoen 6 1

Het acteerwerk is zoals de afgelopen seizoenen nog steeds van een hoog genoeg niveau. De oude garde blijft geloofwaardig en hun psychologie wordt met de afleveringen steeds verder uitgediept. Daarom kijken we dan ook naar de nieuwere personages zoals de geweldige Jesus (Tom Payne), de sympathieke dokteres Denise (Merritt Wever) en vooral de angstaanjagende Negan (Jeffrey Dean Morgan), leider van de Saviors. Zowel op positieve als negatieve manier vormen ze elk op hun eigen manier een interessante toevoeging aan de reeks. Uiteraard heeft vooral Negan als de grote schurk dit seizoen een blijvende impact, maar om die te zien zullen we jammer genoeg tot het zevende seizoen in oktober moeten wachten. Fans keken reikhalzend uit naar zijn komst en Dean Morgans invulling van het personage, maar kregen voorlopig nog niet de volledige dosis waarop wel gehoopt werd.

In dit zesde seizoen van The Walking Dead wordt vooral ingespeeld op een groeiende wereld met meer naburige nederzettingen. Zowel bondgenoten (Hilltop, The Kingdom) als nieuwe vijanden (Wolves, Saviors) werden geïntroduceerd en telkens bleven we uitkijken naar meer. De tweedelige climax – in de mid-seizoensfinale en de volwaardige 90 minuten tellende eindepisode – waren zoals verwacht opnieuw de betere afleveringen van het seizoen, maar de interesse doorheen de fillerafleveringen bleef vastgehouden. Door nieuwe, interessante personages, een openbloeiende wereld, een hechte groep overlevers, en een bad-ass fan-favorite die (bijna) alle eer wordt aangedaan, kan zelfs de ultieme cliffhanger in de seizoensfinale dit zesde seizoen maar nauwelijks onderuithalen. Ja, The Walking Dead blijft met dit zesde seizoen een reeks om duimen en vingers – of hersenen – bij af te likken!

Walking Dead Seizoen 6 3