Review: Batman V Superman – Dawn of Justice

Soundtrack: ,

Speelduur: 151 min.

In de bioscoop vanaf: 23 Maart 2016

Batman en Superman én Wonder Woman, eindelijk samen op het grote scherm. Ben Affleck is de beste en meest comics getrouwe live-action Batman tot hiertoe. Grootschalige actie. Personages worden alle eer aangedaan. Realistische, volwassen toon.

Bij momenten iets te bombastisch en fragmentarisch. Tal van easter eggs halen vaart uit de plot. Relatief open einde.

Het is zover. De twee grootste superhelden aller tijden zijn samen te zien in één film. Batman V Superman: Dawn of Justice brengt de Dark Knight en de Man of Steel (én Wonder Woman) bij elkaar en breidt het DC Comics-filmuniversum verder uit. Is het – zoals verwacht – de grootste superheldenblockbuster van het jaar? Lees hier de Brainfreeze-review!

Posted 22/03/2016 by

Note for our international readers. Read the English version of this review here!

The red capes are coming

In 2013 stelden DC Entertainment, Warner Bros. en regisseur Zack Snyder (300, Watchmen) een nieuwe bioscoopversie van Superman – ‘s werelds allereerste superheld – voor met het fantastische Man of Steel. Nu is er eindelijk het vervolg en wordt het DC Comics-filmuniversum grootschalig uitgebreid in de aanloop naar Justice League. Batman V Superman: Dawn of Justice brengt Superman en Batman – de twee grootste superhelden aller tijden – eindelijk bij elkaar op het grote scherm. Kan de meest verwachte superheldenblockbuster van het jaar de torenhoge verwachtingen inlossen?

18 maanden nadat de Aarde bijna werd vernietigd door het Kryptoniaanse leger van General Zod, is Superman (Henry Cavill) uitgegroeid tot de superheld die we allemaal kennen. De man van staal blijft echter een buitenaards wezen met goddelijke krachten en niet iedereen is even blij met zijn komst. De komst van Superman trekt de aandacht van enkele machtige figuren, waaronder multimiljardair Lex Luthor (Jesse Eisenberg), CEO van LexCorp en golden boy van Metropolis, alsook Bruce Wayne (Ben Affleck). De hier iets oudere Wayne houdt er zelf een carrière als de nachtelijke wreker Batman op na in Gotham City en ziet in Superman een dreiging voor de mensheid. Een clash tussen de twee iconen is onvermijdelijk…

bvs2

Batman V Superman: Dawn of Justice is geen adaptatie van de Batman-comicbookklassieker The Dark Knight Returns (1986) door Frank Miller, maar bouwt verder op de toon van Man of Steel. Dit is een aanvankelijk vrij grimmige, realistische wereld, waar plots het fantastische zijn intrede maakt. De film behandelt zelfs enkele kritiekpunten van Man of Steel (met name de massale vernietiging in Metropolis) en toont dat acties zware gevolgen hebben, zelfs voor superhelden.

Visueel is de film weer een pareltje. Zack Snyder weet als geen ander hoe comicbookpanelen naar het witte doek te toveren en er zijn eigen visuele flair aan te geven. Fans zullen smullen van de vele hommages en easter eggs uit de comics en animatiereeksen van DC. De actie is nog epischer dan in Man of Steel en het gaat er zelfs nog een pak harder en brutaler aan toe. Hoewel de clash tussen Superman en Batman zelf misschien een tikkeltje beter had kunnen worden opgebouwd en afgehandeld, maakt het gevecht tegen Doomsday veel goed. Het mythologische aspect – zeer belangrijk bij de superhelden van DC – wordt zeker ook niet uit het oog verloren.

De dialogen zijn bij momenten bombastisch, zoals het de haast goddelijke DC-superhelden siert, maar het scenario en de flow van de dialogen zitten enorm goed in elkaar. Je merkt dat scenarist David S. Goyer (Man of Steel, The Dark Knight Trilogy) heel wat hulp gekregen heeft van zijn Oscar winnende collega Chris Terrio (Argo). Toch halen enkele easter egg-scènes en droomsequenties de vaart af en toe wat uit het verhaal. De fans zullen er zeker van smullen, maar voor de casual kijker is het bij momenten een information overload.

bvs3

De hoofdcast van Man of Steel keert terug in Dawn of Justice, met natuurlijk de inmiddels in een relatie verkerende Superman/Clark Kent (Henry Cavill) en Lois Lane (Amy Adams) op kop. Beide acteurs zitten enorm goed in hun rol. Adams speelt nog beter de rol van vurige journaliste, terwijl Cavill schittert wanneer ie een in zichzelf geconflicteerde Superman neerzet. We krijgen wat meer liefdesscènes tussen Lois en Clark en spenderen ook wat meer tijd op de redactie van The Daily Planet. Cavill zien we hier als een meer zelfzekere Clark Kent, zoals in de comics vanaf de jaren 80, en niet als een (gespeeld) onhandige kluns zoals in de oudere films. Laurence Fishburne (Daily Planet-redacteur Perry White), Diane Lane (Martha Kent) en zelfs Kevin Costner (Jonathan Kent) hebben zeer kleine rollen, maar vullen het scherm wel met hun présence.

De vraag die op ieders lippen brandt is: is Ben Affleck een waardige Batman? Het antwoord is volmondig ja! Batfleck is de beste live-action Batman tot hiertoe. Alles klopt. Zijn gespeelde playboy charisma en innerlijke pijn als Bruce Wayne en natuurlijk zijn detective-, vecht- een meester planner skills als de Dark Knight. De Batcave, de Batmobile, de kostuums en snufjes hebben er nog nooit beter uitgezien en voor zijn vechtstijl werd er zeer goed gekeken naar de Arkham-videogames. Hij mag dan maar een gewone mens zijn, deze Dark Knight kan zich meten met goden als Superman en Wonder Woman en verdient het om aan hun zijde te staan. Dit is eindelijk de Batman uit de comics en animatiereeksen op het grote scherm. Punt.

bvs4

Affleck wordt bijgestaan door een heerlijk sarcastische, maar ook zeer kundige en warme Jeremy Irons als Alfred Pennyworth. Hoewel ze aanvankelijk een zeer mysterieuze rol heeft, barst Gal Gadot op het einde helemaal los als Wonder Woman. We zien hier voorlopig enkel haar speelse en vurige kant, maar de producers maakten geen grapje toen ze vermeldden dat de Amazoneprinses de beste vechtster in het DC-universum is. ‘s Werelds grootste superheldin steelt de show in het gevecht van de DC Trinity tegen de monsterlijke Doomsday.

Jesse Eisenberg als Lex Luthor zal waarschijnlijk het meest controversiële hoofdpersonage uit de film worden. Desalniettemin krijgen we hier wederom een getrouwe weergave van Superman’s aartsvijand (dewelke al heel wat incarnaties doorheen de jaren kende). We kijken gaandeweg even verder dan zijn publieke neurotische trekjes en ontdekken een ware psychopaat en een meester manipulator. Het is zeer anders dan de manier waarop het personage eerder in live-action werd afgebeeld, maar we zijn al blij dat hij geen landzwendel of domme sidekick heeft. Deze Luthor is enorm ambitieus en manipulatief en dat maakt hem beangstigend. We hopen Eisenberg als Luthor echter wel nog terug te zien in verdere DC-films.

bvs5

Dawn of Justice put – net zoals Man of Steel overigens – heel wat inspiratie uit de DC-comics circa jaren 80 en 90. Het is een pak serieuzer en donkerder dan de animatiereeksen, maar je kan het gerust vergelijken met het klassieke Bruce Timm DC Animated-universum, met enkele inspiraties (en letterlijke zinnen en scènes) overgenomen uit de comics geschreven door Frank Miller, Dan Jurgens en Jeph Loeb. Er is wat meer humor dan in Man of Steel, maar het blijft een bitter ernstige superheldenfilm. Deze versies van de DC-helden zijn allesbehalve cartoonesk, maar werkelijk moderne mythen. De geweldige iconografie van Snyder gepaard met de bombastische soundtrack van Junkie XL (en flarden Hans Zimmer) benadrukt dat nog maar eens.

Eindelijk hebben we een DC Comics-universum op het grote scherm en het is fantastisch om te zien. Het komt als geen verrassing dat vooral Batman de show steelt en de meeste screentime heeft, waardoor Superman-fans misschien even op hun honger kunnen blijven zitten – zeker wanneer de eindcredits er zijn. Het gevoel dat DC Entertainment en Warner Bros. nog steeds wat moeite hebben met het personage in films, blijft hangen. Hevige comicbookfans zullen er ook minder mee kunnen lachen dat – hoewel de superhelden de actie vaak naar onbewoonde gebieden verplaatsen – er nog steeds heel wat doden vallen, al dan niet veroorzaakt door Superman’s brute kracht en Batman’s snufjes en rijgedrag.

Ook duurt de film wat lang, zijn er wat pacing problemen en voelt ie soms zeer fragmentarisch aan. Geen probleem voor comicbookfans, die zijn dat gewoon, maar hiermee is af en toe de balans zoek tussen een op zichzelf staande, rechtlijnige blockbuster en een uitbreiding van een geheel fictief universum op het grote scherm. De Justice League-films komen eraan en Dawn of Justice herinnert je er misschien iets te vaak aan, zeker naar het einde toe. Het is iets dat we ook eerder zagen bij Marvel’s Iron Man 2 in de aanloop naar The Avengers en recent nog in Avengers: Age of Ultron.

bvs1

Desalniettemin is Batman V Superman: Dawn of Justice een knaller van een superheldenblockbuster geworden en een waardige échte opener van het DC Comics-filmuniversum, dewelke Man of Steel tegelijk in retrospectief beter maakt én je doet watertanden naar Justice League. Comic- en superheldenfilmfans herkennen ondertussen de “helden vechten onderling alvorens een team-up te houden tegen een grotere dreiging”-plot, maar toch zal de prent je nog aardig wat verrassingen kunnen bieden en werd lang niet alles getoond in de trailers. Het is spijtig van het (relatief) open einde, maar laat dat je niet weerhouden je onder te dompelen in de wereld van DC op het grote scherm. De alleenheerschappij van Marvel Studios in het superheldenfilmgenre? Die is bij deze voorbij.

Batman V Superman: Dawn of Justice knalt vanaf 23 maart de bioscoopzalen binnen.