Review: Heroes Reborn – “Brave New World” + “Odessa” (Afleveringen 1-2, Seizoen 1)

Taal: Engels en Japans

Een aangename terugkeer voor oorspronkelijke kijkers van de eerste reeks.

Het is nogal langdradig, zeker voor de nieuwkomers.

Met “Heroes Reborn” keert de Heroes-franchise weer terug naar het kleine scherm. Zal het even goed zijn als het geroemde eerste seizoen? Lees hier de review.

Posted 28/09/2015 by

My daughter died on that day. You don’t just forget a day like that.

Na vijf jaar komt Heroes weer terug naar het kleine scherm als miniserie met de passende titel Heroes Reborn. Dit seizoen zal bestaan uit 11 afleveringen. Technisch gezien zijn dat er 13 maar deze opener is feitelijk een dubbelaflevering.

noah heroes rebornOp zich is het niet noodzakelijk om gekend te zijn met de voorgeschiedenis van deze serie. Met name de eerste aflevering geeft een goed beeld van de status quo. Noah Bennet (Jack Coleman), de ‘brave huisvader’ annex geheim agent, dient als vertelstem en als gids in deze nieuwe wereld. Het is vijf jaar na de afsluiter van de eerste Heroes-reeks. De wereld is op de hoogte van het feit dat er evo’s zijn, mensen met bijzondere krachten, wat natuurlijk slaat op het feit dat ze evolutionair voorlopen op de ‘normale’mensen. In de eerste minuten is er te zien hoe er een grote bijeenkomst wordt georganiseerd waar evo’s en andere mensen samenkomen om de toekomst te bespreken. Bennet is er ook en hoopt er zijn dochter weer eens te zien met wie hij al een tijdje gebrouilleerd lijkt te zijn, maar dan is er een grote explosie welke door Bennet ternauwernood wordt overleefd.

Een jaar later is hij druk bezig om uit te zoeken wat daar gebeurd is en wat er van zijn dochter Claire terecht is gekomen, waarbij hij overigens hulp krijgt van zijn komische sidekick Quentin (Henry Zebrowski), een truther die zich nogal fanatiek bij hem opdringt. Bennet ontdekt dat hij meer wist van de explosie dan gedacht, maar dat er een groter gevaar dreigt dat dusdanig veel indruk maakt dat hij het zowaar wilde vergeten. Alsof de goede man aan één mysterie niet genoeg had…

Hij is anderzijds niet de enige die tijdens de explosie iemand heeft verloren. Het koppel Luke (Zachary Levi) en Joanne (Judith Shekoni) verloren hun zoon. In de nasleep van de aanslag kregen de evo’s de schuld en is de regering genoodzaakt om maatregelen te nemen. Voor hen is het niet genoeg. Ze trekken rond en doden evo’s waar het kan. Al lijkt Luke het er niet helemaal mee eens te zijn. Ze slaan toe bij een praatgroep voor evo’s waar ook de jonge Robbie (Tommy Clarke) aanwezig is. Omdat hij anderzijds een mysterieus berichtje krijgt, is hij al weg wanneer het koppel toeslaat. Robbie wordt overigens gadeslagen door een mollig mannetje met een handelskoffer die hem goed gezind lijkt te zijn. Dit is een van de boeiendste en grappigste personen in deze eerste aflevering.

heroes reborn koppel

Dan is daar ook nog Carlos Gutierrez (Ryan Guzman). Wanneer zijn broer wordt neergeschoten, besluit hij om in diens voetsporen te treden als de gemaskerde (en krachteloze) vigilante El Vengador. De broer van Carlos runde een underground railroad waarmee hij Evo’s naar het relatief veilige Canada brengt. Ook nu is er een subplot in Japan waar Miko Otomo (Kiki Sukezane) ontdekt dat ze een populaire videogame kan betreden waar ze op zoek gaat naar haar verdwenen vader. Ze krijgt hulp van een fan die nogal gek op haar is, omdat ze lijkt op Katana Girl, de heldin van dit spel.

Er worden nogal wat verhaallijnen op de argeloze kijker losgelaten, maar een vertrouwd seriekijker zal al snel kunnen zien hoe deze zich verhouden tot elkaar. Het komt complexer over dan dat het eigenlijk is. In zoverre is er niet veel veranderd met de oude reeks. Heroes biedt een andere kijkervaring dan series die gebaseerd zijn op Marvel- of DC Comics-titels. Al zal een cynicus zeker opmerken dat Heroes erg lijkt op de X-Men en dat je alleen maar het woord evo voor mutant hoeft te vervangen om dat in te zien. Er is zeker naar deze comic gekeken. Toch blijft Heroes echt zijn eigen ding.

Voor mensen die bekend zijn met het Heroes-universum zal deze opener aanvoelen als een aangename terukgeer. Mensen die daarentegen niet bekend zijn met Heroes kunnen hier makkelijk instappen. Wel met de kanttekening dat deze eerste aflevering voor hen erg langdradig zal zijn. Kijkers van het eerste uur zullen veel “oeh en aah”-momenten hebben wanneer er beelden van bekende acteurs uit de serie opduiken of  verwijzingen zijn naar andere zaken. Voor de nieuwe kijker is het dan weer even doorbijten.

Heroes Reborn valt elke donderdag te bekijken op het Amerikaanse NBC.