Review: The Hunger Games – Mockingjay Part 2

In de bioscoop vanaf: 18 November 2015

De serie krijgt het einde dat het verdient.

Soms iets te zoet.

We hebben er lang op moeten wachten maar eindelijk kunnen we zien of Katniss Everdeen zich kan wreken op President Snow. The Hunger Games eindigen hier in Mockingjay Part 2…

Posted 20/11/2015 by

I’ll give you this Katniss Everdeen.. You never disappoint.

De boeken in de The Hunger Games-trilogie, geschreven door Suzanne Collins,  zijn in de Verenigde Staten al langer verplichte literatuur in de middelbare school. Sinds het succes van de eerste verfilming uit 2012 zijn de spelen bekend over de hele wereld. Het derde en laatste boek – Mockingjay – werd voor de filmliefhebber (en vooral voor de opbrengst aan de box office) in twee delen gesplitst. Vorig jaar kregen we The Hunger Games: Mockingjay Part 1 voorgeschoteld, opnieuw geregisseerd door Francis Lawrence (Catching Fire). Nu is het de beurt aan deel twee, het allerlaatste hoofdstuk van de saga.

Mockingjay Part 2 laat er geen gras over groeien. Het is je eigen verantwoordelijkheid als kijker om te bepalen of je de vorige film nog eens bekijkt of niet. Toch is het wel aan te raden omdat sommige zaken, zoals de liefdesdriehoek tussen Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence), Peeta (Josh Hutcherson) en Gale (Liam Hemsworth), niet goed werken wanneer je hier blind in stapt. De film opent met een doktersbehandeling. Katniss’ keel wordt behandelend, aangezien ze nog altijd kampt met de naweeën van de aanval van haar geliefde Peeta die door haar rivaal president Snow (Donald Sutherland) was gehersenspoeld. Ze is haar stem kwijt waardoor ze moet luisteren naar Alma Coin (Julianne Moore), de leidster van de rebellen en haar pr-guru Plutarch Heavensbee (Philip Seymour Hoffman). Deze deelt haar onomwonden mee dat Everdeen vooral dient te fungeren als spreekbuis voor de opstand. Ze is een symbool en symbolen maken hun handen niet vuil. Het is ook aan deze tafel dat ze het grotere plaatje begint te begrijpen over de oorlog en hoe sommige mensen daarin staan.

Mockingjay 2 stad

Maar wie verwacht dat Katniss nu braaf doet wat haar gevraagd wordt heeft het mis. Ze gaat samen met een groepje dat voor een deel bestaat uit de andere overlevenden van de vorige Hunger Games op een clandestiene missie. Ze neemt geen genoegen met de opstelling van Coin en wil meer zijn dan een boegbeeld dat enkel mag opdraven in propagandafilms. En ze wil het leven van president Snow beëindigen. Natuurlijk gaan er nog wel wat commandanten mee, net zoals Katniss’ geliefde Peeta. Die laatste is amper hersteld van zijn hersenspoeling in de vorige film en heeft nog altijd moeite om zichzelf onder controle te houden. Je begrijpt natuurlijk al waar dit heen gaat, toch? Daar komt gedonder van.

Het eerste bedrijf is vooral opbouw van het verhaal dat met enige regelmaat wordt onderbroken door een speech. Je begrijpt als kijker wel waarom Snow en Coin elkaar haten. Ze ratelen en ratelen maar en luisteren alleen naar zichzelf. Het werkt op de zenuwen. Slik de ergernis in, want dit gaat zich allemaal uitbetalen.

Het breekpunt van de film is de tumultueuze (en rommelig gefilmde) scène in het riool waarin de groep van Katniss en consorten het opnemen tegen de gemuteerden. Vanaf dat punt wordt het een bijna intieme film en gaat het louter en alleen nog over de leden van de groep en hoe Katniss zich ten midden van hen voortbeweegt. De opstand wordt een bijzaak en de film verandert in een karakterstudie. En het werkt!

jennifer lawrence mockingjay

Katniss heeft gedurende vier films een reis gemaakt en komt daar rijper uit. Ze weet welke rol ze heeft gespeeld, maar ze beseft ook wie ze zou willen zijn. Er hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan een deelname aan een oorlog. En dat kan iets zijn dat je de rest van je leven met je mee zal moeten dragen. De beste scène uit de film is dan ook een blik van verstandhouding tussen twee uitersten. Het is dat stuk waarop deze film zijn schoonheid laat zien. Het einde is, hoewel wat onhandig geknipt, sentimenteel en wonderschoon.

Eigenlijk zou je beide Mockingjay-films als één geheel moeten kunnen zien. Laat dat je er niet van weerhouden om deze film te gaan kijken.

The Hunger Games – Mockingjay Part 2 loopt nu in de bioscoop.