Random Article


Het Onstuitbare Box Office Succes en de Betekenis van Deadpool

 

Posted 23/02/2016 by

Is het succes van Deadpool – nu in de zalen – onstuitbaar? Na wereldwijd de beste opening te hebben behaald voor een R-rated film en ook het record van de beste openingsdag voor een superheldenfilm ooit in België op zijn naam te hebben geschreven, lijkt de Merc with a Mouth nu op weg te zijn om de meest financieel succesvolle R-rated film in de bioscoopgeschiedenis te worden. Zo heeft Deadpool ook zijn tweede weekend weer glansrijk gewonnen en heeft de film als tweede meest lucratieve X-Men-prent (na X-Men: Days of Future Past) en meest succesvolle R-rated comicbookfilm, momenteel op amper twee weken tijd wereldwijd al 491 miljoen dollar binnengerijfd. Oudere R-rated comicbookadaptaties zoals de twee Sin Cityfilms, Kick-Ass, DreddKingsmanWatchmende Blade-trilogie en zelfs 300 worden nu al ver achter zich gelaten. Opvallend genoeg worden deze cijfers dan nog eens sterk ingeperkt door het verbod op Deadpool in de Chinese bioscoopzalen.

Uiteraard werd een sequel – met fan-favorite Cable – al geruime tijd bevestigd, maar mogelijk zou de invloed van Deadpool verder kunnen reiken. Zo zou de derde Wolverine-film eveneens een volwassen R-rating kunnen krijgen met meer en realistischer geweld als gevolg. Wordt het, net zoals de versus- of team-up-films, een gimmick binnen het superheldengenre? Of gewoon een noodzakelijke evolutie om het genre fris te houden? Hoe het ook zij, dit hoeft natuurlijk niet te betekenen dat binnenkort elke held dit bloederigere pad opgaat. Het succes van Deadpool wijst er daarentegen wel op dat filmstudio’s de meer volwassen, vuilbekkende, seksuele of meer gewelddadige helden niet noodzakelijk hoeven te schuwen of in te perken. Eerder boekte Marvel Studios immers al gelijkaardige successen met hun duidelijk ruwere Netflix-series waaronder Jessica Jones en het bejubelde DaredevilDe traditionele filmgrootmacht aan Marvel’s kant, Disney, zal dan weer wel nog maar weinig van haar standaardformule afwijken.

Deadpool 2

Daarom is het aan de andere spelers zoals 20th Century Fox -momenteel duidelijk op kop- en Sony Pictures om ofwel het traditionele, soms uitvertelde heldenverhaal te brengen, ofwel voor meer variatie in het genre te zorgen. Fox heeft met Deadpool (na miskleunen als de recente Fantastic Four-reboot en X-Men Origins: Wolverine) blijkbaar haar fouten ingezien en ook terecht het succes geoogst. Sony daarentegen heeft momenteel een (tijdelijk) akkoord met Marvel Studios waarbij ze Spider-Man uitlenen om zo een graantje mee te pikken van het Marvel-filmuniversum. Onlangs probeerden ze zelf nog een dergelijke superheldenwereld op het bioscoopscherm te toveren met The Amazing Spider-Man 2maar faalden duidelijk…

Als we de wondere wereld van Marvel Studios even achterwege laten, blijken vooral Warner Bros. en DC Entertainment met helden als Superman, Batman en Wonder Woman aan een inhaalrace bezig. Na het meer realistische Man of Steel (2013) wordt de iets grimmigere en duistere take op de superheld met Batman V Superman: Dawn of Justice (2016) duidelijk verdergezet. Hun aanpak bestaat uit een combinatie van de iconische personages met een veeleer geloofwaardige, sombere wereld. Aangezien hun films geen uitgesproken humoristische of (te) vrolijke toon hebben, lijkt een R-rating hier dus eerder overbodig of zelfs storend. Ook zij hebben nu al “uitschieters” zoals Suicide Squad op het programma staan om variatie te bieden, al heeft deze film dezelfde PG-13 rating als de rest. Een R-rating zou passen, maar zou op dit moment in de productie een andere film opleveren en dat kan de bedoeling niet zijn.

We geloven niet dat nu plots elke superheldenfilm zoals Deadpool hoeft te worden. Integendeel zelfs, het zou een trieste evolutie zijn. Maar het succes van de soloprent rond Marvel’s Merc With A Mouth baant wel de weg voor meer risico’s die de grote studio’s op R-rated superheldengebied kunnen nemen, wanneer ze luisteren naar de wensen van de fans. Denk maar aan Lobo, The Sandman, Harley Quinn of Constantine/Hellblazer bij DC Entertainment/WB, een R-rated X-Force en Wolverine bij 20th Century Fox, een Venom-soloprent bij Sony of een nieuwe Blade, Punisher, Ghost Rider of zelfs Thunderbolts-film bij Marvel Studios. De tijd zal het uitwijzen…

 

WERELDWIJDE BOX OFFICE CIJFERS VOOR R-RATED FILMS

10. The Matrix (1999) – $463,4 miljoen

9. The Hangover (2009) – $465,7 miljoen

8. Troy (2004) – $484,1 miljoen

7. Saving Private Ryan (1998) – $484,8 miljoen

6. Deadpool – $491 miljoen (op amper twee weken tijd)

5. Terminator 2: Judgment Day (1991) – $513,8 miljoen

4. American Sniper (2014) – $547,3

3. Ted (2012) – $556,0 miljoen

2. The Passion of the Christ (2004) – $622,4 miljoen

1. The Matrix Reloaded (2003) – $738,5 miljoen

 

Comments

comments


Killian

 
avatar
Schrijft sneller dan zijn schaduw. Misschien ook beter. Maar zeker sneller.