Countdown to Star Wars The Force Awakens: Review Star Wars Episode V – The Empire Strikes Back

Heerlijk duister. Volwassener en realistischer. Meer overtuigende protagonist. Een onoverkomelijk lijkende antagonist.

Open einde.

Nog 12 dagen en we zitten opnieuw in de cinema om de legendarische tekst ‘A long time ago, In a galaxy far, far away’ te aanschouwen. Brainfreeze bekeek nog eens alle eerdere Star Wars films. Vandaag gaan we na hoe het komt dat George Lucas en co erin slaagden te doen wat zo weinig filmmakers lukken: een sequel maken die beter is dan het origineel. Vandaag de review van Star Wars: Episode V – The Empire Strikes Back…

Posted 04/12/2015 by

nog12

Hoe maak je een even geslaagd vervolg op een instant klassieker? Dat is de vraag die George Lucas en co moesten beantwoorden in de nasleep van het succes van de eerste Star Wars uit 1977. Aan ideeën geen gebrek. Er van afhangende welk interview je leest, had Lucas van bij het begin een idee voor 6, 9 of zelf 12 films. Lucas geeft nogal graag eens blijk van verschillende herinneringen. Zie hiervoor ook dit artikel.

Maar toch. De eerste film had het voordeel van het verrassingseffect. Het was een aanpak die nog nooit gezien, maar tegelijk puur back to basics was. Op de koop toe werd de cinemazaal omver geblazen door special effects die voor die tijd adembenemend waren. Drie jaar later is dat wauw-effect enigszins geluwd. Het antwoord? Hulp halen van buitenaf voor de elementen die de eerste Star Wars iets minder goed maakten: dialogen en regie. Respectievelijk Lawrence Kasdan en Leigh Brackett en Irvin Kershner kwamen Lucas ter hulp. De eerste twee bekommerden zich om het script. Brackett stierf al in 1978 dus het was vooral Kasdans pen die zich liet voelen. Lucas liet de regiestoel over aan Irvin Kershner, een man die nog geen echt grote films op zijn cv had staan en het succes van The Empire Strikes Back nooit meer zou herhalen.

Review Star Wars Episode V - The Empire Strikes Back 3

Wie dacht dat de rebellen het pleit zo goed als beslecht hadden met de vernietiging van de Death Star, heeft het verkeerd. In tegendeel zelf. Het Empire slaat hard terug en kan de rebellen in het verlies duwen. Vanop een nieuwe planeet proberen ze stand te houden tegen de brute kracht van Darth Vader en co. Het mag niet baten. Die laatste ontdekt de geheime basis en valt aan. Luke en R2-D2 vluchten naar Dagobah waar Luke hoopt les te krijgen van Yoda, de oude leermeester van Obi-Wan Kenobi. Leia, Han, Chewbacca en C-3PO belanden na een hoop omzwervingen en confrontaties met het Rijk op Bespin waar ze onthaald worden door Lando Calrissian, een oude vriend van Han.

Episode V is op het eerste zicht iets minder rechtlijnig dan Star Wars. Akkoord. Ook in de eerste film gaat men van doel naar doel: bericht brengen naar Alderaan, prinses bevrijden, Death Star ontvluchten. Vanaf het begin weet je echter al dat die Death Star eraan moet. Waarom moeten die plannen anders in veilige handen komen? Bij The Empire Strikes Back is dat niet zo. Er is geen overkoepelende taak. De hoofdrolspelers zijn van bij het begin op de vlucht voor Darth Vader en moeten van daar verder. Hun doel is dus enkel overleven. Zo heerlijk puur en primitief is het.

Review Star Wars Episode V - The Empire Strikes Back 4

Dat dit zo moeilijk is, is onmiddellijk het tweede punt dat deze film sterker maakt. De antagonisten voelen veel sterker aan. Luke en co lijken nooit aan de winnende hand te zijn. Van bij het begin al wordt hun rebellenbasis volledig vernietigd. Ze hebben niets meer en zijn op de vlucht in de ruimte. Dat maakt de film stukken spannender. Hoe kunnen ze in godsnaam winnen?

Luke neemt nu ook veel steviger de touwtjes in handen. Hij is de held van het verhaal. Hij is de enige die telkens actie onderneemt en zich niet zomaar laat meeslepen door de omstandigheden. Dat betekent echter niet dat hij het gemakkelijk heeft. Zijn vrienden zitten in de miserie en zijn training is een teleurstelling: hij verliest de hoop in zichzelf en de zaak.

Review Star Wars Episode V - The Empire Strikes Back 1

Is dit de inbreng van Lawrence Kasdan? Wat opvalt is dat ook de dialogen volwassener en realistischer zijn, hetgeen de film onmiddellijk een andere sfeer geeft. De speeltijd is voorbij, het gaat om de knikkers nu. Ook de algemene sfeer is harder. Ja, in A New Hope ging een hele planeet, inwoners incluis, in stof op, maar voelde dat zo ook aan? Zelf Leia kon er zich niet toe brengen een traan weg te pinken. Wat kon ons, als kijker, het dan schelen? Nu raakt Luke gewond aan het gezicht en wordt Han gemarteld. Die volwassen, donkere sfeer zien we ook in de setting. Een afgelegen desolate sneeuwplaneet. Een dito jungleplaneet. Een even desolate wolkenstad. Om nog maar te zwijgen van de lange tijd die we in de Millennium Falcon en de vijandige ruimte doorbrengen.

Net als hoe wij als kijker de hoofdpersonages nu bijna als oude vrienden herkennen, zo voelen de acteurs zich ook beter in hun vel in de personages. Mark Hamill komt meer zelfzeker over als Luke Skywalker. Carrie Fisher is nu iets minder in your face. Leia is nog steeds geen katje om zonder handschoenen aan te pakken, maar waar ze in Episode IV op het randje van irritant balanceerde, is ze nu veel genuanceerder. Ook dit is een reden waarom deze film beter is dan de vorige. We kennen de personages al en geven om hen. Om ons daar nog eens aan te herinneren begint de film met een sequentie waar Luke’s leven aan een zijden draadje hangt.

Review Star Wars Episode V - The Empire Strikes Back 2

De special effects zijn opnieuw fenomenaal. Deze keer gaat het niet zozeer om de ruimte-effecten maar om de trucages op de werelden zelf. Denk aan de AT-AT’s die dreigend op de rebellenbasis afstappen. Of de wolkenstad Bespin, met de fenomenale eindscène tussen Luke en Darth Vader. Of wat dan gezegd over Yoda? Een pop, enkel praktische en niets van special effects. Toch ziet deze versie van Yoda er levendiger en charmanter uit dan de door computers gegenereerde Yoda uit de prequeltrilogie. Zijn acteerprestatie behoort tot de top van deze film en zelf de franchise. Tijd nog geld zijn gespaard voor deze film en dat is er aan te zien.

Dit is het hart van de Star Wars-franchise. De film die Star Wars transformeerde van wat enkel een top space adventure was, tot een mythe, een legende. Een wereld met achtergrond en betekenis. A New Hope mag dan de mensen met verstomming geslagen hebben, het is The Empire Strikes Back dat hun harten won.

Review Star Wars Episode V - The Empire Strikes Back 5