Countdown to Star Wars The Force Awakens: Review Star Wars – Rebels

Regisseur: , , , ,

Scenario: , , , , , ,

Speelduur: 13 afleveringen van ongeveer 25 minuten

Interessante, dynamische personages. Gevarieerd verhaal. Leuke gastpersonages. Topmuziek. Hoogstaande animaties.

De eerste vier afleveringen zijn een flop.

Na de overname van LucasArts door Disney was het even afwachten wat er nu zou gebeuren met de lopende of op til zijnde Star Wars televisieprojecten. Het verdict luidde dat The Clone Wars zijn laatste veldslag geleverd had en dat de animatieserie Star Wars: Rebels zijn plaats zou innemen. Ondertussen zitten we al dik in het tweede seizoen. Brainfreeze bekeek nog eens seizoen 1. De review lees je hier…

Posted 12/12/2015 by

nog4

Order 66 en de daaropvolgende klopjacht door Darth Vader betekende in principe de dood van duizenden Jedi. Tijdens Star Wars Episode III: Revenge of the Sith zagen we slechts enkele van hen sneuvelen. Maar wat met de overlevende Jedi-ridders? Als Obi-Wan en Yoda zo makkelijk kunnen onderduiken, is het toch niet mogelijk dat alle andere Jedi in enkele jaren tijd uitgeroeid werden? En wat met de rebellen? Hoe kwam die beweging tot stand? Wie was de drijvende motor? De periode tijdens de heerschappij van het Rijk tussen Revenge of the Sith en Episode IV: A New Hope wekt nog vele vragen op. De animatieserie Star Wars: Rebels probeert daar een antwoord op te bieden.

Het is ongeveer veertien jaar na de stichting van het galactische keizerrijk. De keizer heeft de touwtjes stevig in handen en breidt zijn macht ook in de Outer Rim steeds meer uit. Toch komt er hier en daar protest en duiken de eerste rebellen op. Kanan Jarus en Hera Syndulla leiden zo een groepje vrijbuiters die opereren vanop de planeet Lothal. Wanneer ze een lading waardevolle goederen van het Rijk stelen, komen ze in aanraking met Ezra, een weeskind dat Aladdin-gewijs het hoofd boven water houdt door stelen en inventiviteit. Het groepje rebellen neemt de jonge snaak op in hun rangen en ontdekt al gauw dat hij heel wat meer in zijn mars heeft dan eerst gedacht. Ook de keizerlijke troepen op de planeet krijgen steeds meer last van de rebellen en voeren de druk op.

Kanan en Hera (Small)

Hoewel de makers dit in alle toonaarden zullen ontkennen, kan je Rebels eigenlijk zien als een voortzetting van de animatieserie Star Wars: The Clone Wars. Men startte de serie namelijk op nadat Disney The Clone Wars beëindigde. Dat zijn zeer grote schoenen die men moet opvullen en de eerste vier afleveringen falen daar compleet in. De verhaaltjes zijn bijzonder kinderachtig en erg ongeloofwaardig. De humor is al evenzeer kinds. De personages komen niet erg sterk uit de verf en ook de actie heeft, hoewel vaak over-the-top, geen meeslepend effect. Het enige positieve is dat de animatie erg sterk is. De eerste afleveringen van The Clone Wars waren zeer basis. Het was pas naarmate we verder in het eerste seizoen gingen, dat de personages meer gevarieerd werden, de achtergronden grootser en acties uitgebreider. Bij Star Wars: Rebels zien we dit al vanaf aflevering één.

Maar dan komt aflevering vijf. Plots slaat alles om. Het lijkt alsof een rollercoaster ons eerst vier afleveringen lang veilig van de opstapplaats heen bracht, om ons dan onverwacht de diepte in te peren. De antagonisten in de eerste afleveringen zijn simpelweg hoog geplaatste Imperials zonder al te veel charisma. In aflevering vijf maken we kennis met The Inquisitor, een Sith-acoliet die eindelijk een groot gevaar betekent voor de helden. Quasi de hele aflevering lang voel je dat de inzet een stuk hoger ligt. De speeltijd is over, nu komt het echte werk.

Inquisitor (Small)

En dit lijkt wel het puzzelstukje waardoor alle andere stukjes automatisch op hun plaats vallen. Alle personages krijgen ofwel als groep ofwel individueel heel wat meer uitdagingen. Hun onderlinge relaties, persoonlijkheden, doelen, enz. komen hierdoor vanzelf bovendrijven. De dynamiek van de groep bloeit en als kijker raak je meer ‘bezorgd’ om de figuren. De personages zijn eigenlijk simpelweg typische Star Wars-figuren. Of zelf nog meer uitgebreid een typische groep ‘piraten met een goed hart’ die je zo vaak in boeken, series en films ziet. Er is de humoristische sidekick in de vorm van droid Chopper, de muscles met Zeb, de Mandalorian met Sabine. Hera is dan weer de matriarch en Kanan de held met een getroubleerd verleden. Nu goed, er is een reden dat deze personages zo vaak gebruikt worden: ze werken. Ook Ezra, het oogpunt van de kijker als het ware, begint als een irritant kind met een katapult, maar vanaf die ene aflevering wordt hij volwassener en begint hij pas echt aan zijn ontwikkelingscurve waardoor ook hij interessant wordt.

Elke aflevering heeft een aparte verhaallijn, maar in tegenstelling tot The Clone Wars, is er een stevige overkoepelende rode draad. De ene aflevering is natuurlijk al beter dan de andere maar toch zijn ze telkens van een uitstekend niveau en laten de goeie twintig minuten die ze duren voorbij vliegen. Men is niet bang om geweld, dood, verraad en alle andere gevolgen van oorlog te tonen, hoewel het aangepast is zodat de serie geschikt is voor zowel jong als oud.

the ghost (Small)

Naast de vaste en nieuwe crew komen heel wat oude bekenden het kopje boven water steken. Yoda, Grand Moff Tarkin, Lando Calrissian. Het is maar een kleine greep uit de gastacteurs. Bovendien worden ze, Peter Cushing uitgezonderd natuurlijk, allen ingesproken door de oorspronkelijke acteurs.

In The Clone Wars gebruikte men vaak muziek die helemaal niets met het Star Wars-universum te maken heeft. In Rebels is het puur Star Wars. De gekende deuntjes komen onveranderd of slechts lichtjes aangepast je trommelvliezen tegemoet en ze krijgen gezelschap van nieuwe wijsjes die lijken alsof ze uit de pen van John Williams himself komen. De muziek komt helemaal tot zijn recht in de actiemomenten. Neem nu weer aflevering vijf als voorbeeld. We zien dan voor het eerst een lightsabergevecht tussen Kanan en de Inquisitor. De muziek versterkt de dreiging van de Sith en het wanhopige van de vlucht van de antagonisten, maar barst helemaal los wanneer de Sith en de Jedi elkaar te lijf gaan. Dat is waarom we Star Wars willen zien. Dat zijn de kippenvelmomenten die een Star Wars-serie, film, boek of comic doen slagen. Let trouwens ook op het geluidje dat samengaat met het gebruik van de Force. Het simpelweg toevoegen van een vervormd zoomgeluid zorgt dat de Force nog cooler wordt.

lightsaber battle (Small)

Star Wars: Rebels begint als een kindershow, maar evolueert na enkele afleveringen naar een serie die zowel jong als oud kan bekoren. Interessante personages, typische Star Wars-actie, topanimaties, goed geschreven, strakke verhaallijnen en een overkoepelend verhaal dat ruimte laat voor heel wat meer seizoenen aan even spannende afleveringen. Star Wars: Rebels is een aanrader.