Review: Marvel’s Daredevil Seizoen 2 (Netflix)

Regisseur: , , ,

Speelduur: 13 Afleveringen van ongeveer 50 min.

Verkrijgbaar vanaf: 18 Maart 2016

Grimmige sfeer en brutale actie van seizoen 1 blijft behouden. De terugkerende acteurs zitten beter in hun rol. Fantastisch debuut van de nieuwe Punisher en Elektra.

Ontsnapt wederom niet aan enkele clichès. Mist wat focus bij momenten. Gebrek aan een hoofdvillain.

Marvel’s Daredevil keert halverwege maart terug naar Netflix voor een tweede seizoen, inclusief The Punisher en Elektra. Als seizoen 1 leek op Batman Begins voor de Man Without Fear, dan is dit The Dark Knight… Lees hier onze vroege review!

Posted 25/02/2016 by

You’re not the one that deserves to be punished

Marvel’s Daredevil debuteerde vorig jaar op Netflix als eerste van vier Marvel tv-reeksen in de aanloop naar The Defenders (denk The Avengers, maar dan op straatniveau). Het leverde de beste superheldenshow op van 2015, bar none. Eindelijk had Marvel de ballen om een grimmige, realistische, haast R-rated superheldenserie op het kleine scherm te toveren en het resultaat was de beste live-action adaptatie van de Man Without Fear die we ons maar konden wensen. Enkele maanden later kwam Jessica Jones en werd deze stijl grandioos verder gezet. Op 18 maart verschijnt het tweede seizoen van Daredevil integraal op Netflix, waarin de allesbehalve gezellige New Yorkse buurt Hell’s Kitchen nog meer bekende Marvel-namen over de vloer krijgt…

Nu de strijd tussen Matt Murdock (Charlie Cox) en Wilson Fisk om de ziel van Hell’s Kitchen bekoeld is, nestelt de blinde advocaat zich meer en meer in zijn rol als de nachtelijke beschermer Daredevil. Maar er liggen nieuwe dreigingen op de loer. Hell’s Kitchen krijgt bezoek van een éénmansleger bijgenaamd The Punisher (Jon Bernthal), dewelke een vloedgolf aan lijken nalaat. Naast Matt’s nachtelijke en dagdagelijkse problemen met de Nelson & Murdock-advocatenfirma, duikt dan ook nog eens zijn jeugdliefde Elektra Natchios (Elodie Yung) op. Nu een mysterieuze huurmoordenares die qua gevechtskunsten helemaal niet moet onderdoen voor Daredevil…

Nu we in het tweede seizoen van de reeks zitten, is er geen nood meer aan het vertellen van oorsprongsverhalen. Het helpt de serie enorm vooruit. Er zijn minder flashbacks dan in seizoen één en de episodes en actievolle situaties volgen elkaar sneller op. Het is duidelijk merkbaar hoe Charlie Cox als Matt, Elden Henson als zijn advocatenpartner Foggy Nelson en Deborah Ann Woll als hun secretaresse Karen Page beter in hun rollen zitten. De chemie tussen de drie is voelbaar naarmate de personages weer wat dichter naar elkaar toegroeien. We krijgen zelfs wat meer scènes in de rechtbank om Foggy beter tot zijn recht te laten komen, terwijl Page wederom zoveel meer is dan een damsel in distress. Ook Rosario Dawson als “Night Nurse” Claire Temple en Matt Gerald als Melvin Potter zijn weer van de partij en spelen hun relatief kleine rollen met verve. Het gemis van een sterk zijpersonage als Ben Urich uit het vorige seizoen is daarentegen wel duidelijk. Het is een leegte die Stephen Rider als openbare aanklager Blake Tower niet weet op te vullen.

Met de brutale actiescènes en de grimmige sfeer zit het eveneens nog steeds goed. Daredevil hanteert een ietwat aangepaste vechtstijl dewelke zijn nieuwe superheldenoutfit complementeert, maar ondanks zijn betere bescherming worden we er nog steeds aan herinnerd dat Matt een gewone mens van vlees en bloed is. Hij heeft het minder moeilijk dan in het eerste seizoen, maar krijgt nog steeds een flink pak slaag. Qua vechtscènes zit er vooralsnog geen epische scène in zoals het gevecht in de gang uit het eerste seizoen (al probeert men deze wel overduidelijk te overtreffen), maar ze mogen er zeker wel weer wezen. Het is hier vooral Elodie Yung die schittert als de mysterieuze en dodelijke Elektra. Zij komt recht uit de comics gewandeld en is snel, sexy en dodelijk. Ook heeft ze een goeie chemie met Charlie Cox als Daredevil, waarbij de gedeelde geschiedenis tussen de personages tastbaar wordt. Schepper Frank Miller himself zou trots zijn en de erbarmelijke prestatie van Jennifer Gardner uit de Daredevil– (2003) en Elektra-(2006) films is hierbij vergeten.

Ook Jon Bernthal zet een oerdegelijke prestatie neer als Frank Castle, alias The Punisher. Ietwat gelijkaardig aan zijn rollen in The Walking Dead of Fury, speelt de acteur wederom een koele kikker met een psychotisch kantje. Het is een zeer trouwe weergave van het personage uit de comics en laat – mede dankzij zijn plaats in een grotere Marvel-wereld – ook de eerdere adaptaties met Dolph Lundgren, Ray Stevenson en zelfs Thomas Jane achter zich. The Punisher is aanvankelijk een zwaarbewapend strategisch genie. Een niet te stoppen natuurkracht die Hell’s Kitchen rood verft met het bloed van ganse misdaadfamilies. En zo hoort het. Het “you’re one bad day away from being me“-aspect in de filosofische debatten tussen de losgeslagen Punisher en de meer ingetogen Daredevil is één van de grote sterktes van dit seizoen.

Waar Daredevil seizoen één veel gelijkenissen vertoonde met Batman Begins (2005), kan je seizoen twee best vergelijken met The Dark Knight (2008). Het thema is hier dan ook escalatie. Het optreden van Matt als Daredevil lokt andere, meer gevaarlijke “gekken” naar Hell’s Kitchen, in dit geval dus The Punisher. Zijn debuut doet overigens denken aan dat van The Joker in The Dark Knight, maar waar die laatste zichzelf liet gelden door een potlood in iemands hersenpan te proppen, maait Castle in zijn debuut een ganse maffiafamilie neer. Good stuff.

De focus op The Punisher en de aanvankelijk iets meer mysterieuze Elektra zorgt er wel voor dat een centrale grote villain – zoals de Kingpin in seizoen één – gemist wordt. Af en toe durft het seizoen zijn focus weleens te verliezen met de verschillende door elkaar lopende verhaallijnen, met enkele tragere en meer chaotische scènes tot gevolg. Desalniettemin blijft de grimmige sfeer van het eerste seizoen behouden, zijn er opnieuw voldoende Marvel-referenties voor de fans en krijgen we alweer een fantastische adaptatie van de Daredevil-comics circa Miller, Bendis en Brubaker.

Daredevil seizoen twee is misschien niet de mokerslag die seizoen één was, maar blijft zeker één van de beste superheldenseries van het moment. Een absolute aanrader voor de fans. Niet alleen deze van Marvel, maar ook de liefhebbers van de meer donkere DC-adaptaties komen hier alweer mooi aan hun trekken.

Marvel’s Daredevil seizoen 2 verschijnt integraal en exclusief op Netflix vanaf 18 maart.

Klik hier voor een review van Daredevil seizoen 1. Alles over Daredevil kom je natuurlijk te weten in onze START TO READ.