Review: Ex Machina (2015)

Soundtrack: ,

Speelduur: 108 minuten

Verkrijgbaar vanaf: 22 september

De combinatie van Alex Garlands scenario, het prima acteerwerk en de ronduit sterke uitvoering maken van deze film een absolute topper.

Technische en diepzinnige dialogen eisen de volle aandacht van de kijker.

Met films als Dredd, 28 Days Later en Sunshine op zijn schrijversconto deed het regiedebuut van Alex Garland het hart van menig filmfan sneller slaan. Zijn nieuwste, Britse indieprent Ex Machina met Oscar Isaac, Alicia Vikander en Domhnall Gleeson vertelt een inventief en intelligent sci-fi-verhaal van vooruitstrevende technologie gecombineerd met artificiële intelligentie. Een nieuwe Brainfreeze-klassieker lijkt geboren.

Posted 21/09/2015 by

One day the AIs are going to look back on us the same way we look at fossil skeletons on the plains of Africa. An upright ape living in dust with crude language and tools, all set for extinction. – Nathan

Met films als Dredd, 28 Days Later en Sunshine op zijn schrijversconto deed het regiedebuut van Alex Garland het hart van menig filmfan sneller slaan. Zijn nieuwste, Britse indieprent Ex Machina met Oscar Isaac, Alicia Vikander en Domhnall Gleeson vertelt een inventief en  intelligent sci-fi-verhaal van vooruitstrevende technologie gecombineerd met artificiële intelligentie. Een nieuwe Brainfreeze-klassieker lijkt geboren.

Artificiële intelligentie en sci-fi gaan al jaren hand in hand, maar bleken maar al te vaak een dubbeltje op zijn kant. Enerzijds zijn er vernieuwende huzarenstukjes als Terminator en Blade Runner. Anderzijds zijn er ook minder uitgesproken parels zoals het recente Transcendence en Spielbergs controversiële A.I. Artificial Intelligence. Terwijl we vorig jaar vanuit Groot-Brittannië al getrakteerd werden op het excellente  The Machine, volgt dit jaar met bejubeld scenarist Alex Garlands regiedebuut Ex Machina een van de betere films in dit sci-fi-subgenre.

Het verhaal van Ex Machina is er een van opvallende eenvoud. De jonge programmeur Caleb (Domhnall Gleeson) wordt dankzij een wedstrijd bij zijn werkgever internetgigant BLUE BOOK uitgekozen om aan een mysterieus experiment mee te werken. In de afgelegen, hoogtechnologische faciliteit van excentrieke bedenker en geniale grondlegger van Blue Book, Nathan (Oscar Isaac) zal Caleb meehelpen als menselijke component in de turingtest en zo een nieuw soort artificiële intelligentie uittesten. De vrouwelijke robot, in de vorm van de prachtige Ava (Alicia Vikander), heeft nog nooit iemand nieuw ontmoet en is maar al te geïnteresseerd in de jonge, verstandige gesprekspartner. Waar ligt anderzijds de grens tussen robot en menselijkheid? En wie of wat wordt er eigenlijk getest?

Het psychologische aspect in Ex Machina is dan ook belangrijk. De voortdurend aanwezige spanning, met de driehoeksrelatie tussen Caleb, Ava en Nathan, is de voornaamste bron van conflict. Geen flitsende explosies, maar wel dubbele dialogen waarbij je telkens weer op zoek gaat naar een diepere betekenis. Soms gaat het dan ook dusdanig snel dat je toch maar even moet pauzeren. De film is toegankelijk, maar voelt soms wel een beetje te veel als een denkoefening.

Een film die grotendeels gedragen wordt door drie acteurs, is zonder twijfel een risico. Aangezien zowel Gleeson, Isaac als Vikander de pannen van het dak spelen, is het gelukkig een risico dat hier zowel voor hen als regisseur-scenarist Alex Garland heeft geloond. Met opkomende  titels als Star Wars: The Force Awakens en X-Men: Apocalypse valt de recente opmars van Oscar Isaac in Hollywoodblockbusters niet te ontkennen, maar gelukkig heeft de acteur ook tijd om in deze kleinere Britse topper mee te spelen. Zijn neergezette acteerwerk is zonder twijfel subliem en Isaac zorgt voor zowel intimiderende als ludieke prestaties. Naast de andere sterke acteurs valt dus vooral zijn puike prestatie op die nogmaals duidelijk maakt waarom hij vandaag zo een rising star is.

Is Ex Machina een topper in haar genre? Zeker. Is het de perfecte film? Nee, voldoende technische details en vele kwinkslagen eisen immers iets te vaak de volledige aandacht van de kijker. Gelukkig is de film met zijn 108 minuten en geweldige uitvoering geen zware kijkopdracht. In combinatie met het heruitgevonden thema en prima acteerwerk maakt dit van Ex Machine een absolute must-see-film.

Ex Machina verschijnt op 23 september op DVD en Blu-ray. Voor wie nog niet helemaal overtuigd is: