Review: Tales of Halloween (2015)

Speelduur: 98 minuten

Verkrijgbaar vanaf: Nu

Ding Dong, Friday the 31st. Pure rock 'n roll fun.

Enkele verhalen halen niet het maximale uit hun premisse.

Nog geen idee wat te bekijken voor Halloween? Wel, de anthology horrorfilm van het jaar is er! Donnie Darko vertelt waarom Tales of Halloween zo geslaagd is.

Posted 30/10/2015 by

In een klein land als België kan het soms moeilijk zijn om als creatieveling aan de slag te geraken, zeker als je van genrefilms houdt. Deze personen hebben dan ook geen andere keuze om hun geluk elders te beproeven. We kunnen het ze niet kwalijk nemen ook al blijven wij, arm publiek, achter met de non-talenten (Ja, jij, Jan Verheyen). Zo verging het Fabrice Du Welz (Calvaire, Vinyan, Alleluia) en ook de drijvende kracht achter Tales of Halloween, Axelle Carolyn. Ze begon haar carrière als journalist, onder andere bij Fangoria, en schreef het must-have boek, It Lives Again! Horror Movies in the New Millennium. Als echte Renaissance Woman acteerde zo ook eventjes (o.a. in de films van haar man Neil Marshall), maar diep vanbinnen wilde ze eigenlijk regisseren.

tales-of-halloween1

Twee jaar geleden kreeg ze dan eindelijk haar kans en leverde ze de Gothic Romance Soulmate af. Nu is ze terug met deze anthology waarvoor ze de hulp inriep van de vele vrienden die ze in LA gemaakt heeft. Nu zijn die vrienden niet bepaald onbekenden als je ook maar enigszins van horrorfilms houdt… Voor en achter de camera zie je bijvoorbeeld de volgende namen Joe Dante (Gremlins, Burying the Ex), John Landis (An American Werewolf in London), Barbara Crampton en Stuart Gordon (Re-Animator, From Beyond), Lucky Mckee (All Cheerleaders Die, The Woman), Adam Green (Hatchet, Frozen), Alex Essoe (Starry Eyes), Pollyanna McIntosh (The Woman, Let Us Prey), Darren Lynn Bousman (Saw II-IV), Tiffany Shepis (veel te veel films om op te noemen), James Wan (Saw, Insidious, Furious 7), Neil Marshall (The Descent, Game of Thrones) en uiteraard ook Axelle Carolyn zelf. Als horrorfanaat zit je constant te springen in je zetel als je weer iemand ziet passeren die je jeugd (en ook nu nog in ons geval) gekleurd heeft. Nu kan je opmerken dat dat tijdens het bekijken van de verschillende verhaaltjes heel erg storend werkt en we zouden je gelijk geven indien dit een ‘serieuze’ horrorfilm zou geweest zijn. Dat is niet het geval, Tales of Halloween is pure rock ‘n roll, een pure party film die je met veel vrienden, bier en vadsig eten moet zien.

tales-of-halloween-2

In het geval van een anthologyfilm heeft het niet echt zin om een plotbeschrijving te geven en als we alle filmpjes zouden bespreken dan zou deze review pas heel vervelend worden. Sta ons dus eerst en vooral toe om te zeggen dat er geen enkel slecht kortfilmpje tussen de 10 verhalen zit, enkel Trick ‘r Treat doet het beter omdat de algemene kwaliteit van die film gewoon hoger ligt. Elk van de stukjes heeft op zijn minst een leuke premisse en je vergeet constant dat de makers geen rotte euro hadden om hun filmpjes te maken… Toch komt soms het potentieel van sommige verhalen niet volledig naar boven. Als we echt heel streng moeten zijn dan moeten we zeggen dat het onderdeeltje van Paul Solet (Grace, Dark Summer), The Weak and the Wicked, niet echt past in de rest van de film, maar we zijn dan ook altijd wat teleurgesteld in zijn werk. De pointe van Adam Gierasch’s Trick is ook wat onhandig gebracht. Laten we echter focussen op het beste dat de anthology hier te bieden heeft. Eerst en vooral is er The Night that Billy Raised Hell geregisseerd door Darren Lynn Bousman. Het is onmogelijk om niet geïnfecteerd te geraken door de anarchistische spirit van dat filmpje. Grim Grinning Ghost van Axelle Carolyn verdient ook een pluim voor sfeer en omdat ze constant speelt met de verwachtingen van de kijker (zie o.a. die fantastische scare op het einde).

De absolute hoogtepunten zijn echter Ding Dong van Lucky McKee en Friday the 31st van Mike Mendez (Big-Ass Spider, The Convent). Ding Dong is meesterlijk omwille van de bewust over-the-top vertolking van Pollyanna McIntosh, het visuele design en de absurde, speelse (visuele) humor. Ook bevat het als enige een subtekstuele commentaar op huiselijk geweld, vintage Lucky Mckee… Friday The 31st is dan weer pure, genereuze splatterfun. Een geniale, idiote en hilarische kruising tussen Evil Dead en Friday The 13th.

Tales of Halloween is één van de beste anthologies die de laatste jaren uitkwam en de ideale film om op de heiligste der avonden te bekijken.

Tales-of-Halloween-DingDong

Tales of Halloween is nu verkrijgbaar op Blu-ray en te bekijken via iTunes en Vimeo.