Review: Mr. Robot – Seizoen 1

Speelduur: 10 afleveringen van ongeveer 44 minuten

Hacking komt realistisch over. Schitterende acteerprestaties, Rami Malek is werkelijk geboren voor deze rol. Frisse aanpak voor een bekend genre.

Het plot verliest soms wel wat focus.

Fight Club met hackers, zo zou je Mr.Robot wel kunnen omschrijven. Maar eigenlijk is het veel meer dan dit lieve lezertjes, eigenlijk is Mr. Robot simpelweg een van de beste series van dit jaar.

Posted 25/09/2015 by

A bug is never just a mistake. It represents something bigger. An error of thinking that makes you who you are.

Ons leven is eigenlijk toch wel zwaar, we worden om de haverklap bestookt met nieuwe series en als we eerlijk zijn hebben we absoluut geen tijd genoeg om die allemaal te doorploegen. Gelukkig is er Brainfreeze om wat licht te schijnen in de duisternis, en deze serie is wel heel bijzonder, beste lezers. Mr. Robot is het liefdeskind van het populaire boek Fight Club van schrijver Chuck Palahniuk (en gelijknamige film met acteurs Brad Pitt en Edward Norton) en films zoals Swordfish en Hackers. Maar tegelijkertijd behoudt het een eigen gezicht en zorgt het voor een realistischer en interessanter beeld van hackers in het algemeen.

MV5BMjIzOTE2MjIwMl5BMl5BanBnXkFtZTgwMzQ1ODU0NjE@._V1__SX1537_SY713_

Elliot Alderson (Rami Malek) is het personage dat we voornamelijk volgen doorheen de serie. Hij is extreem intelligent maar tegelijkertijd erg mensenschuw, lijdt hij aan een drugsverslaving en heeft hij het zeer moeilijk om de werkelijkheid van zijn eigen fantasie en ingebeelde leefwereld te onderscheiden. Elliot werkt als cybersecurity engineer bij de firma Allsafe en heeft als nachtactiviteit het hacken van personen uit zijn omgeving. Het zijn juist deze nachtelijke escapades die de aandacht trekken van Mr. Robot (Christian Slater) en zijn hackersgroep fsociety, een groep die het gemunt heeft op één van de machtigste bedrijven in de wereld genaamd E Corp (Evil Corp). Naast Elliot volgen we nog onder andere Angela Moss (Portia Doubleday), een oude vriendin van Elliot en werkneemster bij Allsafe en Tyrell Wellick (Martin Wallström), Senior vice president bij E Corp en extreem machtsgeil.

MV5BNzU1NjM4MjI4OV5BMl5BanBnXkFtZTgwOTU4MzgxNjE@._V1__SX1537_SY713_

Op papier klinkt bovenstaand verhaal niet bijzonder, maar het is juist de invulling die deze serie zo bijzonder maakt. zo is het acteerwerk van een bijzonder hoog niveau. Acteur Rami Malek (Night at the Museum, The Pacific) is een krachtpatser van formaat die hier de rol van zijn leven gevonden heeft, hij is beklijvend en weet ten alle tijde de kijker te overtuigen van zijn kwaliteiten. Zijn innerlijke Fight Club-esque monologen blijven dagen nazinderen in je hoofd en zetten aan tot denken, en als dit nog niet genoeg is weet hij heel vlot de vierde muur te breken en de kijkers te bespelen. De andere acteurs zijn gelukkig ook niet van de minste, zo is de relatief onbekende Martin Wallström (Ego, Stockholm Stories) erg overtuigend als gestoorde zakenman en zorgt Christian Slater (Star Trek VI: The Undiscovered Country, Austin Powers) werkelijk voor vonken in zijn scenes met Malek.

MV5BOTk5NjE3MTU4NV5BMl5BanBnXkFtZTgwNjczMzk5NTE@._V1__SX1537_SY713_

De aanpak van dit Hacker-verhaal is gelukkig ook niet zoals zijn soortgenoten, zo weet je als kijker niet altijd meteen waar het verhaal heen gaat en zorgt de onbetrouwbaarheid van hoofdpersonage Elliot voor een extra laag doorheen het plot. Het hacken zelf is tevens op een vrij realistische manier in beeld gebracht, weg zijn de schermen, programma’s en termen waar geen mens ooit van gehoord heeft. De makers hebben duidelijk kennis van zaken en tonen dat zonder schroom: de termen die hier  voorkomen zijn trouwens zeer actueel en weerspiegelen de manier waarop men vandaag opereert. Mr. Robot is bovendien ook een visueel kijkgenot. De scenes waar Elliot door de straten van New York loopt zijn bijvoorbeeld uiterst slim aangepakt. De stad is groot en Elliot probeert voornamelijk niet op te vallen: hij is een klein onderdeel van de menigte in een stad waar praktisch iedereen iets te verbergen heeft.

Het opwekken van een claustrofobische sfeer in een van de grootste steden van de wereld is dus eigenlijk wel een paradepaardje voor Mr. Robot. Naast het visuele aspect slaagt deze serie erin om dit  thea een stem te geven in zijn soundtrack. Zo is de electro ambient tijdens de vele hacking-scenes bloedstollend en kalmerend tegelijkertijd, alsof het systematisch rust weet te scheppen in een spannend moment. Ook de rest van de score is zeer toepasselijk, de piano-versie (Maxence Cyrin) van de Pixies’ Where’s my mind is bijvoorbeeld een duidelijke referentie naar Fight Club maar gelijktijdig creëert het een bepaalde deprimerende sfeer die je als kijker bij de strot grijpt. De componist Mac Quayle (American Horror Story, Drive, Spring Breakers) weet met zijn score ook perfect de emoties van de personages weer te geven en van Elliot en zijn angsten in het bijzonder, waardoor je als kijker nog meer in het verhaal gezogen wordt en vooral nog harder meevoelt met wat het volk op het scherm doormaakt. Wat Mr. Robot dus zo speciaal maakt is het geheel van elementen die kloppen en in mekaar passen, waardoor je als kijker terug geloof doet krijgen in een medium dat heden ten dage bij momenten wat oververzadigd kan aanvoelen.

MV5BMTY2OTIxNTczMV5BMl5BanBnXkFtZTgwNDk3MzgxNjE@._V1__SX1537_SY713_

Het mag duidelijk zijn dat Mr. Robot een absolute aanrader is, het behoudt een eigen gezicht doorheen de honderden andere series die momenteel te zien zijn en weet zichzelf voornamelijk te profileren door een sterke cast en een mix van slimme visualisatie en frisse ideeën. Het tweede seizoen is inmiddels al aangekondigd en die kan eigenlijk niet vroeg genoeg verschijnen!

Het tweede seizoen zal in de loop van 2016 verschijnen op de Amerikaanse zender USA.