Review: Definitely, Maybe (2008)

Speelduur: 112 minuten

Ryan Reynolds. Aanstekelijke soundtrack. Prachtige filmmuziek door Clint Mansell. Chemie tussen de acteurs. Wijkt af van de traditionele verhaalstructuur.

Vervalt in enkele clichés.

Momenteel schittert Ryan Reynolds in Marvel’s Deadpool, maar vooraleer hij de rol van zijn leven wist te strikken, kenden we hem vooral van romantische komedies. Zo ook wellicht een van zijn beste, “Definitely, Maybe”, die ideaal is voor deze Valentijn!

Posted 14/02/2016 by

Dad, I can’t believe you smoked… and drank… and was such a slut… But I still love you. – Maya Hayes (Abigail Presley)

Het openingsweekend van Valentijn dit jaar wordt zonder twijfel geregeerd door Marvel en 20th Century Fox’ Deadpool. Met hoofdrolspeler Ryan Reynolds strikte de prent een acteur die traditioneel vooral rollen wist vast te krijgen in romantische komedies (Just Friends, The Proposal). Ook Deadpool die sinds 10 februari in de bioscopen speelt, werd meermaals verkondigd als een typische “romantische komedie”. Voor de traditionelere Valentijnsbioscoopgangers keken we daarom nog eens naar Definitely, Maybe (2008), één van Reynolds meer geslaagde romantische hoofdrollen.

Definitely Maybe 1

Wanneer Will Hayes (Ryan Reynolds), een dertigjarige alleenstaande vader, maar niet aan de verzoeken van zijn tienjarige dochter Maya (Abigail Presley) kan weerstaan, besluit hij zijn levensverhaal en perikelen voor zijn huwelijk en scheiding uit de doeken te doen. Om zijn verhaal niet al te onthullend te maken, besluit Hayes de namen van zijn romantische partners te veranderen. Aan Maya om te bepalen welke van de drie vrouwen haar moeder is: universiteitsliefje “Emily” (Elizabeth Banks), journaliste “Summer” (Rachel Weisz) of eeuwige beste vriendin April (Isla Fisher)?

Meteen valt de atypische verhaalstructuur op. De film toont een raamvertelling waarin niet één, twee maar drie mogelijke partners worden voorgesteld en evenveel aandacht krijgen doorheen de film. In die zin biedt Definitely, Maybe een meer geloofwaardige relationele levensloop dan de gebruikelijke “boy meets girl”-films. Dat de vier hoofdfiguren daarbij zich ook nog eens menselijk gedragen en niet al te strak het cliché romantische komedie-stappenplan doorwandelen, maakt het verhaal ook heel wat realistischer.

Definitely Maybe 2

Op visueel vlak biedt Definitely, Maybe niets speciaal: geen indrukwekkende longshots of geslaagde close-ups. Gelukkig krijg je in combinatie met het atypische verhaal wel een geslaagde 90’s vibe. Nostalgie merk je meteen in de afwezigheid van onder andere sociale media, de toenmalige politieke thema’s en vooral prominente nummers als Come As You Are door Nirvana of Unbelievable door EMF. Ook de filmmuziek gecomponeerd door Clint Mansell is zeker en vast geslaagd en bij momenten ongetwijfeld prachtig.

Naast een aanstekelijke soundtrack en de liefdesperikelen van het hoofdpersonage zit(ten) je (en je partner) met Definitely, Maybe ook gebeiteld voor een kleine twee uur aan geslaagd drama en vooral humor. Reynolds die als de hilarische Deadpool wellicht terecht de rol van zijn leven te pakken heeft, brengt naar bijna al zijn rollen zijn typische, ironische grapjes en kwinkslagen. Ook in deze komedie is dat uiteraard niet anders. Hier worden de leuke dialogen zelfs ondersteund door de chemie tussen onder andere Reynolds en actrices Elizabeth Banks, Rachel Weisz en Isla Fisher.

Definitely Maybe 3

Binnen zijn genre biedt Definitely, Maybe een relatief origineel verhaal met een sterke soundtrack en voldoende humor dankzij acteur Ryan Reynolds. Verwacht geen al te diepzinnige film à la Ex Machina (2015) of een actievolle blockbuster zoals Mad Max: Fury Road (2015), maar als je de film erkent voor wat hij is, dan zit je dit Valentijnsweekend met Definitely, Maybe zeker en vast juist!