Review: Lucifer – “Pilot” (Aflevering 1, Seizoen 1)

Excellente opener die meegeeft wat te verwachten. Sfeervol. Overtuigende Tom Ellis als Lucifer Morningstar.

Relatief afgekookte versie van het bronmateriaal, misschien te soft voor sommige comicbookfans.

Lucifer, de spirituele vervanger van Constantine als bovennatuurlijke DC Comics/Vertigo crimireeks, volgt Lucifer Morningstar na zijn besluit om zijn duivelse positie als Lord of Hell af te staan en het demonenrijk te verlaten voor een nieuw leven in Los Angeles. Wij bespreken de allereerste aflevering…

Posted 25/01/2016 by

I like to punish people too. Or at least I used to.

Nu Constantine (voorlopig tijdelijk) verdwenen is op NBC, was het voor fans van Vertigo’s magische uithoek even bang afwachten. Gelukkig wordt amper een seizoen later deze leemte al opgevuld door de wellicht meest controversiële nieuwkomer dit televisieseizoen: Lucifer. Nog voor de pilootaflevering volledig ingeblikt was, staken er vanwege de satanische elementen in het verhaal al protestacties en petities de kop op met als eis de reeks af te voeren.

Toch kocht Fox, het televisienetwerk dat ook Gotham van DC Comics uitzendt, de serie. Lucifer wordt gebaseerd op Vertigo’s Lucifer Morningstar-personage uit Neil Gaimans populaire reeks The Sandman. Later verkreeg de demonische antiheld zijn eigen, langlopende comic door Mike Carey. Deze televisiereeks lijkt dan weer een nieuwe, alternatieve take te worden op de klassieke politie-mysterieseries en dat kunnen we alleen maar toejuichen.

Lucifer 2

De openingsscène geeft meteen mee waaraan je je kan aan verwachten. Een rechtvaardige politieagent houdt Lucifer – aan een heuse snelheid in zijn sportieve oldtimer – tegen, maar wordt op ludieke wijze gemanipuleerd en gecorrumpeerd. Los Angeles is immers zijn speeltuin en dat laat de duivel wat graag merken. Vanuit de hemel is de reactie duidelijk: Lucifer (Tom Ellis) hoort thuis op zijn troon, in de onderwereld. Tijdens zijn afwezigheid ontsnappen immers allerlei wezens uit de krochten van de hel en vinden zo hun weg naar ons miezerige bestaan. Een vete met God zijn vader lijkt dan ook onvermijdelijk. Diens boodschapper, Amenadiel (D. B. Woodside), valt daarom de duivel voortdurend lastig. Tussen deze gevallen engel en zijn voormalige soortgenoot heerst er dus ook duidelijk een grote rivaliteit.

Op het negeren van zijn taak na is de immer sarcastische, Britse –jawel, de duivel is Brits- Lucifer anderzijds zo slecht nog niet. Hij helpt de verloren, aan lager wal geraakte actrice Delilah immers haar leven weer op orde te zetten, met jammer genoeg desastreuze gevolgen… Hierdoor komt de duivel dan weer in contact met de nieuwsgierige agente Chloe Dancer (Lauren German) die vreemd genoeg immuun is voor zijn hypnotiserende krachten. Samen gaat dit onwaarschijnlijke duo op onderzoek uit en is de voorlopig nieuwe take op de traditionele politieserie gevormd.

Lucifer 3

Wat deze pilootaflevering vooral tracht te doen – en daar slaagt het wonderwel in-, is de algemene sfeer van de reeks vast te pinnen en het publiek hiermee te overdonderen. Lucifer’s steeds herhalende gaven om mensen hun verlangens op te biechten, blijven –tot nog toe- vernieuwend en uniek doorheen de 45 minuten tellende aflevering. Ook de uitermate goed gekozen muziek ondersteunt de geslaagde sfeer van de piloot. De duistere humor, in combinatie met de noodzakelijke slachtoffers en demonische kwinkslagen, zullen je niet in een breuk doen liggen, maar houden je wel continu vermaakt. Naast deze humoristische dialogen zijn er ook heel wat knipogen naar zijn demonische aard en bestraffende rol. Denk dan vooral aan zijn nummerplaat ‘Fallen’ of zijn nachtclub ‘Lux’.

Wanneer een serie de naam draagt van het titulaire personage, is het natuurlijk belangrijk datzelfde personage zo goed mogelijk, graag perfect, te casten. Tom Ellis levert hier uitstekend werk. Ellis heeft plezier met zijn rol als de arrogante Lucifer en draagt zonder enige twijfel de hele aflevering. Hoewel ze in vergelijking met Ellis verbleken, leveren actrices Lauren German als Chloe Dancer en Lesley Ann-Brandt als Lucifer’s vertrouwelinge Maze eveneens een voortreffelijke prestatie. Lucifer’s cast zit dus wel snor.

Lucifer 4

Toegegeven, Lucifer Morningstar is in deze serie niet helemaal de zelfvoldane eikel die je uit de comics kent, maar toch weet Lucifer de essentie te omvatten. De combinatie van de haast ideale casting, geslaagde humor en originele take op de aftandse politieserie maken van Lucifer voorlopig de succesreeks die Gotham had kunnen zijn. Kortom, de sfeervolle piloot van dit controversiële, duivelse geschenk mag je niet missen!

Lucifer valt vanaf 25 januari elke maandag te bekijken op het Amerikaanse Fox.