Review: Birds of Prey – Seizoen 1

Speelduur: 13 afleveringen van ongeveer 40 minuten

Leuk vervolg op de Batman-films uit de jaren 90. Respect voor de comics met verwijzingen naar Black Canary, Batgirl, Lady Shiva en meer.

Villain of the week-syndroom. De neerzetting van Harley Quinn. Repetitief.

Voor Gotham en Arrow was er al een moderne, duistere take op de superheld met DC Comics’ Birds of Prey. Lees hier de Brainfreeze-review van deze vergeten superheldentelevisiereeks!

Posted 03/04/2016 by

We thought we could do no wrong. We ruled Gotham’s nights and answered to no one but ourselves.- Barbara Gordon

Voor de komst van Gotham was er dit millennium eigenlijk al een live-action televisiereeks over de wereld van Gothams Caped Crusader, Batman. In het televisieseizoen 2002-2003 liep op het ondertussen verdwenen The WB-netwerk immers het dertiendelige Birds of Prey. Ondanks matige kijkcijfers en diens bestaan vóór het televisie- en filmsuperheldentijdperk waarin we momenteel leven, voelde de reeks – losjes gebaseerd op DC Comics’ vrouwelijke heldenteam Birds of Prey – meer aan als Batman dan Gotham tot nog toe gedaan heeft. Misschien niet even geslaagd als The Flash of Arrowmaar naast Smallville is Birds of Prey zonder twijfel een grondlegger van de hedendaagse superheldentelevisieserie: een review kon dan ook niet uitblijven…

Birds of Prey 1

In Birds of Prey ontmoeten we Helena Wayne/ Huntress, de dochter van Batman en Catwoman, die in New Gotham City ‘s nachts misdaad bestrijdt. Na het mysterieuze verdwijnen van Batman heeft zij samen met Barbara Gordon/ Oracle, de voormalige Batgirl, zijn taak immers overgenomen. Bij hun strijd tegen voornamelijk Harleen Quinzel/ Harley Quinn worden ze bijgestaan door butler Alfred Pennyworth, detective Jesse Reese en de jonge metahuman Dinah Redmond – dochter van de legendarische superheldin Black Canary -.

Net zoals in het eerste seizoen van The Flash wordt in Birds of Prey sterk ingezet op het gebruik van meta-humans. Sommigen hiervan tonen sterke gelijkenissen met klassieke Batman-schurken zoals Scarecrow, maar op de grote personages is het wachten op flashbacks met onder meer Batman, Catwoman en zelfs Mark Hamill als (de stem van) de Joker. Inspiratie haalde Birds of Prey uit dus zowel de comics als de voorgaande Batman-films uit de 90s. Zo wordt filmmateriaal uit bijvoorbeeld Batman Forever (1995) en Batman & Robin (1997) vlotjes hergebruikt. Het Catwoman-pak uit Batman Returns (1992) is eveneens een mooie knipoog. Ook minder bekende personages uit de Batman-mythos zoals Lady Shiva en Clayface passeren eveneens de revue.

Birds of Prey 2

Jammer genoeg kunnen de overduidelijke knipogen en verwijzingen de reeks niet redden van het ondermaatse acteerwerk en zelfs het storende “villain of the week”-syndroom. Het voornaamste punt van kritiek zit hem daarentegen vooral bij de vreselijke aanpak van het Harley Quinn-personage. Aangezien de campy reeks best veel naar de comics en films teruggrijpt, komt de serieuze en ietwat sinistere neerzetting van Quinn als een nog grotere slag in het gezicht van fans. De serie werd dan ook gecanceld voor het seizoen ten einde was. Toch kreeg Birds of Prey nog (als een best zeldzaam iets binnen de televisiewereld) de kans haar eerste seizoen volledig uit te zenden.

De typische problemen van een superheldentelevisiereeks zoals de wekelijkse schurken, het ondermaatse acteerwerk en de foutieve interpretatie van cruciale personages zijn ook bij Birds of Prey de voornaamste dooddoeners. Fans van DC Comics en vooral de Batman-mythos en -films zullen daarentegen wel kunnen genieten van de reeks. Met knipogen naar iconische verhaallijnen en acteurs zoals Mark Hamill is Birds of Prey een leuke, maar overwegend zwakke aanvulling op de jaren 90 Batman-films.

Birds of Prey 3