Review: Supergirl – “Pilot” (Aflevering 1, Seizoen 1)

Speelduur: 45 min.

Melissa Benoist. Nostalgie en knipoogjes naar de klassieke Superman-films met een vleugje Smallville. Zeer degelijke special effects.

Vrij cliché en voorspelbaar. Afwezigheid van Superman.

Supergirl vliegt vanaf morgen de huiskamers binnen in haar splinternieuwe tv-reeks. Wat vonden we van de eerste aflevering?

Posted 26/10/2015 by

I won’t fail Kal-El, or you

Terwijl haar beroemde neef het mooie weer maakt op het grote scherm, krijgt Kara Zor-El haar eigen tv-serie op CBS. In Supergirl neemt Melissa Benoist (Glee) de iconische rol over van Superman’s nicht over van Helen Slater (Supergirl: The Movie) en Laura Vandervoort (Smallville). Met namen als Greg Berlanti en Andrew Kreisberg – bekend van Arrow en The Flash – achter de schermen lijken we hier alweer een oerdegelijke DC Comics tv-adaptatie te krijgen.

supergirlpilot3

Het verhaal van Superman is inmiddels bekend. De jonge Kal-El werd als baby door zijn vader in een raketschip naar de Aarde gestuurd, momenten vooraleer zijn geboorteplaneet Krypton vernietigd werd. Hij werd gevonden door de Kents, ontwikkelde enorme krachten en werd ‘s werelds eerste en nog steeds grootste superheld. Het verhaal van zijn oudere nicht Kara Zor-El verliep even anders. Ook Kara ontsnapte aan de vernietiging van Krypton en werd naar de Aarde gestuurd. Haar schip kwam echter pas jaren later aan, wanneer Kal-El al rondvloog als een volwassen man van staal. Kara vond onderdak bij de familie Danvers, dewelke haar opvoedden als hun eigen dochter.

In deze eerste aflevering is Kara Danvers 24 jaar en woonachtig te National City. Ze werkt bij het multimediaconglomeraat CatCo, onder leiding van Cat Crant (Calista Flockhart). Wanneer ze genoodzaakt haar superkrachten toont aan de wereld, besluit ze dat het maar eens tijd wordt om in de voetsporen van haar beroemde neef te treden…

supergirl-and-jimmy-135539

Erg veel verrassingen biedt deze pilootaflevering niet. In een sneltreinvaart gaan we doorheen de oorsprong van zowel Superman als Supergirl, alvorens we volgens het boekje worden voorgesteld aan de belangrijke personages in Kara’s leven. Calista Flockhart (Ally McBeal) amuseert zich duidelijk als een extreem kattige zakenvrouw, terwijl Jeremy Jordan als Winslow Schott (de latere Toyman in de comics) Kara’s beste vriend speelt, dewelke zo enorm hard in de friendzone zit dat het pijnlijk wordt. Mehcad Brooks schittert als een zeer zelfzekere, zelfs hunky Jimmy Olsen. In de comics heeft Superman’s Pal zowat iedere transformatie ondergaan die je je maar kan bedenken, maar het is verfrissend om het personage eens in een ander daglicht te zien dan de slungelige sidekick die hij voordien in live-action was.

Melissa Benoist is geweldig in de rol van Kara Zor-El. Als de ietwat onhandige en nerdy Kara Danvers kanaliseert ze de legendarische vertolking van Christopher Reeve als Clark Kent, terwijl ze als Supergirl een pak serieuzer en sterker voor de dag kan komen. Chyler Leigh speelt dan weer Kara’s “zus” Alex “Lex” Danvers, dewelke als het vrouwelijke Lex Luthor-type van dienst uiteraard meer is dan ze lijkt. De actie is afkomstig van de supersterke Vartox, al hebben ze Owain Yeoman gelukkig niet in het Zardoz-achtige pakje uit de comics gestoken.

cat-grant-135540

Qua toon valt deze eerste Supergirl-aflevering het best te vergelijken met deze van The Flash. Er zijn zwaarwichtige elementen, maar in het algemeen blijft het luchtig en mag er best wel wat gelachen worden. Ook de weg die Kara aflegt om Supergirl te worden valt te vergelijken met deze van Grant Gustin als Barry Allen. Tegelijk is het weer leuk om te zien dat de nostalgie en knipoogjes naar eerdere Superman-adaptaties aanwezig blijft. Zo maken Dean Cain (Lois & Clark) en Helen Slater (Supergirl uit de film) een cameo als de pleegouders van Kara, is de algemene vibe van Smallville en de eerste Superman-bioscoopfilms duidelijk merkbaar en komt Supergirl’s hittestraling rechtstreeks uit Man of Steel.

Toch zijn er enkele minpuntjes.

supergirl-heat-vision

Hoewel er op de acteurs niet veel aan te merken valt, kent de aflevering enkele zeer cheesy scènes waar men iets te veel op een vrouwelijk publiek wil inspelen. Men moet de balans tussen superheldenactie en onhandige romantiek dus nog wat vinden. NBC’s nooit opgepikte Wonder Woman-pilootaflevering uit 2011 had hier ook al last van. Ook is het geheel vrij voorspelbaar en zal je – zelfs als niet-comicbooklezer – weten waar alles naartoe gaat. Terwijl de cliffhanger er best wel mag zijn, krijgen we hier – met een Phantom Zone-gevangenis vol superschurken die mede dankzij Kara toegang hebben tot de Aarde – een plotelement dat zonder enige twijfel heel wat villains of the week zal opleveren. Denk maar aan de Kryptonite-meteorietenregen uit Smallville of het incident met de deeltjesversneller uit The Flash.

Het grootste stoorelement is echter de afwezigheid van Superman zelf. Het verhaal van Supergirl kan simpelweg niet verteld worden zonder Superman. We zien de man van staal (gespeeld door een onbekende acteur) wel in enkele vroege scènes opduiken en er wordt meermaals over hem gesproken, maar toch dient Kara hier schijnbaar alles in haar eentje te doen. Jimmy Olsen wordt zo’n beetje gebruikt als Superman’s mondstuk en “vervangt” als het ware de man van staal in een sleutelscène. We begrijpen dat de makers Kara in haar eigen show niet in de schaduw van Superman willen laten staan, maar door Supes zodanig op te bouwen en hem dan geen korte cameo te geven komt hij over als een botte eikel. Zo moeilijk is het niet voor een Kryptoniaan om even vijf minuten over te vliegen, toch?

supergirlpilot

De eerste aflevering van Supergirl is desalniettemin best wel geslaagd en we hopen dat Kara haar eigen plek in het inmiddels vrij volle superheldentelevisielandschap kan inpalmen. Men put sterk uit de Superman-mythologie en belooft nu al een meer actievolle en aan de comics getrouwe superheldenshow te maken dan Smallville. Toch trekt de afwezigheid van de man van staal de serie wat naar beneden. Supergirl blijft immers, hoe je het ook draait of keert, een afgeleid personage.

Supergirl is elke maandag te zien op het Amerikaanse CBS.