Review: American Horror Story – “Checking In” (Aflevering 1, Seizoen 5)

Speelduur: 60 min.

Geweldige soundtrack. Creepy stijl en visueel geslaagd.

Geen uitschieters qua acteertalent. Voelt zeer bekend aan en mist nog een originele insteek.

American Horror Story is inmiddels al toe aan zijn vijfde seizoen. Blijft deze horroranthologie het bekijken waard tussen de stortvloed van andere series?

Posted 15/10/2015 by

It’s not the getting ready. It’s the clean-up.

Halloween staat alweer voor de deur en sinds 2011 gaat dit griezelfestijn samen met een nieuw seizoen van American Horror Story (AHS). Net zoals bij elk seizoen van deze serie krijgen we een totaal andere locatie, tijdsperiode en personages. Een beproefde formule die sinds seizoen drie toch al niet meer zo feilloos blijkt te zijn, zo heeft AHS het vrij moeilijk om de volledige 13 episodes lang interessant te blijven en blijkt het moeilijker en moeilijker te worden om nog origineel uit de hoek te komen. Maar toch blijft deze serie een hoog aantal kijkers trekken, een bewijs dat er wel degelijk nog plaats is voor een dergelijke show. American Horror Story: Hotel is dan ook terug een nieuwe kans om de hoge kwaliteit van seizoenen een en twee te evenaren of zelfs te overstijgen.

MV5BMjA4MjE0OTgyMF5BMl5BanBnXkFtZTgwOTQyNjY5NjE@._V1__SX1537_SY713_

In dit nieuwe seizoen volgen we het reilen en zeilen van een hotel in Los Angeles. Een heus spookhotel met een art-deco stijltje onder leiding van Elizabeth (Lady Gaga) en Donovan (Matt Bomer). Twee vampieren die naast het runnen van een hotel hun lusten ook graag botvieren op onschuldige koppels tijdens hun nachtelijke escapades. Het hotel, The Cortez, krijgt regelmatig nieuwe bezoekers die aangevallen worden door allerhande monsters, geesten en psychopaten, elk met een eigen motief en tragisch verleden. Naast de inwoners van The Cortez maken we ook nog kennis met politiedetective John Lowes (Wes Bentley) die een serie brutale moorden onderzoekt en door een anonieme tip in het mysterieuze hotel terechtkomt.

MV5BMjI3ODUzOTA3NF5BMl5BanBnXkFtZTgwMzkyNjY5NjE@._V1__SX1537_SY713_

AHS heeft altijd al bekend gestaan om zijn eigen vreemde stijl, een stijl die doorsijpelt in alle aspecten van de serie. Makers Brad Falchuk en Ryan Murphy, allebei bekend van series zoals Glee, Nip/Tuck en meer recent Scream Queens zijn dan ook meesters in het neerzetten van bizarre personages, een passende soundtrack en een originele setting. AHS Hotel is hier geen uitzondering: nieuwe castleden zoals Lady Gaga en Wes Bentley (AHS Freak Show, American Beauty) zijn een welkome toevoeging en zetten beiden een bizar, maar leuk personage neer. Wat wel opvalt is het gemis van Jessica Lange (Rob Roy, Cape Fear), een actrice die keer op keer de voorgaande seizoenen van AHS naar een hoger niveau tilde. Er zijn dan ook geen echte uitschieters in de cast van AHS Hotel terug te vinden. Iedere acteur draagt zijn steentje bij maar daar stopt het dan ook.

Qua soundtrack is alles dan wel weer geslaagd, AHS Hotel heeft het dit keer gemunt op de new wave/gothplaten van weleer en maakt hier gretig gebruik van. Het moment waarop vampieren Elizabeth en Donovan op stap gaan bijvoorbeeld, een koppel verleiden en ze daarna de keel oversnijden op de tonen van Tear You Apart” van de groep She Wants Revenge is niet minder dan fantastisch te noemen. De scène  in kwestie is praktisch gemaakt voor dit nummer en zou als bijhorende muziekclip kunnen dienen en hier is het dat ware sterkte van deze serie naar boven komt. De sfeer van AHS Hotel voelt zoals vanouds zeer vertrouwd aan, en hoewel dit uiteraard positief is voor de vele fans smaakt het toch een beetje als een gemiste kans. De serie probeert niets nieuws en alles lijkt daardoor net iets teveel op de voorgaande seizoenen (met name Freak Show, het vorige seizoen). De nieuwe setting voelt momenteel ook niet meteen aan als een echte toevoeging en sommige acteurs tonen weinig verschil in vergelijking met hun personages uit de voorgaande seizoenen.

MV5BMjUzMTYxNTM2NV5BMl5BanBnXkFtZTgwMjkyNjY5NjE@._V1__SX1537_SY713_

Hoewel American Horror Story Hotel uiterst vermakelijk is, begeeft het zich toch op iets te bekend terrein. De sfeer doet gelukkig zijn ding en maakt samen met de voortreffelijke soundtrack veel goed. AHS Hotel zal dan misschien niet de geschiedenis ingaan als het beste seizoen, het blijft op en top vermaak voor elke fan van horror.

American Horror Story: Hotel valt elke woensdagnacht te bekijken op het Amerikaanse FX.